Experience of remote training of community leadership in Health Unic System during the Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-66867Keywords:
Popular Health Education, Community leaders, Popular participation, Circles of conversationAbstract
This work aims to promote training spaces for community leaders, under the political-pedagogical dimension of Popular Health Education (EPS), for the full and equitable exercise of the principles of popular participation and social control in the spaces that compose Primary Healthcare of the Unified Health System (SUS) in João Pessoa, State of Paraíba, Brazil. The experience of the course took place through the holding of 11 virtual meetings held via the Google Meet platform, weekly, for three consecutive months, in which 11 external facilitators who work with EPS in a theoretical-practical way, 4 teachers and 4 extension workers participated. and 51 course participants. As a result, it was noticed that the project helped in the formation of possible community leaders and in the ideation of a future from a problematizing teaching-learning, directed to the reality in which these actors are inserted, arising in all those involved a feeling of belonging, hoping. It was concluded that the course, through the exchange of knowledge and popular practices, proved the effectiveness of EPS as a powerful instrument for strengthening and effectivation of popular participation in health in the SUS, favoring the formation of community leaders, even in remote teaching.
Downloads
References
BONETTI, O. P; CHAGAS, R. A.; SIQUEIRA, T. C. A. A educação popular em saúde na gestão participativa do SUS: construindo uma política. In: BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Estratégica e Participativa. II Caderno de Educação Popular e Saúde. Brasília, DF: MS, 2014. p. 16-24.
BRASIL. Ministério da Saúde. Lei nº 8.142, de 28 de dezembro de 1990. Dispõe sobre a participação da comunidade na gestão do Sistema Único de Saúde (SUS) e sobre as transferências intergovernamentais de recursos financeiros na área da saúde e dá outras providências. Brasília, DF, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8142.htm. Acesso em: 3 ago. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde (PNEPS-SUS). Brasília, DF, 2003. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt2761_19_11_2013.html. Acesso em: 3 ago. 2022.
CALADO, A. J. F. Educação popular como processo humanizador: quais protagonistas? In: CRUZ, P. J. S. C. et al. (org.). Educação popular e nutrição social: reflexões e vivências com base em uma experiência. João Pessoa: Editora da UFPB, 2014. p. 355-375.
FREIRE, P. R. N. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1997.
MACHADO, C. V; LIMA, L. D; BAPTISTA, T. W. F. Princípios organizativos e instâncias de gestão do SUS. Qualificação dos Gestores do SUS, v. 2, p. 47-72, 2011.
PREVIATO, G. F; BALDISSERA, V. D. A. A comunicação na perspectiva dialógica da prática interprofissional colaborativa em saúde na Atenção Primária à Saúde. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 22, p. 1.535-1.547, 2018. Doi: 10.1590/1807-57622017.0647. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/L9VS9vQGQtzPTpyZztf4cJc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 set. 2022.
ROLIM, L. B; CRUZ, R. S. B. L. C; SAMPAIO, K. J. A. J. Participação popular e o controle social como diretriz do SUS: uma revisão narrativa. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 37, n. 96, p. 139-147, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/dNgCW9WdJJx7VHV7xWkhSHq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 set. 2022.
VASCONCELOS, E. M; CRUZ P. J. S. C. Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. João Pessoa: Editora da UFPB, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Yasmin Maria Sátiro Cruz Tavares, Ruth Maria Mendonça Anacleto, Daiana de Paiva Gomes, Daniella de Souza Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.