“Like, comment, share”

the use of memes in the teaching of History at Colégio Estadual Antônio Carlos Magalhães, Tanhaçu, State of Bahia, Brazil

Authors

  • Auricharme Cardoso de Moura Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-65020

Keywords:

History teaching, Memes, Experience Report, Tanhaçu

Abstract

This article investigates the potential, applications, and implications of memes in the teaching and learning process, especially in the field of ​​History. In addition to theoretical, conceptual, and methodological discussions, I present an experience report in which the students of Colégio Estadual Antônio Carlos Magalhães (Antonio Carlos Magalhães State School), located in Tanhaçu, in the southwest of Bahia, Brazil, revived the past and present by using memes, representing them as expressions of their perceptions of the world based on the social and political context in which they live. The theoretical and methodological procedure was based on the theory and practice unit, in which the dialogue with authors such as Araújo (2012), Cadena (2018), and Silva (2019) enabled us to problematize the digital culture used by teachers to signify their didactic-pedagogical interventions in the context of the classroom, aiming at dialogism, plural sense, and the peculiar dynamics of the students' trajectories. We emphasize that it is not not about thinking of memes as a "lifeline" for history teaching, but rather as a genre that, when planned and articulated with other languages, opens up a field of didactic and pedagogical possibilities for the creation of new historical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Auricharme Cardoso de Moura, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Social History, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; teacher at the State Education Network in Tanhaçu, State of Bahia, Brazil.

References

AGÊNCIA BRASIL. Jovens relatam mudança de rotina e de humor em estudo sobre pandemia. Rio de Janeiro, 1º dez. 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2020-12/jovens-relatam-mudancas-de-rotina-e-de-humor-em-estudo-sobre-pandemia. Acesso em: 13 de fev. de 2021.

ARAÚJO, J. X. Memes: a linguagem da diversão na internet: análise dos aspectos simbólicos e sociais dos RageComics. 2012. 86 f. Monografia (Graduação em Comunicação Social/Jornalismo) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

BITTENCOURT, C. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2015.

BITTENCOURT, C. As “tradições nacionais” e o ritual das festas cívicas. In: O Ensino de História e a criação do fato. PINSKY, J. (org). 14. ed. São Paulo: Contexto, 2014. p. 53-93.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CADENA, S. R. G. Novos objetos para o ensino de história: os memes na sala de aula. In: ENCONTRO ESTADUAL DE HISTÓRIA DA ANPUH-PE, 12., 2020. Disponível em:

https://www.encontro2018.pe.anpuh.org/resources/anais/8/153487337SilvioCadenaST04XIIANPUH-PEtextocompleto.pdf. Acesso em: 14 jan. 2021.

CERTEAU, M. A escrita da história. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.

CERRI, L. F. Ensino de história e consciência histórica. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2011.

FERREIRA, H. M.; VILLARTA-NEDER, M. A.; COE, G. S. C. Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses. In: Periferia: Educação, Cultura e Comunicação, Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/36936. Acesso em: 14 fev. 2021.

GONÇALVES, C. Brasil tem mais de 2,5 milhões de professores. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2018-10/brasil-tem-mais-de-25-milhoes-de-professores. Acesso em: 24 mar. 2021.

HOBSBAWM, E.; RANGER, T. (org.). A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

LAVADO, T. Pela primeira vez, mais da metade da zona rural e classes mais baixas têm acesso à internet, diz pesquisa. G1, Rio de Janeiro, 26 maio 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/economia/tecnologia/noticia/2020/05/26/tres-em-cada-quatro-brasileiros-tem-acesso-a-internet-e-mais-da-metade-das-classes-baixas-esta-conectada-aponta-pesquisa.ghtml. Acesso em: 13 mar. 2021.

LIMA E FONSECA, T. N. O herói nacional para crianças: produção e circulação de imagens de Tiradentes na escola primária brasileira. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOÇIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 25., 2002. Anais [...]. Caxambu: ANPED, 2002. Disponível em: http://25reuniao.anped.org.br/tp25.htm. Acesso em: 26 jul. de 2021.

MARTIN-BARBERO, J. Desafios culturais da comunicação à educação. Revista Comunicação & Educação, São Paulo, n. 18, p. 51-61, maio/ago. 2000. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36920. Acesso em: 22 fev. 2021.

NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Revista Projeto História. São Paulo, n. 10, p. 7-28, 1993. Disponível em https://revistas.pucsp.br/revph/article/view/12101. Acesso em: 12 mar. 2021.

PAIVA, E. F. História & imagens. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

PESAVENTO, S. J.; SANTOS, N. M. W.; ROSSINI, M. S. Narrativas, imagens e práticas sociais: percurso em história cultural. Porto Alegre: Asterisco, 2008.

SALATI, P.; TOOGE, R. Arroz e óleo mais caros: entenda porque a inflação dos alimentos disparou no país. G1, Rio de Janeiro, 10 set. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/economia/agronegocios/noticia/2020/09/09/arroz-e-oleo-mais-caros-entenda-por-que-a-inflacao-dos-alimentos-disparou-no-pais.ghtml. Acesso em: 22 fev. de 2021.

SILVA, M. Meme, educação e interatividade: entrevista concedida a Mariano Pimentel. Periferia: Educação, Cultura e Comunicação, Rio de Janeiro, p. 231-239, 2019. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/38187/28117. Acesso em: 15 jan. 2021.

Published

2022-08-30

How to Cite

MOURA, A. C. de. “Like, comment, share”: the use of memes in the teaching of History at Colégio Estadual Antônio Carlos Magalhães, Tanhaçu, State of Bahia, Brazil. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 412–431, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-65020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/65020. Acesso em: 21 nov. 2024.