The knowledge and places of Physical Education in Youth and Adult Education

a review study

Authors

  • Patrick da Silveira Gonçalves Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Elisandro Schultz Wittizorecki Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-68490

Keywords:

Education, Youth and Adult Education, Physical Education

Abstract

This study seeks to understand what has been researched, the main interpretations, thematic knowledge and the places occupied by the curricular component of Physical Education in the Youth and Adult Education (YAE). For that, the search was carried out in journals belonging to the area of ​​Physical Education, with strata A2, B1 and B2. With this review, it is possible to understand that Physical Education in the YAE still follows a path where the thematized knowledge is related to a Sports-based Physical Education or based on physical fitness focused on health, proposals that do not seem to dialogue with the premises of YAE. However, we also point to recent experiences that point to reflection on the proposition of Physical Education in YAE and how it can contribute to the thematization of the realities experienced by YAE subjects, seeking to be guided by the struggle for dignity, emancipation and the repair of rights that have been given to them denied.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrick da Silveira Gonçalves, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

PhD student in Human Movement Sciences, Federal University of Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil; professor of the Integrated Action Program for Adults at the Municipality of Esteio, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

Elisandro Schultz Wittizorecki, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

PhD in Human Movement Sciences, Federal University of Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil; with a sandwich period at Universitat de Barcelona, ​​Spain; professor at the Federal University of Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

References

ARROYO, M. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, L.; GIOVANETTI, M. A.; GOMES, N L. (org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. p. 19-50. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

AVANCE, A.; SILVA, A. A. da; VENTORIM, S. Estágio supervisionado em Educação Física: uma experiência com educação de jovens e adultos. Motrivivência, Florianópolis, ano XI, n. 13, p. 205-218, nov. 1999.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES n° 6, de 18 de dezembro de 2018. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Educação Física e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104241-rces006-18/file#:~:text=1%C2%BA%20A%20presente%20Resolu%C3%A7%C3%A3o%20institui,fundamentos%20e%20a%20din%C3%A2mica%20formativa. Acesso em: 5 abr. 2023.

CAMILO, C. de H. As possibilidades de atuação da Educação Física na Educação de Jovens e Adultos para a relação intergeracional na educação em direitos humanos. Motrivivência, Florianópolis, v. 26, n. 43, p. 245-261, dez. 2014. DOI 10.5007/2175-8042.2014v26n43p245. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n43p245. Acesso em: 5 abr. 2023.

CARVALHO, R. M. de A.; CAMARGO, M. C. da S. Formação de professores em Educação Física e a Educação de Jovens e Adultos. Movimento, Porto Alegre, v. 25, e25029, 2019. DOI 10.22456/1982-8918.85233. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/85233. Acesso em: 5 abr. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

GADOTTI, M. Por uma política nacional de educação de jovens e adultos. São Paulo: Moderna, Fundação Santillana, 2014.

GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: Ensinar e aprender com sentido. São Paulo: Cortez, 2002.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico crítica. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.

GHIGGI, G; CUNHA, A. L. da. Ensaios sobre educação popular: retomando reflexões através de Freire. Contrapontos, Itajaí, v. 7, p. 491-506, 2007. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/919. Acesso em: 5 abr. 2023.

ILHA, F. R. A regulação curricular da Educação Física na escola e seus efeitos no trabalho de professores iniciantes. 2015. 197 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2015.

LINHARES, E. M.; NEVES, L.; HACK, L. Concepções de ex-bolsistas sobre o PIBID-EF e a Educação de Jovens e Adultos. Pensar a Prática, Goiânia, v. 22, 2019. DOI 10.5216/rpp.v22.56277. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/56277. Acesso em: 5 abr. 2023.

OLIVEIRA, J. B. A. de. Correção do fluxo escolar: um balanço do Programa Acelera Brasil (1997-2000). Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 177- 215, jul. 2002. DOI 10.1590/S0100-15742002000200008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/4PJmpYZrXmp3kgYGs9rCPrn/. Acesso em: 5 abr. 2023.

PINA, L D. Atividade física e saúde: uma experiência pedagógica orientada pela Pedagogia Histórico-Crítica. Motrivivência, Florianópolis, n. 30, p. 158-168, jun. 2008. DOI 10.5007/2175-8042.2008n30p158. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n30p158. Acesso em: 5 abr. 2023.

REIS, J. A. P. dos; MOLINA NETO, V. “Pensei que tava na aula de ciências” ou os significados da educação física na educação de jovens e adultos, Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 3, 2014. DOI 10.5216/rpp.v17i3.26145. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/26145. Acesso em: 5 abr. 2023.

RODRIGUES JÚNIOR, J. C. A aula de Educação Física: espaço para encontro e confronto de diferentes saberes sobre a cultura corporal. In: DAOLIO, J. (org.). Educação Física Escolar: olhares a partir da cultura. Campinas: Autores Associados, 2010. p. 55-68.

SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. 38. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2005.

SILVA, M. C.; MOREIRA, A. Lazer, Cultura e EFI: possibilidades dialógicas no espaço escola-comunidade. Revista Brasileira de Educação Física, Esporte, Lazer e Dança, São Paulo, v. 3, n. 4, p. 141-150, dez. 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/EDUCACAO_FISICA/artigos/lazer_cultura.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023.

Published

2023-04-28

How to Cite

GONÇALVES, P. da S.; WITTIZORECKI, E. S. The knowledge and places of Physical Education in Youth and Adult Education: a review study. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 132–149, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-68490. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/68490. Acesso em: 24 nov. 2024.