A brief history of Integral Education in Brazil from a critical perspective
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-63913Keywords:
Integral education, State, Education, NeoliberalismAbstract
This article is a theoretical study that intends to analyze the bibliography on Integral Education in Brazil, with regard to its conceptions that emerged throughout history. The intention is to weave some positions on the discussions and problems raised from the research. We assume that the understanding of Integral Education has been changing according to experiences and models over the years and understanding how this happened is one of the objectives of this work. When analyzing the documentation on Integral Education in Brazil, we came across regional and national experiences, which allowed us to contextualize and shed light on the very understanding of Integral Education and its specificities in the Brazilian territory. Many of these experiences showed us that Integral Education was implemented in Brazil with more welfare objectives, instead of educational ones. Bringing up the context of these experiences can help us to understand some of the current problems in Brazilian education.
Downloads
References
ALGEBAILE, E. B. Escola pública e pobreza no Brasil: a ampliação para menos. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009.
ALGEBAILE, E. B. Escola pública e pobreza: expansão escolar e formação da escola dos pobres no Brasil. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2004. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17664. Acesso em: 15 set. 2021.
AZEVEDO, F. de et al. Manifesto dos pioneiros da Educação Nova (1932). Recife: Massangana, 2010. (Coleção Educadores).
BAKUNIN, M. A instrução integral. São Paulo: Imaginário, 2003.
BEER, M. História do socialismo e das lutas sociais. São Paulo: Expressão Popular, 2006.
BRASIL. [Constituição (1934)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal: Edições Técnicas, 2012. (Coleção Constituições Brasileiras, v. 3). Disponível em: https://bit.ly/35BvlPZ. Acesso em: 20 nov. 2021.
BRASIL. [Constituição (1946)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal: Edições Técnicas, 2012. (Coleção Constituições Brasileiras, v. 5). Disponível em: https://bit.ly/2DafZWa. Acesso em: 20 nov. 2021.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal: Edições Técnicas, 2012. (Coleção Constituições Brasileiras, v. 7). Disponível em: https://bit.ly/2OFdjp7. Acesso em: 20 nov. 2021.
BRASIL. Emenda Constitucional nº 95, de 15 de dez. de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. Brasília, DF, dez. 2016. Disponível em: https://bit.ly/2O9ideK. Acesso em: 20 nov. 2021.
BRASIL. Lei nº 13.005, 25 de jun. 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, jun. 2014. Disponível em: https://bit.ly/2Obk7eO. Acesso em: 20 nov. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Educação integral: texto referência para o debate nacional. Brasília: MEC, 2009. (Série Mais Educação). Disponível em: https://bit.ly/2KOGEfE. Acesso em: 20 nov. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Novo Mais Educação: Caderno de Orientações Pedagógicas Versão 1. Brasília, 2017. Disponível em: https://bit.ly/2ri0XLy. Acesso em: 20 nov. 2021.
HOBSBAWM, E. J. Era das Revoluções 1789-1848. São Paulo: Paz e Terra, 2010.
MORIYÓN, F. G. (org.) Educação libertária. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.
PAIVA, F. R. S.; AZEVEDO, D. S. de; COELHO, L. M. C. da C. Concepções de educação integral em propostas de ampliação do tempo escola. Instrumento, Juiz de Fora, v. 16, n. 1, p. 47-58, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/18892. Acesso em: 20 nov. 2021.
PESTANA,S. F. P. Afinal, o que é educação integral. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 9, n. 17, jan./jun. 2014. Doi: 10.20500/rce.v9i17.1713. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1713. Acesso em: 20 nov. 2019.
PORTILHO, D. B. Releitura da concepção de educação integral dos CIEPs: para além das caricaturas ideológicas. 2006. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.
ROUSSEAU, J. J. Emílio ou da educação. São Paulo: Difel, 1979.
TEIXEIRA, A. S. Educação para a democracia: introdução à administração educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1997.
TEIXEIRA, A. S. Uma experiência de educação primária no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 38, n. 87, p. 21-33, jul./set. 1962. Disponível em: https://bit.ly/2pOQ9Ek. Acesso em: 20 nov. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Adonile Ancelmo Guimarães
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.