Didactic by the light of Paulo Freire at National Association of Post-Graduate Studies and Research in Education – ANPEd’s meetings
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-63213Keywords:
Didática, ANPed, Paulo FreireAbstract
This study is based on a research carried out in the annals of the meetings of the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) in the years 2013, 2015, 2017 and 2019 in the Working Group – WG 04 – Didactics, which have references to the countless works of author Paulo Freire. Thus, the objective of this study is to identify and understand, through State of the Art bibliographical research, how the educator has been referenced in this GT and during this time period. We emphasize that, considering the four ANPEd meetings, in the Didactics WG we had a total of sixty-six works. Among those works, the ones which refer to the educator, we’ve had the following findings: three in 2013; four in 2015; three in the year 2017; and six in 2019. Thus, we found sixteen works in total and with different themes. Thus, the authors report that the references made in the works researched at ANPEd and in the aforementioned WG, manage to present valuable considerations for the field of Didactics, thus finding new spaces for meanings.
Downloads
References
BAIBICH, T. M.; ORTEGA, A. R. O desenho e o diálogo: alfabetização do aluno no ateliê de projeto arquitetônico. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: UFG, 2013. Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt04_trabalhos_pdfs/gt04_2898_texto.pdf. Acesso em: 15 set. 2021.
BERALDO, F. R. C.; SOARES, S. R. Mediação didática na formação do futuro professor da escola básica. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: UFG, 2013. Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt04_trabalhos_pdfs/gt04_3429_texto.pdf. Acesso em: 15 set. 2021.
BOSCO, C. S. SOARES, M. C. Polissemia de concepções sobre educação integral: narrativas docentes. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói: UFF, 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_29_1. Acesso em: 15 ago. 2021.
BRAGA, M.; FAGUNDES, M. Por uma didática humanizadora à luz de Paulo Freire. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2015. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT04-4613.pdf. Acesso em: 10 set. 2021.
BRASIL. Lei nº 12.612 de 13 de abril de 2012. Declara o educador Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 abr. 2012.
CAMPOS, V. T. Contribuições de ações de formação contínua para a (trans)formação e a prática docente na educação superior. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói: UFF, 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_34_9. Acesso em: 15 ago. 2021.
CARDIEIRI, E. O diálogo nas relações escolares e na atuação docente: uma dimensão negligenciada na prática educativa?. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2015. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT04-4252.pdf. Acesso em: 10 set. 2021.
CARNEIRO, I. M. S. P., CAVALCANTE, M. M. D., LOPES, F. M. N. A necessidade de uma posição teleológica voltada para a formação didático-pedagógica de professores bachareis e tecnológos. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luis. Anais [...]. São Luis: UFMA, 2017. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos/trabalho_38anped_2017_GT04_809.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.
SOARES, E. R. M. A socioeducação e o quarto nível avaliativo: entre o desejo de aprender e de ser livre. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói: UFF, 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_27_8. Acesso em: 15 ago. 2021.
FERREIRA, N. S. S. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, São Paulo, ano 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Doi: 10.1590/S0101-73302002000300013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?lang=pt. Acesso em: 10 jul. 2021.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. 9. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
FREIRE, P. A educação na cidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, P. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho d’água, 2005.
FREIRE, P. Cartas à Guiné-Bissau: registro de uma experiência em processo. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967-2007.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 7. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1983-2002.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 40. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996-1999-2003-2011b.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um encontro com a Pedagogia do Oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997-2011a.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987-1988.
FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Editora da UNESP, 2001.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 10. ed. São Paulo: Olho d’Água, 2000.
GEBRAN, R.; ARAÚJO, A. T.; RUIZ, A. O logbook como estratégia de ensinagem: acrescentando sabor e cor ao ensino médico asséptico e branco. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2015. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT04-4182.pdf. Acesso em: 10 set. 2021.
HONOTATO, H. G. A disciplina de introdução à logística naval na formação superior da marinha do Brasil. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói: UFF, 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_39_8. Acesso em: 15 ago. 2021.
MARIGO, A.; MELLO, R. Atuações educativas de êxito em comunidades de aprendizagem: contribuições da aprendizagem dialógica para a área de didática. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2015. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT04-4513.pdf. Acesso em: 10 set. 2021.
MARIGO, A. F. C. Tertúlias dialógicas na mediação didática com o conhecimento. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luis. Anais [...]. São Luis: UFMA, 2017. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos/trabalho_38anped_2017_GT04_1310.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.
REZENDE, M. A. R. A Mediação pedagógica no ambiente virtual de aprendizagem. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: UFG, 2013. Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt04_trabalhos_pdfs/gt04_2672_texto.pdf . Acesso em: 15 set. 2021.
SEVERO, J. L. R. L. Didática e educação não escolar: um ensaio sobre pistas conceituais e itinerários emergentes. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói: UFF, 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_21_5. Acesso em: 15 abr. 2021.
SILVA, E. F. A didática nas perspectivas de licenciandos: da fórmula mágica à mediação entre teoria- prática. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luis. Anais [...]. São Luis: UFMA, 2017. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos/trabalho_38anped_2017_GT04_86.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.
SILVA, F. O.; RIBEIRO, M. L. Didática e inovação: aprendizagens colaborativas no cotidiano da docência universitária. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói: UFF, 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_48_9. Acesso em: 15 ago. 2021.
SILVA, M. A.; ALMEIDA, L. A. A. Profissionalidades reveladas no movimento discursivo das contribuições da didática na Formação de pedagogos (as). In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luis. Anais [...]. São Luis: UFMA, 2017. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos/trabalho_38anped_2017_GT04_831.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fernando Miranda Arraz, Jucileia Costa Vieira, Kyara Botelho Pereira, Noelma Nascimento Pinheiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.