a web of the sentipensante (feeling-thinking) extension

Authors

  • Ricardo Bragança Pinheiro Tammela Centro Universitário Arthur Sá Earp Neto

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-68952

Keywords:

Popular education, University extension, Sentipensante (feeling-thinking) extension

Abstract

This narration is born from the restlessness that emerges from being an extensionist in a University Center, in the city of Petrópolis, State of Rio de Janeiro, Brazil. In the meeting with people from the popular classes, a unique way of doing extension was evident. An extension based on a dialogical practice, which drifts along the path, exposes itself to the encounter and the changes that occur as a result of interactions. An extension that is committed to these people, in the transformation of the world. The investigative exercise was methodologically outlined as research with everyday life. Dialogue and listening are procedures that enhance their reflections woven through field records combining reason and love, body and heart, acting from loving dialogue, seeking what could be called a sentipensante (feeling-thinking) extension. It bets on the evidence paradigm proposed by Ginzburg to capture clues and indications present in the voices, gestures, and silences of the research people. With this work, it was learned that a committed, loving, and liberating extension is possible, which acts in the cracks of this hegemonic university model, which subordinates, excludes, and causes erasures of knowledge, experiences, and histories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Bragança Pinheiro Tammela, Centro Universitário Arthur Sá Earp Neto

Master in Education, Catholic University of Petrópolis, State of Rio de Janeiro, Brazil; professor, extensionist, researcher and coordinator of the extension area, Unifase – Centro Universitário Arthur Sá Earp Neto, Rio de Janeiro, Brazil.

References

ALGAVA, M. El abrazo caracol: vínculo, grupo y comunalidad en la educación popular. Buenos Aires: CICCUS, 2022.

BARROS, M. Retrato do artista quando coisa. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2022.

BENJAMIN, W. Walter Benjamin obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BOFF, L. Saber cuidar. Petrópolis: Vozes, 2014.

BORDA, O. F. Una sociología sentipensante para América Latina. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2015.

BRASIL. Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Brasília, DF, 28 nov. 1968. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-5540-28-novembro-1968-359201-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 30 dez. 2022.

DICIO. Dicionário online de Português. 2022. Disponível em: https://www.dicio.com.br/trama/. Acesso em: 25 dez. 2022.

DUVIVIER, G. O algoritmo gosta do discurso de ódio. [Entrevista concedida a] José Eduardo Bernardes. Brasil de Fato, Rio de Janeiro, 21 mar. 2023. Disponível em: https://podcast.brasildefato.com.br/2023/03/156-o-algoritmo-gosta-do-discurso-de-odio-diz-duvivier-a-informacao-pertence-a-corporacoes/. Acesso em: 15 maio 2023.

ESTEBAN, M. T. Dilemas para uma pesquisadora com o cotidiano. In: GARCIA, R. L. Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 199-212.

FREIRE, A. M. A. Boniteza. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 73. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

GARCIA, R. L. A difícil arte/ciência de pesquisar com o cotidiano. In: GARCIA, R. L. (org.). Método, métodos, contramétodo. São Paulo: Cortez, 2003. p. 193-208.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

JACQUES, F. V. S. O “buen vivir” e a construção de uma nova sociedade. Novos Cadernos NAEA, Belém, v. 23, n. 3, p. 105-119, 2020. DOI 10.5801/ncn.v23i3.8481. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/ncn/article/view/8481. Acesso em: 29 jun. 2023.

KOHAN, W. Paulo Freire mais do que nunca: uma biografia filosófica. Belo Horizonte: Vestígio, 2019.

KRENAK, A. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, 2002. DOI 10.1590/S1413-24782002000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?lang=pt. Acesso em: 25 jul. 2023.

MATURANA, H. A ontologia da realidade. Belo Horizonte: UFMG, 1999.

NOGUEIRA, M. D. P. Avaliação da extensão universitária. In: NOGUEIRA, M. D. P. (org.). A construção da extensão universitária no Brasil: trajetória e desafios. Belo Horizonte: PROEX/UFMG, 2013. Disponível em: ufmg.br/proex/renex/images/avaliação_da_extensão-_livro_8.pdf. Acesso em: 25 jul. 2023.

PARRA, V. Volver a los diecisiete. [Música do Álbum] Las últimas composiciones, São Paulo, 1966. Disponível em: https://open.spotify.com/intl-pt/track/14ITHmTquy0hfBpEauf6Go. Acesso em: 16 out. 2023.

PEIXOTO, J. L. Em teu ventre. São Paulo, Companhia das Letras, 2017.

ROSA, J. G. Grande sertão: veredas. 21. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

REIS, N. Pra você guardei o amor. [Música do Álbum] Drês, São Paulo, 2009. Disponível em: https://open.spotify.com/intl-pt/track/1EQ8sBQ7Abv9DvNBzhXAcv. Acesso em: 16 out. 2023.

SANTANA, A. bell hooks: uma grande mulher em letras minúsculas. Mar de Histórias, [s. l.], 7 de março de 2009. Disponível em: https://mardehistorias.wordpress.com/2009/03/07/bell-hooks-uma-grande-mulher-em-letras-minusculas/. Acesso em: 1 out. 2021.

SANTOS, B. S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 23, p. 137-202, 2005. Disponível em: https://www.boaventuradesousasantos.pt/media/Univ%20seculo%20XXI_EducacaoSociedadCulturas_2005.pdf. Acesso em: 7 jan. 2023.

SIMAS, L. A.; RUFINO, L. Flecha no tempo. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

SOUZA, M. I. P. Fronteiras do cotidiano. In: GARCIA, R. L. (org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 245-262.

Published

2023-10-18

How to Cite

TAMMELA, R. B. P. a web of the sentipensante (feeling-thinking) extension. Revista de Educação Popular, Uberlândia, n. Edição Especial, p. 69–94, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-68952. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/68952. Acesso em: 22 jul. 2024.