Who is afraid of Paulo Freire and why?

Authors

  • Benerval Pinheiro Santos Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-63428

Keywords:

Paulo Freire, Reactions, Coup d'état, Education

Abstract

In this article, we seek to identify and present data and facts that, in some way, configure the processes of persecution and annulment of Paulo Freire and his theoretical and practical contributions by the economically dominant groups of our country. For this, we seek, in records, historical facts and in official documents, basis that, together, show us that the reactions to Freire originate within these dominant groups and that they are part of a strategy of maintaining their perks and domains. We move on to recent history, which has the political, legal and media coup of 2016 as one of the steps in the process of domination of these groups. In theoretical terms, we seek to base references in the fields of History and Education. Freire's theorizations and contributions are brought in the sense of showing punctually why the reactions to him are so striking. In our conclusions, we resume our objectives and do what we can consider as a theoretical exercise, when we point out a becoming, some interrupted possibilities in terms of an aborted trajectory in the line of our history, with the coup d'état of 2016.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Benerval Pinheiro Santos, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Science and Mathematics Teaching, Faculty of Education of the University of São Paulo, Brazil; associate professor at the Faculty of Education, Federal University of Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. 

References

BASBAUM, L. História sincera da República: das origens até 1889. 4. ed. São Paulo: Alfa-Ômega, 1982.

BEISIEGEL, C. R. Política e educação popular no Brasil: um estudo sobre o método Paulo Freire de alfabetização de adultos. Tese (Livre Docência) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1981.

D’AMBROSIO, U. Matemática, ensino e educação: uma proposta global. Temas e Debates, Rio Claro, v. 1, n. 3, p. 1-16, 1991. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/td/article/view/2602. Acesso em: 10 jun. 2021.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. 2. ed. São Paulo: Atual, 1993.

D’AMBROSIO, U. Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athena, 1997.

D’AMBROSIO, U. Educação matemática: da teoria à prática. 4. ed. Campinas: Papirus, 1998.

D’AMBROSIO, U. Educação para uma sociedade em transição. Campinas: Papirus, 1999.

D’AMBROSIO, U. Conteúdo nos cursos de formação de professores de matemática. Etnomatemática, São Paulo, 2006. Disponível em: http://web.archive.org/web/20081209112502/http://vello.sites.uol.com.br/conteudo.htm. Acesso em: 8 ago. 2021.

D’AMBROSIO, U. The name ethnomathematics: my personal view. Etnomatemática, São Paulo, 2006. Disponível em: https://sites.google.com/site/etnomath/11. Acesso em: 8 ago. 2021.

FREIRE, P. Educação e mudança. 2. ed. Tradução de Moacir Gadotti e Lilian Lopes Martin. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, P. Educação e atualidade brasileira. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, P. Cartas a Cristina: reflexão sobre minha vida e minha práxis. 2. ed. São Paulo: UNESP, 2003.

GADOTTI, M. A voz do biógrafo brasileiro: a prática à altura do sonho. In: GADOTTI, M. (org.). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez, 1996. p. 69-116.

GADOTTI, M. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

GERHARDT, H. P. Uma voz europeia: arqueologia de um pensamento. In: GADOTTI, M. (org.). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez, 1996. p. 149-170.

MALERBA, J. O Brasil Imperial (1808-1889): panorama da História do Brasil no Século XIX. Maringá: UEM, 1999.

MORAIS, R. Cultura brasileira e educação. Campinas: Papirus, 1989.

OLIVEIRA, D.; DOMINICE, P. Freire: desvelar. In: TORRES, C. A. (org.). Leitura crítica de Paulo Freire. Tradução de Mônica Mattar Oliva. São Paulo: Edições Loyola, 1981. p. 63-71.

ROMÃO, J. E. Contextualização: Paulo Freire e o pacto populista. In: FREIRE, P. Educação e atualidade brasileira. São Paulo: Cortez, 2001, p. 13-48.

SANTOS, B. P. Paulo Freire e Ubiratan D’Ambrosio: contribuições para a formação do professor de matemática no Brasil. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

TEIXEIRA, A. Educação no Brasil. 2. ed. São Paulo: Nacional, 1976.

Published

2021-09-29

How to Cite

SANTOS, B. P. Who is afraid of Paulo Freire and why?. Revista de Educação Popular, Uberlândia, p. 9–28, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-63428. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/63428. Acesso em: 28 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)