Culture Circle and school Physical Education

de-colonial inspirations in Paulo Freire

Authors

  • Claudio Aparecido de Sousa Universidade São Judas Tadeu

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-62510

Keywords:

Cultural Circle, Popular Education, Decoloniality, Pedagogical Practice

Abstract

The aim of this study was to verify how the Circle of Culture inspired by Paulo Freire’s decolonial vision is being used in the pedagogical practice of the Physical Education curriculum component. The culture circle is a didactic and methodological strategy that was conceived and formatted to teach adults to read and write in a context of Popular Education, conceived here on the experience in Brazil. It is noteworthy that this study refers to a theoretical essay, starting with the reading of scientific articles and books available in the Physical Education literature. We conclude that our inspiration in Paulo Freire’s decolonial vision is common to identify that the area of ​​Physical Education makes little use of the proposal of the culture circle, either as an intervention approach or as a practical organization. Thus, the five articles that dealt with the circle of culture did not use Freire’s decolonial concept in the texts, however there was an explanation in the works on the Freirean concepts of dialogue, awareness and effective participation of students in the reinvention of new bodily practices, experienced in a context of Popular Education, demonstrating that Freire’s legacy contributes to the didactic organization of school Physical Education classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudio Aparecido de Sousa, Universidade São Judas Tadeu

PhD student in Physical Education, Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, Brazil; Physical Education teacher in the municipal education networks of São Bernardo do Campo and Santo André, São Paulo, Brazil; member of the Study and Research Group in Physical Education, School and Curriculum (DIÁLOGO/USJT) and  Study and Research Group About Ethnic-Racial Relations (YLE-EDUCARE/Uninove).

References

AGUIAR, A. D. Círculo de Cultura: intervenção pedagógica na Educação Física. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICAS E PRÁTICAS DE ENSINO – ENDIPE, 22., 2014, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: UECE, 2014.

BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, Campinas, v. 19, n. 48, ago., 1999. Doi: 10.1590/S0101-32621999000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/3NLKtc3KPprBBcvgLQbHv9s/?lang=pt. Acesso em: 15 maio 2021.

BRACHT, V.; CAPARROZ, F. E. O tempo e o lugar de uma didática da Educação Física. Rev. Bras. Cienc. Esporte, Campinas, v. 28, n. 2, p. 21-37, jan., 2007. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/53. Acesso em: 15 maio 2021.

BRANDÃO, C. R. Em volta do fogo aceso, em volta de um círculo. In: SPIGOLON, N. I.; CAMPOS, C. B. G. (org.). Círculos de cultura: teorias, práticas e práxis. Curitiba: CRV, 2016. p. 13-18.

COLAÇO, T. L.; DAMÁZIO, E. S. P. (org.). Novas perspectivas para a antropologia jurídica na América Latina: o direito e o pensamento decolonial. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2012.

COSTA, B. B. Paulo Freire e os círculos de cultura: uma pedagogia da humanização. In: SPIGOLON, N. I.; CAMPOS, C. B. G. (org.). Círculos de cultura: teorias, práticas e práxis. Curitiba: Editora CRV, 2016. p. 45-46.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

FREIRE, P.; NOGUEIRA, A. S. Que fazer: teoria e prática em educação popular. Petrópolis: Vozes, 1989.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 2, 2000. Doi: 10.1590/S0102-88392000000200002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/spp/a/hbD5jkw8vp7MxKvfvLHsW9D/?lang=pt. Acesso em: 15 maio 2021.

GROSFOGUEL, R. Decolonizing Western Uni-versalisms: Decolonial Pluri-versalism from Aimé Césaire to the Zapatistas. Transmodernity, Merced-CA, v. 1, n. 3, p. 88-104, sep.-dec., 2012. Doi: 10.5070/T413012884. Disponível em: https://escholarship.org/uc/item/01w7163v. Acesso em: 18 maio 2021.

KUNZ, E. (org.). Didática da educação física. 5. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2013.

MIGNOLO, W. D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Tradução de Marco Oliveira. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 32, n. 94, 2017. Doi: 10.17666/329402/2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/nKwQNPrx5Zr3yrMjh7tCZVk/?lang=pt#. Acesso em: 10 jun. 2021.

MOTA NETO, J. C. Por uma pedagogia decolonial na América Latina: reflexões em torno do pensamento de Paulo Freire e Orlando Fals Borda. Curitiba: CRV, 2016.

MOTA NETO, J. C.; STRECK, D. R. Fontes da educação popular na América Latina: contribuições para uma genealogia de um pensar pedagógico decolonial. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 78, p. 207-223, nov./dez., 2019. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/65353. Acesso em: 12 jun. 2021.

NEIRA, M. G. Educação física. São Paulo: Blucher, 2011.

RODRIGUES, L. L.; BRACHT, V. As culturas da Educação Física. Rev. Bras. Cienc. Esporte, Campinas, v. 32, n. 1, p. 93-107, set., 2010. Doi: 10.1590/S0101-32892010000400007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/PLzKjYqwzgq4qjGqHp35WPw/?lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2021.

ROMÃO, J. E. et al. Círculo epistemológico: círculo de cultura como metodologia de pesquisa. Revista Educação e Linguagem, São Bernardo do Campo, v. 9, n. 13, p. 137- 195, jan./jun., 2006.

SAUL, A. M. Paulo Freire na atualidade: legado e reinvenção. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 9-34, jan./mar., 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/27365. Acesso em: 15 maio 2021.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

SOUSA, C. A.; SILVA, P. A.; MALDONADO, D. T. Muito além da prática pela prática: Educação Física como componente curricular da educação básica. Cadernos de Formação RBCE, v. 8, n. 1, p. 55-66, mar., 2017. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2256. Acesso em: 15 maio 2021.

SOUSA, C. A.; MAFRA, J. F. Formação de professores e o currículo cultural da educação física: uma etnografia sobre a prática pedagógica. Dialogia, São Paulo, n. 24, p. 179-192, jul./dez., 2016. Doi: 10.5585/dialogia.N24.6861. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/6861. Acesso em: 18 jun. 2021.

SOUSA, C. A.; MALDONADO, D. T.; NEIRA, M. G. Círculo de cultura e educação física: a tematização do funk na escola. Kinesis, Santa Maria, v. 36, n. 1, p. 116- 129, 2018. Doi: 10.5902/2316546427299. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/27299. Acesso em: 18 jun. 2021.

SOUSA, C. A.; SILVA, P. A.; MALDONADO, D. T. Círculo de cultura e educação física escolar: reflexões de um docente sobre a sua prática pedagógica. Cadernos de Formação RBCE, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 9-19, set., 2017. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2257. Acesso em: 18 jun. 2021.

SOUSA, C. A. O currículo de educação física da rede pública municipal de Santo André (SP): concepções e práticas pedagógicas. 2017. 181 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Nove de Julho. São Paulo, 2017. Disponível em: https://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/1734. Acesso em: 20 ago. 2021.

VALE, A. M. Educação popular na escola pública. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

Published

2021-09-29

How to Cite

SOUSA, C. A. de . Culture Circle and school Physical Education: de-colonial inspirations in Paulo Freire. Revista de Educação Popular, Uberlândia, p. 277–293, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-62510. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/62510. Acesso em: 28 sep. 2024.