Didactic by the light of Paulo Freire at National Association of Post-Graduate Studies and Research in Education – ANPEd’s meetings

Authors

  • Fernando Miranda Arraz Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-4609-7683
  • Jucileia Costa Vieira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Kyara Botelho Pereira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Noelma Nascimento Pinheiro Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-63213

Keywords:

Didática, ANPed, Paulo Freire

Abstract

This study is based on a research carried out in the annals of the meetings of the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) in the years 2013, 2015, 2017 and 2019 in the Working Group – WG 04 – Didactics, which have references to the countless works of author Paulo Freire. Thus, the objective of this study is to identify and understand, through State of the Art bibliographical research, how the educator has been referenced in this GT and during this time period. We emphasize that, considering the four ANPEd meetings, in the Didactics WG we had a total of sixty-six works. Among those works, the ones which refer to the educator, we’ve had the following findings: three in 2013; four in 2015; three in the year 2017; and six in 2019. Thus, we found sixteen works in total and with different themes. Thus, the authors report that the references made in the works researched at ANPEd and in the aforementioned WG, manage to present valuable considerations for the field of Didactics, thus finding new spaces for meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Miranda Arraz, Universidade Federal de Minas Gerais

PhD student in Linguistics and Portuguese Language, Pontifical Catholic University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; master degree student in Education and Teaching, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; public servant of the Secretariat of Justice and Public Security of Minas Gerais, Brazil; member of the Research Group Research Laboratory in Formation Experiences and Self Narratives (LapenSI/UFMG).

Jucileia Costa Vieira, Universidade Federal de Minas Gerais

Master degree student in Civil Construction, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil.

Kyara Botelho Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduate in Mathematics, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil.

Noelma Nascimento Pinheiro, Universidade Federal de Minas Gerais

Master degree student in Education and Teaching, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; effective teacher in the state education network of Espírito Santo, Brazil.

References

BAIBICH, T. M.; ORTEGA, A. R. O desenho e o diálogo: alfabetização do aluno no ateliê de projeto arquitetônico. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: UFG, 2013. Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt04_trabalhos_pdfs/gt04_2898_texto.pdf. Acesso em: 15 set. 2021.

BERALDO, F. R. C.; SOARES, S. R. Mediação didática na formação do futuro professor da escola básica. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: UFG, 2013. Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt04_trabalhos_pdfs/gt04_3429_texto.pdf. Acesso em: 15 set. 2021.

BOSCO, C. S. SOARES, M. C. Polissemia de concepções sobre educação integral: narrativas docentes. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói: UFF, 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_29_1. Acesso em: 15 ago. 2021.

BRAGA, M.; FAGUNDES, M. Por uma didática humanizadora à luz de Paulo Freire. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2015. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT04-4613.pdf. Acesso em: 10 set. 2021.

BRASIL. Lei nº 12.612 de 13 de abril de 2012. Declara o educador Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 abr. 2012.

CAMPOS, V. T. Contribuições de ações de formação contínua para a (trans)formação e a prática docente na educação superior. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói: UFF, 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_34_9. Acesso em: 15 ago. 2021.

CARDIEIRI, E. O diálogo nas relações escolares e na atuação docente: uma dimensão negligenciada na prática educativa?. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2015. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT04-4252.pdf. Acesso em: 10 set. 2021.

CARNEIRO, I. M. S. P., CAVALCANTE, M. M. D., LOPES, F. M. N. A necessidade de uma posição teleológica voltada para a formação didático-pedagógica de professores bachareis e tecnológos. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luis. Anais [...]. São Luis: UFMA, 2017. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos/trabalho_38anped_2017_GT04_809.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.

SOARES, E. R. M. A socioeducação e o quarto nível avaliativo: entre o desejo de aprender e de ser livre. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói: UFF, 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_27_8. Acesso em: 15 ago. 2021.

FERREIRA, N. S. S. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, São Paulo, ano 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Doi: 10.1590/S0101-73302002000300013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?lang=pt. Acesso em: 10 jul. 2021.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. 9. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

FREIRE, P. A educação na cidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, P. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho d’água, 2005.

FREIRE, P. Cartas à Guiné-Bissau: registro de uma experiência em processo. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967-2007.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 7. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1983-2002.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 40. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996-1999-2003-2011b.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um encontro com a Pedagogia do Oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997-2011a.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987-1988.

FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Editora da UNESP, 2001.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 10. ed. São Paulo: Olho d’Água, 2000.

GEBRAN, R.; ARAÚJO, A. T.; RUIZ, A. O logbook como estratégia de ensinagem: acrescentando sabor e cor ao ensino médico asséptico e branco. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2015. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT04-4182.pdf. Acesso em: 10 set. 2021.

HONOTATO, H. G. A disciplina de introdução à logística naval na formação superior da marinha do Brasil. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói: UFF, 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_39_8. Acesso em: 15 ago. 2021.

MARIGO, A.; MELLO, R. Atuações educativas de êxito em comunidades de aprendizagem: contribuições da aprendizagem dialógica para a área de didática. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2015. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT04-4513.pdf. Acesso em: 10 set. 2021.

MARIGO, A. F. C. Tertúlias dialógicas na mediação didática com o conhecimento. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luis. Anais [...]. São Luis: UFMA, 2017. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos/trabalho_38anped_2017_GT04_1310.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.

REZENDE, M. A. R. A Mediação pedagógica no ambiente virtual de aprendizagem. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: UFG, 2013. Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt04_trabalhos_pdfs/gt04_2672_texto.pdf . Acesso em: 15 set. 2021.

SEVERO, J. L. R. L. Didática e educação não escolar: um ensaio sobre pistas conceituais e itinerários emergentes. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói: UFF, 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_21_5. Acesso em: 15 abr. 2021.

SILVA, E. F. A didática nas perspectivas de licenciandos: da fórmula mágica à mediação entre teoria- prática. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luis. Anais [...]. São Luis: UFMA, 2017. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos/trabalho_38anped_2017_GT04_86.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.

SILVA, F. O.; RIBEIRO, M. L. Didática e inovação: aprendizagens colaborativas no cotidiano da docência universitária. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói: UFF, 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_48_9. Acesso em: 15 ago. 2021.

SILVA, M. A.; ALMEIDA, L. A. A. Profissionalidades reveladas no movimento discursivo das contribuições da didática na Formação de pedagogos (as). In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luis. Anais [...]. São Luis: UFMA, 2017. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos/trabalho_38anped_2017_GT04_831.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.

Published

2022-04-29

How to Cite

ARRAZ, F. M.; VIEIRA, J. C.; PEREIRA, K. B.; PINHEIRO, N. N. Didactic by the light of Paulo Freire at National Association of Post-Graduate Studies and Research in Education – ANPEd’s meetings. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 1, p. 172–191, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-63213. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/63213. Acesso em: 23 jul. 2024.