Still hoping

public school as a support network device for cases of violence against children and adolescents

Authors

  • Joana D’Arc Ferreira da Silva Secretaria de Saúde do Município de São José da Lapa
  • Pedro Igor Guimarães Santos Xavier Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Simone Ferreira de Assis Fundação Oswaldo Cruz
  • Viviane da Costa Gomes Secretaria de Saúde do Município de Luz

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-66840

Keywords:

School, Education, Violence, To hope, Affection

Abstract

This article presents a research proposal still in the implementation phase. The objective of this study is to understand the function of the public school as an essential device to support the care network for children and adolescents who are victims of violence. In a qualitative analysis approach, this research is based on Paulo Freire’s pedagogy, intertwined with collective health from the perspective of territoriality. For this, we used exploratory research applied in a deductive way, such as data collection and contextualization of the theme, through the literature available on online platforms. The discussion and results are the result of a critical analysis, based on the Freirean concept of action-reflection-action. We believe that health education at public educational institutions will provide these children and adolescents with an environment for exchanging affections and knowledge, as well as protecting and preventing themselves in their communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joana D’Arc Ferreira da Silva, Secretaria de Saúde do Município de São José da Lapa

Specialist in Clinical Psychoanalysis, Pontifical Catholic University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; psychologist at the Specialized Reference Center for Social Assistance (CREAS) in the municipality of São José da Lapa, State of Minas Gerais, Brazil.

Pedro Igor Guimarães Santos Xavier, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Specialist (Medical Residency) in Pediatrics, Benjamin Guimarães Foundation, Hospital da Baleia, Belo Horizonte, State of Minas Gerais, Brazil; professor at the Pontifical Catholic University of Minas Gerais, Campi Betim and Contagem, State of Minas Gerais, Brazil; pediatrician for Primary Care in the municipality of Contagem, State of Minas Gerais, Brazil.

Simone Ferreira de Assis, Fundação Oswaldo Cruz

Master degree student in Collective Health at the René Rachou Institute, Oswaldo Cruz Foundation, State of Minas Gerais, Brazil; pedagogical supervisor at the City Hall of Santa Luzia, State of Minas Gerais, Brazil.

Viviane da Costa Gomes, Secretaria de Saúde do Município de Luz

Specialist in Mental Health, Pontifical Catholic University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; psychologist at the Psychosocial Care Center (CAPS) in the City Hall of Luz, Minas Gerais, Brazil.

References

AMBROZIO, J. O conceito de território como campo de poder microfísico. Revista de Geografia, Juiz de Fora, v. 3, n. 2, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/geografia/article/view/17934. Acesso em: 16 jun. 2022.

ARELARO, L. R. G.; CABRAL, M. R. M. Paulo Freire: por uma teoria e práxis transformadora. 2019. In: BOTO, C. (org.). Clássicos do pensamento pedagógico: olhares entrecruzados. Uberlândia: EDUFU, 2019, p. 267-292. DOI 10.7476/9786558240273.0013. Disponível em: http://books.scielo.org/id/fjnhs. Acesso em: 15 maio 2022.

ANDRADE, L.; SILVEIRA, L. S. Efeito-território: explorações em torno de um conceito sociológico. Civitas, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 381-402, maio-ago. 2013.

AUGÉ, M. Dos lugares aos não lugares. In: Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas: Papirus, 1994.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Lisboa: Rio de Janeiro: Difel; Bertrand Brasil, 1989.

COELHO, P.; VARGAS, J. Desafios da participação social no enfrentamento da dengue, zika e chikungunya. 2021. Disponível em: http://pensaraeducacao.com.br/pensaraeducacaoempauta/desafios-da-participacao-social-no-enfrentamento-da-dengue-zika-e-chikungunya/. Acesso em: 30 maio 2022.

CHALITA, G. Pedagogia da amizade: bullying: o sofrimento das vítimas e dos agressores. São Paulo: Gente, 2008.

CHALITA, G. Educação: a solução está no afeto. São Paulo: Gente, 2001.

FRANÇA, C. P. (org.). Perversão: as engrenagens da violência sexual infantojuvenil. Rio de Janeiro: Imago, 2010.

FREIRE, P. Política e educação: ensaios. São Paulo: Cortez, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 20. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 45. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GONDIM, G. M. de M.; MONKEN, M. Território e territorialização. In: GONDIM, G. M. M. et al. (org.). Técnico de vigilância em saúde: contexto e identidade. Rio de Janeiro: EPSJV, 2017. p. 21-44. Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/livro1.pdf. Acesso em: 30 maio 2022.

HAESBAERT, R. Território e multiterritorialidade: um debate. GEOgraphia, Niterói, v. 9, n. 17, p. 19-45, 2007. DOI 10.22409/GEOgraphia2007.v9i17.a13531. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13531. Acesso em: 20 maio 2022.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

PIMENTEL, A.; ARAUJO, L. S. Violência sexual intrafamiliar. Rev. Para. Med., Belém, v. 20, n. 3, p. 39-42, set. 2006. Disponível em: http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010159072006000300 008&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 5 jun. 2022.

SANTOS, M. O retorno do território. In: SANTOS, M.; SOUZA, M. A. A.; SILVEIRA, M. L. (org.). Território: Globalização e fragmentação. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 2002. p. 15-20.

STAKE, R. E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Tradução de Karla Reis. Porto Alegre: Penso, 2011.

TAVARES, V. Saúde mental: especialistas falam sobre os desafios no cuidado de jovens e adolescentes. 2022. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/noticia/saude -mental-especialistas-falam-sobre-os-desafios-no-cuidado-de-jovens-e-adolescentes. Acesso em: 31 maio 2022.

Published

2023-04-28

How to Cite

SILVA, J. D. F. da; XAVIER, P. I. G. S.; ASSIS, S. F. de; GOMES, V. da C. Still hoping: public school as a support network device for cases of violence against children and adolescents. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 82–97, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-66840. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/66840. Acesso em: 27 jul. 2024.