“Caminhos do SUS”
gamification as a social technology for popular health education
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2023-68129Keywords:
Social Technology, Health Education, Gamification, Unified Health SystemAbstract
The objective of the study was to describe and discuss the development of a social technology for health education through the gamification technique. The descriptive and methodological research reported the use of Design Thinking for gamification of knowledge about health, through the production of a board game, aiming at health education based on the principles of social technology. The “Caminhos do SUS” was the result of a participatory and collaborative method, based on demands from the school community, identified in a dialogue with the different social actors. In the board game, the player goes through different health and care devices and his mission is to solve problems of daily life. The target audience, school children over 12 years old, must discover the services in the city following the flow of referrals and relating the technical information presented in the letters with their knowledge and that of their colleagues. This process is configured as a multiplication of knowledge and education in health. It is concluded that “Caminhos do SUS” is a powerful tool, capable of generating social transformation from the production of autonomy and sense of community, making it possible to use it as an innovative social technology for health education.
Downloads
References
ALVES, L. M. Gamificação na educação: aplicando metodologias de jogos no ambiente educacional. Joinville: Clube de Autores, 2018.
BRASIL. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm. Acesso em: 30 jan. 2023.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Glossário temático: gestão do trabalho e da educação na saúde. 2. ed. Brasília, DF: 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/glossario_tematico_gestao_trabalho_educacao_saude_2ed.pdf. Acesso em: 30 jan. 2023.
BROWN, T. Design thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Alta Books, 2020.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR – CAPES. Ministério da Educação. Produção técnica. Brasília, DF: 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/10062019-producao-tecnica-pdf. Acesso em: 30 jan. 2023.
CORRÊA, A. M. C.; OLIVEIRA, G. S.; OLIVEIRA, A. C. O grupo focal na pesquisa científica de natureza qualitativa. In: SANTOS, A. O.; OLIVEIRA, G. S.; RODRIGUES, M. C. (org.). Metodologias, Técnicas e Estratégias de Pesquisa: estudos introdutórios 4. Uberlândia: FUCAMP, 2022. p. 41-54.
DAGNINO, R. Tecnologia social: contribuições conceituais e metodológicas. Campina Grande: EDUEPB, 2014. DOI: 10.7476/9788578793272.
DICHEVA, D. et al. Gamification in education: a systematic mapping study. Journal of Educational Technology & Society, Taiwan, v. 18, n. 3, p. 75-88, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/270273830_Gamification_in_Education_A_Systematic_Mapping_Study. Acesso em: 30 jan. 2023.
FALKENBERG, M. B. et al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 847-852, 2014. DOI: 10.1590/1413-81232014193.01572013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/kCNFQy5zkw4k6ZT9C3VntDm/?lang=pt. Acesso em: 30 jan. 2023.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GARCIA, E. L. et al. Os “nós” da rede: a construção de ações intersetoriais na prevenção ao uso de drogas com jovens escolares. Desidades, Rio de Janeiro, v. 29, p. 200-216, 2021. DOI: 10.54948/desidades.v0i29.43333. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/desidades/article/view/43333. Acesso em: 15 maio 2023.
GARCIA, E. L.; MACHADO, L. S.; FELDMANN, R. M. Prevenção ao uso de drogas na adolescência: um caminho que inicia na escuta. Porto Alegre: EdiPUCRS; 2020.
GOHN, M. G. Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 47, p. 333-362, 2011. DOI: 10.1590/S1413-24782011000200005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/vXJKXcs7cybL3YNbDCkCRVp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 jan. 2023.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Panorama Santa Cruz do Sul. Rio de Janeiro: IBGE, 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rs/santa-cruz-do-sul/panorama. Acesso em: 30 jan. 2023.
INSTITUTO DE TECNOLOGIA SOCIAL - ITS. Conhecimento e cidadania: tecnologia social. São Paulo: ITS Brasil, 2007. Disponível em: https://docs.wixstatic.com/ugd/85fd89_5dbe395e82e142caad9baa12765461bb.pdf. Acesso em: 30 jan. 2023.
INSTITUTO DE TECNOLOGIA SOCIAL - ITS. Tecnologia social no Brasil. São Paulo: ITS Brasil, 2022. Disponível em: https://www.itsbrasil.org.br/tecnologia-social. Acesso em: 30 jan. 2023.
MACHADO, C. V.; LIMA, L. D.; BAPTISTA, T. W. Políticas de saúde no Brasil em tempos contraditórios: caminhos e tropeços na construção de um sistema universal. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 33, n. 2, 2017. DOI: 10.1590/0102-311X00129616. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/HfmStkr5tNJHKCCZW8qQdvz/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 jan. 2023.
MACHADO, V. A.; PINHEIRO, R.; MIGUEZ, S. F. Educação e liberdade na promoção da saúde escolar: perspectivas compreensivas sobre a ação política como potência nas comunidades escolares. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 25, p. 1-12, 2021. DOI: 10.1590/interface.200035. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/8s7Wqx7kBKMyrpHTRnJB69n/?lang=pt. Acesso em: 30 jan. 2023.
MEE, R. W. M. et al. A conceptual model of analogue gamification to enhance learners’ motivation and attitude. International Journal of Language Education, Makassar, v. 5, n. 2, p. 40-50, 2021. DOI: 10.26858/ijole.v5i2.18229. Disponível em: https://ojs.unm.ac.id/ijole/article/view/18229. Acesso em: 30 jan. 2023.
MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, 2015.
PEDROSA, J. I. S. A Política Nacional de Educação Popular em Saúde em debate: (re) conhecendo saberes e lutas para a produção da Saúde Coletiva. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 25, 2021. DOI: 10.1590/Interface.200190. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/b4vyq3gCDv3VT5BgKRvVYQD/?lang=pt. Acesso em: 30 jan. 2023.
PRICE WATERHOUSE COOPERS. O abismo digital no Brasil. São Paulo: Instituto Locomotiva, 2022. Disponível em: https://www.pwc.com.br/pt/estudos/preocupacoes-ceos/mais-temas/2022/O_Abismo_Digital.pdf. Acesso em: 30 jan. 2023.
SMIDERLE, R. et al. The impact of gamification on students’ learning, engagement and behavior based on their personality traits. Smart Learn. Environ., [s. l.], v. 7, n. 3, p. 1-11, 2020. DOI: 10.1186/s40561-019-0098-x. Disponível em: https://slejournal.springeropen.com/articles/10.1186/s40561-019-0098-x. Acesso em: 30 jan. 2023.
TYKANORI, R. Contratualidade e reabilitação psicossocial. In: PITTA, A. M. F. (org.). Reabilitação psicossocial no Brasil. São Paulo: Hucitec, 2010. p. 55-59.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Letiane de Souza Machado, Maria Eduarda Rockenbach Dullius, Gabriella Soares Hopp , Edna Linhares Garcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.