Experience of popular education course in Iturama, State of Minas Gerais, due to Covid-19 pandemic

Authors

  • Micael Junio dos Santos Universidade Federal do ABC https://orcid.org/0000-0002-5645-3055
  • Jecika Maciel Velasques Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Leandro Barbosa de Freitas Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • João Vinícius Albuquerque Pimentel Universidade de São Paulo
  • Gabriel Gustavo Galvão Manoel Universidade Federal do Triângulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-67655

Keywords:

Popular Education, Remote Learning, Digital Platforms

Abstract

Due to the difficulties of entering the labor market, even with government incentives for access to private education, public higher education has become increasingly coveted. These factors culminate in the purpose of popular education, minimizing educational differences experienced by students in vulnerable situations based on the freirean methodology. Cursinho de Educação Popular is a tool for this purpose, as an initiative to support these students to enter the university environment. This experience report aims to tell the trajectory of the Cursinho de Educação Popular, in Iturama, State of Minas Gerais, during the Covid-19 pandemic, encompassing the reformulation and adaptability of traditional teaching methods. The present report also presents the results obtained during this trajectory until approval by the Universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Micael Junio dos Santos, Universidade Federal do ABC

Master degree student in Evolution and Diversity, Federal University of ABC, State of São Paulo, Brazil; pedagogical coordinator of the Association of the Cursinho de Educação Popular (ACEP), State of Minas Gerais, Brazil.

Jecika Maciel Velasques, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

´PhD student in Chemistry, Paulista State University "Júlio de Mesquita Filho", Campus Araraquara, State of São Paulo, Brazil; professor in the Improvement and Support Program for Teaching in Higher Education (PAADES) at the Institute of Chemistry at that university.

Leandro Barbosa de Freitas, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Master degree student in Applied Biosciences at the Federal University of Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil.

João Vinícius Albuquerque Pimentel, Universidade de São Paulo

Undergraduated student in Letters, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; vice-president and professor of writing at the Associação do Cursinho de Educação Popular (ACEP), State of São Paulo, Brazil.

Gabriel Gustavo Galvão Manoel, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Undergraduated in Chemistry, Federal University of Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil; professor of Chemistry at the Association of the Cursinho de Educação Popular (ACEP), State of Minas Gerais, Brazil; member of the Center for Education in Science, Diversity and Environmental Practices (NEduC/UFTM); scholarship holder of the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation (PIBID/CNPq).

References

BONFIM, T. A. O CAPE em nossas vidas: a visão de um grupo de alunos, ex-alunos e colaboradores sobre um curso pré-vestibular gratuito. 2003. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2003. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001369302. Acesso em: 19 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 11.096, de 13 de janeiro de 2005. Institui o Programa Universidade para Todos - PROUNI, regula a atuação de entidades beneficentes de assistência social no ensino superior; altera a Lei nº 10.891, de 9 de julho de 2004, e dá outras providências. Brasília, DF, 2005. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11096.htm. Acesso em: 19 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Painel de casos de doenças pelo coronavírus 2019 (COVID-19) no Brasil pelo Ministério da Saúde. 2020. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/. Acesso em: 19 jun. 2022.

CLEMENTE, A. O.; BELO ANGELUCI, A. C. A contribuição das plataformas digitais de ensino, diante da pandemia. Educere et Educare, Cascavel, v. 15, n. 36, 2020. DOI 10.17648/educare.v15i36.24546. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/24546. Acesso em: 31 maio 2022.

D’AVILA, G. T. O ensino superior como projeto profissional para “ser alguém”: repercussões de um cursinho pré-vestibular popular na vida dos estudantes. 2006. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/88784. Acesso em: 19 jun. 2022.

D'AVILA, G. T.; SOARES, D. H. P. Vestibular: fatores geradores de ansiedade na “cena da prova”. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 4, n. 1-2, 2003. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902003000100010. Acesso em: 31 maio 2023.

FERNANDES, F. Sociedade de classes e subdesenvolvimento. Guarulhos: Global, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.

GUTIÉRREZ, F. Educação como práxis política. São Paulo: Summus, 1988.

HURTADO, C. N. Educar para transformar, transformar para educar: comunicação e educação popular. Petrópolis: Vozes, 1992.

MACHADO, P. L. P. Educação em tempos de pandemia: o ensinar através de tecnologias e mídias digitais. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, v. 8, n. 6, 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/tempos-de-pandemia. Acesso em: 31 maio 2022.

PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. Rio de Janeiro: Forense, 1996.

UNICEF BRASIL. Fundo das Nações Unidas pela Infância e Adolescência. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil: um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/relatorios/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil. Acesso em: 7 jun. 2022.

VITORINO, D. C. O cursinho pré-vestibular para negros e carentes da ONG Fonte (Araraquara-SP) à luz dos debates sobre racismo e cultura negra. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2009. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/99024. Acesso em: 7 jun. 2022.

WHITAKER, D. C. A. UNESP: diferentes perfis de candidatos para diferentes cursos: estudo de variáveis de capital cultural. São Paulo: Fundação Vunesp, 1989. (Série Pesquisa Vunesp, v. 2).

WHITAKER, D. C. A. Da invenção do vestibular aos cursinhos populares: um desafio para a orientação profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 289-297, 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1679-33902010000200013&script=sci_abstract&tlng=en. Acesso em: 15 maio 2022.

WHITAKER, D. C. A.; FIAMENGUE, E. C. A heterogeneidade socioeconômica dos vestibulandos dos diferentes cursos da UNESP a partir de algumas variáveis de capital cultural. São Paulo: VUNESP, 2003.

WHITAKER, D. C. A.; FIAMENGUE, E. 10 anos depois: UNESP: diferentes perfis de candidatos para diferentes cursos. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo: Fundação VUNESP, 1999. (Série Pesquisa Vunesp, v. 11).

Published

2023-09-04

How to Cite

SANTOS, M. J. dos; VELASQUES, J. M.; FREITAS, L. B. de; PIMENTEL, J. V. A.; MANOEL, G. G. G. Experience of popular education course in Iturama, State of Minas Gerais, due to Covid-19 pandemic. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 384–398, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-67655. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67655. Acesso em: 22 jul. 2024.