Experience of remote training of community leadership in Health Unic System during the Covid-19 pandemic

Authors

  • Yasmin Maria Sátiro Cruz Tavares Universidade Federal da Paraíba
  • Ruth Maria Mendonça Anacleto Universidade Federal da Paraíba
  • Daiana de Paiva Gomes Universidade Federal da Paraíba
  • Daniella de Souza Barbosa Universidade Federal da Paraíba https://orcid.org/0000-0003-3533-146X

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-66867

Keywords:

Popular Health Education, Community leaders, Popular participation, Circles of conversation

Abstract

This work aims to promote training spaces for community leaders, under the political-pedagogical dimension of Popular Health Education (EPS), for the full and equitable exercise of the principles of popular participation and social control in the spaces that compose Primary Healthcare of the Unified Health System (SUS) in João Pessoa, State of Paraíba, Brazil. The experience of the course took place through the holding of 11 virtual meetings held via the Google Meet platform, weekly, for three consecutive months, in which 11 external facilitators who work with EPS in a theoretical-practical way, 4 teachers and 4 extension workers participated. and 51 course participants. As a result, it was noticed that the project helped in the formation of possible community leaders and in the ideation of a future from a problematizing teaching-learning, directed to the reality in which these actors are inserted, arising in all those involved a feeling of belonging, hoping. It was concluded that the course, through the exchange of knowledge and popular practices, proved the effectiveness of EPS as a powerful instrument for strengthening and effectivation of popular participation in health in the SUS, favoring the formation of community leaders, even in remote teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yasmin Maria Sátiro Cruz Tavares, Universidade Federal da Paraíba

Undergraduate student in Medicine, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil.

Ruth Maria Mendonça Anacleto, Universidade Federal da Paraíba

Undergraduate student in Medicine, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil.

Daiana de Paiva Gomes, Universidade Federal da Paraíba

Undergraduate student in Nutrition, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil.

Daniella de Souza Barbosa, Universidade Federal da Paraíba

PhD in Education, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; adjunct professor at the Center for Medical Sciences, Campus I, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; member of the Research Group on Health Policies, Education and Care (GPECS/CCM) and of the Center for Studies and Research in Collective Health of the Center for Health Sciences (NESC/CCS).

References

BONETTI, O. P; CHAGAS, R. A.; SIQUEIRA, T. C. A. A educação popular em saúde na gestão participativa do SUS: construindo uma política. In: BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Estratégica e Participativa. II Caderno de Educação Popular e Saúde. Brasília, DF: MS, 2014. p. 16-24.

BRASIL. Ministério da Saúde. Lei nº 8.142, de 28 de dezembro de 1990. Dispõe sobre a participação da comunidade na gestão do Sistema Único de Saúde (SUS) e sobre as transferências intergovernamentais de recursos financeiros na área da saúde e dá outras providências. Brasília, DF, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8142.htm. Acesso em: 3 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde (PNEPS-SUS). Brasília, DF, 2003. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt2761_19_11_2013.html. Acesso em: 3 ago. 2022.

CALADO, A. J. F. Educação popular como processo humanizador: quais protagonistas? In: CRUZ, P. J. S. C. et al. (org.). Educação popular e nutrição social: reflexões e vivências com base em uma experiência. João Pessoa: Editora da UFPB, 2014. p. 355-375.

FREIRE, P. R. N. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1997.

MACHADO, C. V; LIMA, L. D; BAPTISTA, T. W. F. Princípios organizativos e instâncias de gestão do SUS. Qualificação dos Gestores do SUS, v. 2, p. 47-72, 2011.

PREVIATO, G. F; BALDISSERA, V. D. A. A comunicação na perspectiva dialógica da prática interprofissional colaborativa em saúde na Atenção Primária à Saúde. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 22, p. 1.535-1.547, 2018. Doi: 10.1590/1807-57622017.0647. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/L9VS9vQGQtzPTpyZztf4cJc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 set. 2022.

ROLIM, L. B; CRUZ, R. S. B. L. C; SAMPAIO, K. J. A. J. Participação popular e o controle social como diretriz do SUS: uma revisão narrativa. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 37, n. 96, p. 139-147, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/dNgCW9WdJJx7VHV7xWkhSHq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 set. 2022.

VASCONCELOS, E. M; CRUZ P. J. S. C. Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. João Pessoa: Editora da UFPB, 2013.

Published

2022-11-05

How to Cite

TAVARES, Y. M. S. C.; ANACLETO, R. M. M.; GOMES, D. de P.; BARBOSA, D. de S. Experience of remote training of community leadership in Health Unic System during the Covid-19 pandemic. Revista de Educação Popular, Uberlândia, p. 176–187, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-66867. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/66867. Acesso em: 22 jul. 2024.