Researching is needed
challenges for critical education in times of ethical and social crisis
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-65975Keywords:
Contemporary education, Research paradigm, Learn to learnAbstract
The central discussion that we now present in this article deals with the challenge of researching with a political-pedagogical perspective of contemporary education. For being in front of a social context that presents us with a world in permanent transformations, education must transmit and provide an increasingly broad access to knowledge that enhances the critical reading of the world in its different aspects. Reading and interpreting the context that changes quickly requires a new profile in teaching and mobilizing strategies for students to feel stimulated in the paradigm of learning to learning and that is, learning to research. Well, we learn during all of our lives and, in this challenge, the right to life will increasingly be confused with the right to learn. Life and knowledge are always mutually implicated. The methodology of this study is restricted to a bibliographic research, and among the main conclusions, we can highlight that the perspective of research as a pedagogical paradigm requires the resizing of life and school routines, where all subjects are stimulated and mobilized for the construction of a society learner and ethically committed to the sustainable future of life on our planet with respect for cultural pluralism and the dignity of the human person.
Downloads
References
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2005.
ALARCÃO, I. Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed, 2001.
AROUCA, L. S. Relação ensino-pesquisa a formação do pesquisador em Educação. In: FAZENDA, I.; SEVERINO, A. J. (org.). Conhecimento, pesquisa e educação. Campinas: Papirus, 2001. p. 81-89.
ARROYO, M. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. Petrópolis-RJ: Vozes, 2000.
ASSMANN, H. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. Petrópolis-RJ: Vozes, 1998.
ASSMANN, H.; SUNG, J. M. Competência e sensibilidade: educar para a esperança. Petrópolis-RJ: Vozes, 2000.
ASSMANN, H. Curiosidade e prazer de aprender. Petrópolis-RJ: Vozes, 2004.
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez, 2000.
DEMO, P. Desafios modernos da educação. Petrópolis-RJ: Vozes, 1995.
DEMO, P. Educação e conhecimento: relação necessária, insuficiente e controversa. Petrópolis-RJ: Vozes, 2000.
DEMO, P. Saber pensar. São Paulo: Cortez, 2000.
FREIRE, P. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1999.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
GADOTTI, M. Saber aprender: um olhar sobre Paulo Freire e as perspectivas atuais da educação. In: LINHARES, C.; TRINDADE, M. de N. (org.). Compartilhando o mundo com Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2003. p. 107-125.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
MORIN, E. O método 5: a humanidade da humanidade. Porto Alegre: Sulinas, 2002.
MARQUES, M. O. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. Ijuì: Editora Unijuí, 2000.
PÉRISSÉ, P. O educador aprendedor. São Paulo: Cortez, 2004.
PINTO, Á. V. Sete lições sobre educação de adultos. São Paulo: Cortez, 2000.
SAVATER, F. A aventura do pensamento: um passeio pela história da filosofia e pelos grandes nomes do pensamento ocidental. Porto Alegre: L&PM, 2015.
TRIVINOS, A. N. S. A formação do educador como pesquisador no Mercosul/Cone Sul. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sérgio Trombetta, Jaime José Zitkoski, Valter Marciano dos Santos Chereta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.