Educating for and in alterity

an approximation in thinking about education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-63537

Keywords:

Education, Alterity , Other

Abstract

This article proposes a connection between Emmanuel Lévinas’ understanding of alterity and Paulo Freire’s ideas. It starts from a reflection resulting from the Paulo Freire discipline offered in a master’s degree in education The objective is to problematize the ideas of the authors Lévinas and Freire in the perception of alterity as a relevant point for education. Dialoguing about alterity based in the studies developed in a dialogue between the two thinkers reinforces the importance of talking about what alterity is, how it is seen and felt in the classroom, with special resonance to a humanizing education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ketlin Braatz, Fundação Universidade Regional de Blumenau

Master in Education, Blumenau Regional University Foundation, State of Santa Catarina, Brazil;  member of the Saberes de Si Research Group.

Antonio Jose Muller, Fundação Universidade Regional de Blumenau

PhD in Education (Educational Leadership and Administration), University of Texas, United States; full professor at the Blumenau Regional University Foundation, State of Santa Catarina, Brazil; member of the Research Group on Philosophy and Education (EDUCOGITANS).

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ALBUQUERQUE, U. P.; MEDEIROS, P. M. Introdução à etnobiologia de bases ecológicas e evolutivas. In: ALBUQUERQUE, U. P. Etnobiologia: bases ecológicas e evolutivas. Recife: NUPEEA, 2013. p. 11.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, P. Educação e mudança. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Tradução de Maria Luiza M. de Carvalho e Silva. Londrina: Planta, 2004.

LÉVINAS, E. Descobrindo a existência com Husserl e Heidegger. Tradução de Fernanda Oliveira. Lisboa: Instituto Piaget, 1999.

LÉVINAS, E. Humanismo do outro homem. Tradução de Pergentino S. Pivatto. Petrópolis-RJ: Vozes, 1993.

LÉVINAS, E. Totalidade e infinito. Tradução de José Pinto Ribeiro. Lisboa: Edições 70, 1980.

STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. Disponível em: https://www.centropaulofreire.com.br/arquivos/livros/Dicion%C3%A1rio%20Paulo%20Freire%20-%20Danilo%20R.%20Streck.pdf. Acesso em: 27 jun. 2021.

Published

2022-08-29

How to Cite

BRAATZ, K.; MULLER, A. J. Educating for and in alterity: an approximation in thinking about education. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 260–273, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-63537. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/63537. Acesso em: 22 jul. 2024.