Didactic resources in teaching Geography

strategies for working with the categories Place and Landscape

Authors

  • Ian Moura Martins Universidade Federal do Maranhão https://orcid.org/0000-0002-5089-9320
  • Igor Bergamo Anjos Gomes Universidade Federal do Maranhão
  • Teresa Cristina Cantanhede Borges Faculdade do Maranhão
  • Audivan Ribeiro Garces Junior Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-62328

Keywords:

Geographical categories, Didactic resources, Teaching-learning

Abstract

This paper sought to analyze the use of teaching resources that can beapplied to the teaching of Geography, especially in the context of remote and hybrid learning, resources which can be produced manually or via applications/programs. In its methodological path, this study consisted of a Phenomenological-based participant research organized in four stages: application of the survey questionnaire; workshop on the geographic categories and didactic resources; construction of resources; and ending with the assessment questionnaire, which made it possible to understand if and how the students assimilated the geographic categories Place and Landscape, as well as their operationalization through didactic resources. The data analysis allowed pointing out, as a result, the need to think about methodologies and the use of alternative resources to improve the teaching-learning process. Among all the teaching resources used in the study, the quiz had the best ratings by the students because of its dynamism. Finally, didactic resources can enhance the teaching of Geography, but to apply them it’s extremely important that the researcher/teacher first knows the demands of his school community and the reality of the social actors involved in this process, so as not to fall into the trap of performing dynamics without content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ian Moura Martins, Universidade Federal do Maranhão

Undergraduate student in Geography, Federal University of Maranhão, State of Maranhão, Brazil; member of the Laboratory of Geotechnologies and Spatial Analysis and of the Research Group in Pedology and Edaphology; coordinator and teacher of Geography at the Gaspar Cutrim community course, São Luís, Maranhão, Brazil.

Igor Bergamo Anjos Gomes, Universidade Federal do Maranhão

PhD in Social Sciences, Federal University of Maranhão, State of Maranhão, Brazil; adjunct professor III of the Geoscience Department at the same institution.

Teresa Cristina Cantanhede Borges, Faculdade do Maranhão

Master in Health and Environment from the Federal University of Maranhão, State of Maranhão, Brazil; professor at the Faculty of Maranhão, State of Maranhão, Brazil.

Audivan Ribeiro Garces Junior, Universidade Federal do Ceará

PhD in Geography, Federal University of Ceará, State of Ceará, Brazil; effective teacher in the municipal education networks of São Luís and São José de Ribamar, São Luís, State of Maranhão, Brazil.

References

ARCHELA, R. S.; GRATÃO, L. H. B.; TROSTDORF, M. A. S. O lugar dos mapas mentais na representação do lugar. Geografia, Londrina, v. 13, n. 1, jan./jun. 2004. Doi: 10.5433/2447-1747.2004V13N1P127. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/6794. Acesso em: 24 mar. 2021.

AZAMBUJA, R. F.; KLUG, A. Q. O conceito de paisagem nos anos finais do ensino fundamental: reflexões sobre a Geografia escolar. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 7, n. 13, p. 89-102, jul./dez. 2016. Disponível em: http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/N13/Art6-v7-n13-Revista-Ensino-Geografia-Azambuja-Klug.pdf. Acesso em: 24 mar. 2021.

BARBOSA, M. E. S. A Geografia na escola: espaço, tempo e possibilidades. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 7, n. 12, jan./jun. 2016. Disponível em: http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/N12/Art-7-Revista-Ensino-Geografia-v7-n12-Barbosa.pdf. Acesso em: 24 mar. 2021.

BATISTA, J. S.; SILVA JÚNIOR, O. F. Aprender a Geografia com infográficos no Ensino Médio: visualização e conhecimento. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE GEÓGRAFOS, 7., 2014, Vitória. Anais [...]. Vitória: Associação dos Geógrafos Brasileiros, 2014. Disponível em: http://www.cbg2014.agb.org.br/resources/anais/1/1404091453_ARQUIVO_ArtigoINFOGRAFICOS.pdf. Acesso em: 24 mar. 2021.

BERTRAND, G. Paisagem e Geografia Física Global: um esboço metodológico. Revista RA’ E GA, Curitiba, n. 8, p. 141-152, 2004. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/raega/article/view/3389/2718. Acesso em: 24 mar. 2021.

BUZAN, T.; BUZAN, B. The mind map book: how to use radiant thinking to maximize your brain's untapped potential. 2. ed. New York: Plume, 1996.

CENTRO DE INOVAÇÃO PARA A EDUCAÇÃO BRASILEIRA (CIEB). Discussões sobre a educação na pandemia geram uma confusão de termos: entenda os diferentes conceitos. São Paulo, 16 de julho de 2020. Disponível em: https://cieb.net.br/glossario/. Acesso em: 24 mar. 2021.

ITABORAHY, N. Z. Uma reflexão sobre a pesquisa participante em Geografia: lugares em construção. Disponível em: https://www.ufjf.br/nugea/files/2010/09/Uma-reflex%C3%A3o-sobre-a-pesquisa-participante-em-Geografia.pdf. Acesso em: 3 fev. 2021.

FARIAS, M. Z.; GIORDANO, C. C. Educação em tempos de pandemia de Covid-19: adaptação ao ensino remoto para crianças e adolescentes. Belo Horizonte: Poisson, 2020. (Série Educar v. 44).

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MACIEL, A. B. C.; MARINHO, F. D. P. A paisagem no ensino da Geografia: breves reflexões para docentes do Ensino Fundamental II. OKARA: Geografia em debate, João Pessoa, v. 5, n. 1-2, p. 61-71, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/okara/article/view/10768. Acesso em: 15 jan. 2021.

MARANHÃO. Decreto n. 35.672, de 19 de março de 2020. Declara estado de calamidade pública no estado do Maranhão em virtude do aumento do número de infecções pelo vírus H1N1, da existência de casos suspeitos de contaminação pela Covid-19 (COBRADE 1.5.1.1.0 - Doença Infecciosa Viral), bem como da ocorrência de Chuvas Intensas (COBRADE 1.3.2.1.4) nos municípios que especifica.

Disponível em: https://leisestaduais.com.br/ma/decreto-n-35672-2020-maranhao-declara-estado-de-calamidade-publica-no-estado-do-maranhao-em-virtude-do-aumento-do-numero-de-infeccoes-pelo-virus-h1n1-da-existencia-de-casos-suspeitos-de-contaminacao-pela-covid-19-cobrade-1-5-1-1-0-doenca-infecciosa-viral-bem-como-da-ocorrencia-de-chuvas-intensas-cobrade-1-3-2-1-4-nos-municipios-que-especifica. Acesso em: 15 jan. 2021.

MARTINS, E. R. et al. Uso do Kahoot! como ferramenta de aprendizagem. Goiânia, 2018. Disponível em: https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/6979/1/Slides%20IFG%20Kahoot.pdf. Acesso em: 2 mar. 2021.

MENDES, D. B.; PINOTTI, B. R. O lugar como referência no ensino de Geografia: contribuições do subprojeto “Fazendo Geografia por meio de projetos de trabalho” para a compreensão dos estudantes do ensino médio acerca de sua realidade local na cidade de Presidente Prudente - São Paulo. Revista GeoAtos, Presidente Prudente, v. 1, n. 5, 2017. Doi: 10.35416/geoatos.v1i5.5466.

MENDES, R. A.; SOUSA, E. S.; PEREIRA, A. J. A importância da categoria lugar no ensino de Geografia: um estudo de caso na Escola Estadual Modelo em Araguaína-TO. Revista Tocantinense de Geografia, Araguaína, v. 6, n. 11, set./dez. 2017. Doi: 0.20873/rtg.v6n11p153-169. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/geografia/article/view/3715. Acesso em: 2 mar. 2021.

MIRANDA, P. P. B. Aonde você pensa que vai? Violência, medo e estigmas nas páginas dos jornais populares de São Luís-MA. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, LUGARES DOS HISTORIADORES: VELHOS E NOVOS DESAFIOS, 18., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2015. Disponível em: http://www.snh2015.anpuh.org/resources/anais/39/1439851095_ARQUIVO_AONDEVOCEPENSAQUEVAI1.pdf. Acesso em: 2 mar. 2021.

MYANAKI, J. A paisagem no ensino de Geografia: uma estratégia didática a partir da Arte. 2003. Dissertação (Mestrado em Geografia Física) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003. Doi: 10.11606/D.8.2005.tde-03012005-124908. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8135/tde-03012005-124908/pt-br.php. Acesso em: 2 mar. 2021.

PEDROSA, N. L.; ALBUQUERQUE, N. L. S. Análise espacial dos casos de COVID-19 e leitos de terapia intensiva no estado do Ceará, Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, 2020. Doi: 10.1590/1413-81232020256.1.10952020. Disponível em: https://www.cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/analise-espacial-dos-casos-de-covid19-e-leitos-de-terapia-intensiva-no-estado-do-ceara-brasil/17556. Acesso em: 2 mar. 2021.

PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. Colégio Ariane Maria. São Luís - MA, 2018.

QUIRINO, V. L. Recursos didáticos: fundamentos de utilização. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2011. Disponível em: https://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/123456789/2278. Acesso em: 2 mar. 2021.

RUA, J.; WASZKIAVICUS, F. A.; TANNURI, M. R. P.; PÓVOA NETO, H. Para ensinar Geografia. Rio de Janeiro: Access, 1993.

SILVA, A. S. et al. Leitura imagética: o uso do infográfico nas aulas de Geografia para desenvolver a aprendizagem. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 6., 2019, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: Realize, 2019. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/60937. Acesso em: 2 mar. 2021.

SILVA, M. S. F.; SILVA, E. G. O Ensino da Geografia e a construção dos conceitos científicos geográficos. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL “EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE”, 6., 2012, São Cristóvão. Anais [...]. São Cristóvão: UFS, 2012. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/10180/7/6.pdf. Acesso em: 2 mar. 2021.

TECHTUDO. Editor grátis tem modelos prontos e cria peças gráficas de forma fácil. São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/tudo-sobre/canva.html. Acesso em: 2 mar. 2021.

TUAN, Y. F. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: EdUEL, 1983.

VERGES, J. V. G.; VERGES, N. M. Ensino de Geografia com auxílio de jogos online: uma análise sobre o “Kahoot!”. In: ENCONTRO NACIONAL DE PRÁTICA DE ENSINO DE GEOGRAFIA POLÍTICA, LINGUAGENS E TRAJETÓRIAS, 14., 2019, Campinas. Anais [...]. Campinas: Unicamp, 2019. Disponível em: https://ocs.ige.unicamp.br/ojs/anais14enpeg/article/view/3105. Acesso em: 2 mar. 2021.

VERGUEIRO, W.; RAMOS, P. Os quadrinhos (oficialmente) na escola: dos PCN ao PNBE. In: VERGUEIRO, W.; RAMOS, P. (org.). Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2009.

Published

2022-08-29

How to Cite

MARTINS, I. M.; GOMES, I. B. A.; BORGES, T. C. C.; GARCES JUNIOR, A. R. Didactic resources in teaching Geography: strategies for working with the categories Place and Landscape. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 373–394, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-62328. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/62328. Acesso em: 22 jul. 2024.