Paulo Freire’s legacy for the training of nurse educators in a specialized outpatient clinic at the Federal University of Uberlândia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-66949

Keywords:

Nurse training, Dialogical action, Knowledge necessary for teaching, Health education

Abstract

This article aims to discuss the importance of Paulo Freire’s ideas for the training of nurses in the degree, in line with the new model of health organization in Brazil that aims at integral care. This is a descriptive, reflective study with a qualitative approach whose methodological procedure involved critical reflection on the educational process of the nurse educator when developing educational health actions in the waiting room of a specialized Health Center. Initially, we present the context of training, followed by a Freirian reflection on the knowledge necessary for teacher’s training in health. We conclude that Freire's teachings enable nursing graduates to have a critical, reflective and qualified professional training for the job market, being able to assist and educate the population of their territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabia Faria da Silva, Universidade Federal de Uberlândia

PhD student in Education, University of Uberaba, State of Minas Gerais, Brazil; preceptor of the undergraduate course in Nursing at the Faculty of Medicine, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

Gabriela Luiza da Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Master in Dentistry, University of Uberaba, State of Minas Gerais, Brazil; nurse at the Clinical Hospital, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

Carla Denari Giuliani, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em História e Cultura pela Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil; professora adjunta IV da mesma instituição; coordenadora e fundadora do Laboratório Avançando nos Estudo de Gênero e Violência (LGV) e Grupo de Estudo em Gênero e Violência. 

References

BRASIL, Secretaria do Trabalho e da Gestão da Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Políticas de formação e desenvolvimento para o SUS: caminhos para a educação permanente em saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2003. 21 p. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/pol_formacao_desenv.pdf. Acesso em: 15 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 1886/GM. Aprova as Normas e Diretrizes do Programa de Agentes Comunitários de Saúde e do Programa de Saúde da Família. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 1997.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Vigilância e Doenças Transmissíveis. Guia prático sobre a hanseníase. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2017. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_pratico_hanseniase.pdf. |Acesso em: 13 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Doenças de Condições Crônicas e Infecções Sexualmente Transmissíveis. Boletim Epidemiológico de Hanseníase. Brasília, DF: Ministério da Saúde, n. especial, jan. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/boletins/boletins-epidemiologicos/especiais/2022/boletim-epidemiologico-de-hanseniase-_-25-01-2022.pdf. Acesso em: 13 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria Executiva. Programa Agentes Comunitários de Saúde (PACS). Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2001. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/pacs01.pdf. Acesso em: 25 out. 2022.

BUSS, P. M. Uma introdução ao conceito de Promoção da Saúde. In: CZERESNIA, D.; FREITAS, C. M. (org.). Promoção de saúde: conceitos, reflexões, tendências. 2. ed. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2009. p. 19-42.

FALKENBERG, M. B. et.al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, 0157/2013. Acesso em: 14 jun. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987

LIMA, S. do C. Território e promoção da saúde: perspectivas para a atenção primária à saúde. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.

MELO, J. R. de. Formação docente e a prática pedagógica: os saberes docentes diante da prática pedagógica. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, v. 17, n. 11, p. 139-152. nov. 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/saberes-docentes. Acesso em: 24 out. 2022.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Estratégia global para a hanseníase 2021-2030: rumo a zero hanseníase. Nova Deli: OMS, 2021. Disponível em: https://www.who.int/pt/publications/i/item/9789290228509. Acesso em: 13 jun. 2022.

ORGANIZAÇÃO PANAMERICANA DE SAÚDE. Comissão da OMS pede ação urgente contra doenças crônicas não transmissíveis. 2018. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/1-6-2018-comissao-da-oms-pede-acao-urgente-contra-doencas-cronicas-nao-transmissiveis#:~:text=Coletivamente%2C%20c%C3%A2ncer%2C%20diabetes%2C%20doen%C3%A7as,entre%2030%20e%2070%20anos. Acesso em: 25 out. 2022.

PAIM, J. N. S. Vigilância da saúde: dos modelos assistenciais para a promoção da saúde. In: CZERESNIA, D.; FREITAS, C. M. (org.). Promoção de saúde conceitos, reflexões, tendências. 2. ed. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2009. p. 165-182.

RIVERA, F. J. U.; ARTMANN, E. Promoção de Saúde e planejamento estratégico situacional: intersetorialidade na busca de maior governabilidade. In: CZERESNIA, D. FREITAS, C. M. (org.). Promoção de saúde conceitos, reflexões, tendências. 2. ed. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2009. p. 183-206.

SANTOS, M. dos R. et al. Licenciatura e bacharelado em enfermagem: experiências e expectativas de estudantes. DOI: https://doi.org/10.1590/S1983-14472011000400011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/MrNnjMjQQxsGNZwTRX9RBfv/?lang=pt#. Acesso em: 13 jun. 2022.

SHON, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 81-90.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 5. ed. Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação Bacharelado em Enfermagem da Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Uberlândia, PPC licenciatura. 2018. Disponível em: http://www.famed.ufu.br/system/files/conteudo/projeto_pedagogico_versao_2018-2_0.pdf. Acesso em: 12 ago. 2022.

Published

2022-11-05

How to Cite

SILVA, F. F. da; SILVA, G. L. da; GIULIANI, C. D. Paulo Freire’s legacy for the training of nurse educators in a specialized outpatient clinic at the Federal University of Uberlândia. Revista de Educação Popular , Uberlândia, p. 156–175, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-66949. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/66949. Acesso em: 22 nov. 2024.