Contributions from the systematization of experiences for Youth and Adult Education
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-62799Keywords:
Youth and Adult Education, Systematization of experiences, Learn from practiceAbstract
This article intends to address the contributions of the participatory methodology of the Systematization of Experiences for Youth and Adult Education, so that schools, professionals, researchers and managers who are involved with this teaching modality can learn from their practice and communicate it with other practices similar to theirs. It is a bibliographic approach to this methodology, which can serve as a fundamental element for the development of successful actions and the production of materials for youth and adults, taking into account their specific characteristics, thus allowing an articulation between theory and practice. From the analysis carried out, we understand that this methodological perspective allows participants to extract learning from their practice, theorizing it, and thus socializing the results obtained with other spaces, circulating the acquired knowledge and contributing to other pedagogical practices.
Downloads
References
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 12 jul. 2021.
BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 1, de 5 de julho de 2000. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECEBN12000.pdf?query=diretrizes%20pedagogicas. Acesso em: 12 jul. 2021.
DI PIERRO, M. C. Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 1115-1139, out. 2005. Doi: 10.1590/S0101-73302005000300018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mbngdHjkWrYGVX96G7BWNRg/?lang=pt. Acesso em: 21 jul. 2021.
DI PIERRO, M. C.; HADDAD, S. Transformações nas políticas de Educação de Jovens e Adultos no Brasil no início do terceiro milênio: uma análise das agendas nacional e internacional. Cadernos CEDES, Campinas, v. 35, n. 96, p. 197-217, ago. 2015. Doi: 10.1590/CC0101-32622015723758. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/q4xPMXVTQvQSYrPz9qQBCgN/?lang=pt. Acesso em: 21 jul. 2021.
FLECHA, R.; MELLO, R. R. A formação de educadoras e educadores para um modelo social de educação de pessoas jovens e adultas: perspectiva dialógica. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 21, n. 37, p. 39-52, jan./jun. 2012. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/faeeba/v21n37/v21n37a04.pdf. Acesso em: 21 jul. 2021.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FONSECA, M. C. F. R. Educação matemática de jovens e adultos: especificidades, desafios e contribuições. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
HOLLIDAY, O. J. A sistematização de experiências: prática e teoria para outros mundos possíveis. Tradução de Luciana Grafée e Sílvia Pinevro. Brasília: CONTAG, 2012.
HOLLIDAY, O. J. Para sistematizar experiências. Tradução de Maria Viviana V. Resende. Brasília: MMA, 2006. Disponível em: http://www.edpopsus.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/oscar-jara-para-sistematizar-experic3aancias1.pdf. Acesso em: 12 jul. 2021.
IBGE. Biblioteca. 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101736. Acesso em: 12 jul. 2021.
MELLO, P. E. D. Material didático para a Educação de Jovens e Adultos: história, formas e conteúdos. 2010. 254 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-26012011-142038/pt-br.php. Acesso em: 12 jul. 2021.
MORAES, M. C. Movimentos sociais, territórios e resistência: a luta dos trabalhadores e do movimento de luta por moradia pela Vila Operária em Guarulhos, SP. 2018. 259 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Escola de Artes, Ciências e Humanidades, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/100/100134/tde-03122018-161019/pt-br.php. Acesso em: 12 jul. 2021.
PAIVA, J.; HADDAD, S.; SOARES, L. J. G. Pesquisa em educação de jovens e adultos: memórias e ações na constituição do direito à educação para todos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, 2019. Doi: 10.1590/S1413-24782019240050. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/xBKdqW6TtqHXPkxsHmM9jXH/?lang=pt. Acesso em: 12 jul. 2021.
SANTOS, D. S. L.; LEMOS, A. G. Tensões: a ausência da EJA na BNCC. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE ALFABETIZAÇÃO E EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS, 3., 2017, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2017. Disponível em: https://alfaeejablog.files.wordpress.com/2017/05/debora-da-silva-lopes-dos-santos-amanda-guerra-de-lemos_intensc3b5es_-ausc3aancia-da-eja-na-bncc.pdf. Acesso em: 12 jul. 2021.
SOUZA, M. C. L. de. Ensino de matemática e conhecimento de estudantes: diálogos para a formação de professores dos anos iniciais na Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EPJA). 2020. 194 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências Matemáticas) – Universidade Federal de São Carlos, Araras-SP, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13156.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maria Caroline Lima de Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.