Professional education and youth and adult education in the federal network
from a historical link to contemporary action
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-62887Keywords:
Professional Education, Youth and Adult Education, ProejaAbstract
The National Program for Integration of Professional Education with Basic Education, in the Youth and Adult Education Modality (Proeja), ended up being an ensemble of Professional and Technological Education (EPT) with Youth and Adult Education (EJA). To understand Proeja, it is essential that we know EJA and EPT beforehand. This research aims to understand the itineraries of the three teaching modalities in the Federal Network, trying to visualize points of convergence and divergence, as well as understand the nuances of Proeja. For that, we chose the dialectical method, with a qualitative approach, with an exploratory character of the investigated phenomenon. Data collection took place through a literature review and document analysis. At the time, we found that both EJA and EPT have histories of marginalization, but the second, when entering a new institution, had the consequences of the process mitigated, while the first remained on the margins of educational policies. Finally, it was found that Proeja is a reflection of these two realities and, therefore, brings with it the historical burden of the former and the latter, and it was also implemented without the necessary planning, which we suggest may have corroborated the program's discontinuity process in the Federal Network.
Downloads
References
ARAÚJO, R. M.; BARROS, J. A gênese da dualidade histórica do ensino médio e da formação profissional, uma herança portuguesa com certeza. EJA em Debate, Florianópolis, ano 5, n. 7, 2016. Disponível em: https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/viewFile/1998/6. Acesso em: 4 jul. 2021.
ARROYO, M. Formar educadoras e educadores de jovens e adultos. In: SOARES, L. (org.). Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica/SECAD-MEC/UNESCO, 2006. p. 17-33. Disponível em: http://forumeja.org.br/un/files/Formacao_de_educadores_de_jovens_e_adultos_.pdf. Acesso em: 20 nov. 2021.
ARROYO, M. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e responsabilidade pública In: SOARES, L.; GIOVANETTI, M.; GOMES, N. (org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. p. 19-53.
BELUSO, M.; TONIOSO, J. P. O Mobral e a alfabetização de adultos: considerações históricas. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade, Bebedouro, v. 2, n. 1, p. 196-209, 2015. Disponível em: http://unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/cadernodeeducacao/sumario/35/ 06042015200716.pdf. Acesso em: 28 nov. 2021.
BRASIL. [Constituição (1824)]. Constituição Política do Imperio do Brazil. Rio de Janeiro, RJ: Secretaria de Estado dos Negocios do Imperio do Brazil, 1824. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao24.htm. Acesso em: 23 set. 2021.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ Constituicao/Constituiçao.htm. Acesso em: 15 set. 2021.
BRASIL. Decreto nº. 5.840, de 13 de julho de 2006. Institui, no âmbito federal, o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos - Proeja, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 14 de julho de 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5840.htm.acesso em: 10 jun. 2021.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) - Síntese de Indicadores 2019. 2020. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/. Acesso em: 22 set. 2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 ago. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Documento Base do Proeja, Brasília, DF. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arqui vos/ pdf2/ proeja_medio.pdf. Acesso em: 30 set. 2021.
CUNHA, A. L. B. M.; SILVA, C. D.; LIMA, E. R. S. Educação profissional e tecnológica no Brasil: expansão e políticas públicas educacionais. ENCONTRO DE PESQUISA EDUCACIONAL EM PERNAMBUCO, 5., 2014, Garanhus-PE.
DI PIERRO, M. C.; JOIA, O.; RIBEIRO, V. M. Visões da Educação de Jovens e Adultos no Brasil. Cadernos Cedes, Campinas, ano XXI, n. 55, 2001. Doi: 10.1590/S0101-32622001000300005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v21n55/5541.pdf. Acesso em: 16 jul. 2021.
DI PIERRO, M. C. Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. Educ. Soc., Campinas, v. 26, n. 92, p. 1.115-1.139, out. 2005. Doi: 10.1590/S0101-73302005000300018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v26n92/v26n92a18. Acesso em: 25 jan. 2021.
FLORES, T. M. D. Política pública Proeja no IFBA Campus Santo Amaro (BA): (des)caminhos, contradições e consequências. 2016. 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/4849/1/TANIA_MARIA_DANTAS_FLORES.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.
FRIGOTTO, G. Uma década do decreto n. 5.154/2004 e do Proeja: balanço e perspectivas. HOLOS, Natal, v. 6, 2016, p. 56-70. Doi: 10.15628/holos.2016.4984. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/4984/1569. Acesso em: 24 jul. 2021.
GARCIA, C.; RAMOS E. E. L. A implantação do proeja no IFSC campus Florianópolis: algumas reflexões. EJA em debate, Florianópolis, ano 2, n. 3. dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/1493/pdf_1. Acesso em: 17 ago. 2021.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HADDAD, S.; DI PIERRO, M. C. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 14, p. 108-130, 2000. Doi: 10.1590/S1413-24782000000200007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/YK8DJk85m4BrKJqzHTGm8zD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2021.
MANFREDI, S. M. Educação profissional no Brasil. São Paulo, SP: Cortez, 2002.
MINAYO, M. C. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo, SP: Hucitec, 2014.
MOLL, J. Proeja e democratização da educação básica. In: Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre, RS: Artmed, 2010.
MOURA, D. H. Educação básica e Educação Profissional e Tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. HOLOS, Natal, v. 2, p. 4-30, 2007. Doi: 10.15628/holos.2007.11. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/11. Acesso em: 3 jun. 2021.
PAIVA, J. Histórico da EJA no Brasil: descontinuidades e políticas públicas insuficientes. In: MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. EJA: formação técnica integrada ao ensino médio, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf2/boletim_salto16.pdf. Acesso em: 16 set. 2021.
SANTOS, L. MOBRAL: A representação ideológica do regime militar nas entrelinhas da alfabetização de adultos. Crítica Histórica, Maceió, v. 5, n. 10, 2014. Doi: 10.28998/rchvl5n10.2014.0016. Disponível em: http://seer.ufal.br/index.php/criticahistorica/article/view/2961/pdf. Acesso em: 20 nov. 2021.
SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 11. ed. São Paulo: Autores Associados, 1996. (Coleção Educação Contemporânea).
SAVIANI, D. O legado educacional do regime militar. Cad. Cedes, Campinas, vol. 28, n. 76, p. 291-312, set./dez. 2008. Doi: 10.1590/S0101-32622008000300002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v28 n76/a02v2876.pdf. Acesso em: 22 fev. 2021.
SAVIANI, D. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. Novas tecnologias, trabalho e educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. Disponível em: https://www.ufpr.cleveron.com.br/arquivos/EP_104/ dermeval_saviani.pdf. Acesso em: 1º jul. 2021.
SOUZA, J. Abordagem metodológica no estudo de políticas educacionais: o caso do programa de pós-graduação da universidade de Brasília (2010-2012). In: CUNHA, C. da; SOUSA, J.; SILVA, M. A. da (org.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2014. p. 1-12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Irismar Severino da Silva Fernandes, Mario Sérgio Pedroza Lobão, Renata Gomes de Abreu Freitas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.