Researching is needed

challenges for critical education in times of ethical and social crisis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-65975

Keywords:

Contemporary education, Research paradigm, Learn to learn

Abstract

The central discussion that we now present in this article deals with the challenge of researching with a political-pedagogical perspective of contemporary education. For being in front of a social context that presents us with a world in permanent transformations, education must transmit and provide an increasingly broad access to knowledge that enhances the critical reading of the world in its different aspects. Reading and interpreting the context that changes quickly requires a new profile in teaching and mobilizing strategies for students to feel stimulated in the paradigm of learning to learning and that is, learning to research. Well, we learn during all of our lives and, in this challenge, the right to life will increasingly be confused with the right to learn. Life and knowledge are always mutually implicated. The methodology of this study is restricted to a bibliographic research, and among the main conclusions, we can highlight that the perspective of research as a pedagogical paradigm requires the resizing of life and school routines, where all subjects are stimulated and mobilized for the construction of a society learner and ethically committed to the sustainable future of life on our planet with respect for cultural pluralism and the dignity of the human person.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sérgio Trombetta, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

PhD student in Education, Federal University of Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil; professor at the University of Vale do Rio dos Sinos, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

Jaime José Zitkoski, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

PhD in Education, Federal University of Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil; postdoctoral internship at the Federal University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil; associate professor at the Faculty of Education, Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil; vice-coordinator of the Research Group University and Well Living and Study Group on University - Innovation and Research (GEU/IPesq).

Valter Marciano dos Santos Chereta, Prefeitura Municipal de Campo Bom-RS

Specialist in Human Rights and Social Movements, International University Center, State of Rio Grande do Sul, Brazil; social educator at the City Hall of Campo Bom, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

References

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2005.

ALARCÃO, I. Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed, 2001.

AROUCA, L. S. Relação ensino-pesquisa a formação do pesquisador em Educação. In: FAZENDA, I.; SEVERINO, A. J. (org.). Conhecimento, pesquisa e educação. Campinas: Papirus, 2001. p. 81-89.

ARROYO, M. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. Petrópolis-RJ: Vozes, 2000.

ASSMANN, H. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. Petrópolis-RJ: Vozes, 1998.

ASSMANN, H.; SUNG, J. M. Competência e sensibilidade: educar para a esperança. Petrópolis-RJ: Vozes, 2000.

ASSMANN, H. Curiosidade e prazer de aprender. Petrópolis-RJ: Vozes, 2004.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez, 2000.

DEMO, P. Desafios modernos da educação. Petrópolis-RJ: Vozes, 1995.

DEMO, P. Educação e conhecimento: relação necessária, insuficiente e controversa. Petrópolis-RJ: Vozes, 2000.

DEMO, P. Saber pensar. São Paulo: Cortez, 2000.

FREIRE, P. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1999.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

GADOTTI, M. Saber aprender: um olhar sobre Paulo Freire e as perspectivas atuais da educação. In: LINHARES, C.; TRINDADE, M. de N. (org.). Compartilhando o mundo com Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2003. p. 107-125.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

MORIN, E. O método 5: a humanidade da humanidade. Porto Alegre: Sulinas, 2002.

MARQUES, M. O. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. Ijuì: Editora Unijuí, 2000.

PÉRISSÉ, P. O educador aprendedor. São Paulo: Cortez, 2004.

PINTO, Á. V. Sete lições sobre educação de adultos. São Paulo: Cortez, 2000.

SAVATER, F. A aventura do pensamento: um passeio pela história da filosofia e pelos grandes nomes do pensamento ocidental. Porto Alegre: L&PM, 2015.

TRIVINOS, A. N. S. A formação do educador como pesquisador no Mercosul/Cone Sul. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.

Published

2022-12-30

How to Cite

TROMBETTA, S.; ZITKOSKI, J. J.; CHERETA, V. M. dos S. Researching is needed: challenges for critical education in times of ethical and social crisis. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 3, p. 54–70, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-65975. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/65975. Acesso em: 23 jul. 2024.