The knowledge and mathematical sayings of EJA students

"the reading of the world precedes the reading of the word"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-62198

Keywords:

Youth and Adult Education, Mathematical knowledge and saying, Daily

Abstract

This article discusses the knowledge and mathematical sayings of students in Youth and Adult Education (EJA), highlighting the importance of their reading of the world. We take as a methodology a qualitative approach with an interpretive basis. Thus, the focus of this work is discussing Popular Education in the form of EJA under the Freirean perspective and analyze what EJA students know and say about Mathematics, considering the practice of reading the world performed by them in their daily lives, aiming to establish the relationship between the context in which the subjects who are part of the research are inserted. We substantiate with the authors: Freire (1988, 1987), D’Ambrósio (2008), Arroyo (2017), among others. From the investigations, it was possible to notice that EJA students experience a journey of displacement between work and school on a daily basis. They develop mathematical skills in their daily lives and practice readings of the world that can find meaning and value for students when articulated with school mathematics. Therefore, they are practitioners of mathematical operations in life, of the “reading of the world”, and wish to appropriate the school's mathematical knowledge to add to their own, which, above all, are utilitarian and need to be valued in the school curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leila Carla dos Santos Quaresma, Universidade Federal de Alagoas

Master in Science and Mathematics Teaching, Federal University of Alagoas, Brazil; member of the Study and Research Group on Educational Technologies and Pedagogical Practices in Mathematics Education (GPTPEM/UFAL).

 

Reinaldo Batista dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

PhD student in Education, Federal University of Alagoas, Brazil; member of the State, Social Policies and Education Research Group (GEPE/UFAL).

References

ANTUNES, A.; PADILHA, P. R. Educação cidadã: educação integral: fundamentos e práticas. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2010.

ARROYO, M. G. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

BRANDÃO, C. R.; ASSUMPÇÃO, R. (org.). Cultura rebelde: escritos sobre a educação popular ontem e agora. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional da Saúde. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2006. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html. Acesso em: 8 ago. 2020.

CASARIN, H. C.; CASARIN, S. J. (org.). Pesquisa científica: da teoria à prática. Curitiba: Intersaberes, 2012.

DAMASCENO, A. A. et al. A Contextualização no ensino de matemática na educação de jovens e adultos. In: OLIVEIRA, G. S. de (org.). Metodologia do ensino de matemática na educação de jovens e adultos. Uberlândia, MG: FUCAMP, 2019. E-book. Disponível em: https://www.unifucamp.edu.br/wp-content/uploads/2020/01/metodologia-do-ensino-de-matematica-eja.pdf. Acesso em: 27 ago. 2020.

D’AMBRÓSIO, U. Educação matemática: da teoria à prática. 7. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

D’AMBRÓSIO, U. O Programa da etnomatemática: uma síntese. Acta Scientiae, Canoas, v. 10, n. 1, p. 7-16, jan./jun. 2008. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/74/65. Acesso em: 15 ago. 2021.

FONSECA, M. C. Educação matemática de jovens e adultos: especificidades, desafios e contribuições. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 22. ed. São Paulo: Cortez, 1988.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FERRAÇO, C. E. Pesquisa com o cotidiano. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 98, p. 73-95, jan./abr. 2007. Doi: 10.1590/S0101-73302007000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/syPBCCTQ76zF6yTDmPxd4sG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 ago. 2021.

LIU, E. P.; PINI, F. R.; GOES, W. (org.). Educação popular. In: GADOTTI, M. (org.). MOVA-Brasil 10 anos: Movimento de Alfabetização de Jovens e Adultos. São Paulo: Instituto Paulo Freire, São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2013.

LUZ, V. S. da; MACHADO, C. C. Sentidos produzidos ao processo educativo a partir de uma prática pedagógica com base na etnomatemática. Hipátia, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 153-164, jun. 2019. Disponível em: https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/hipatia/article/view/1096. Acesso em : 13 ago. 2021.

MORAIS, R.; GALIAZZI, C. M. Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, Bauru, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Doi: 10.1590/S1516-73132006000100009. Disponivel em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/abstract/?lang=pt . Acesso em: 15 maio 2021.

MOREIRA, A. F.; SILVA, T. T. (org.). Currículo, cultura e sociedade. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

QUEIROZ, et al. Relatos orais: do “indizível” ao “dizível”. In: SIMSON, O. M. Experimentos com histórias de vida: Itália-Brasil. São Paulo: Vértice, 1988. p. 14-41.

SANTANA, E.; TAXA-AMARO, F.; LUNA, A.V. Alfabetização matemática: uma proposta de intervenção no Estado de Bahia. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 4., 2012, Petrópolis. Anais [...]. Petrópolis, 2012. Disponível em: https://docplayer.com.br/16950175-Alfabetizacao-matematica-uma-proposta-de-intervencao-no-estado-da-bahia.html Acesso em: 5 maio 2020.

SANTOS, B. Se Deus fosse um ativista dos Direitos Humanos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

Published

2021-09-29

How to Cite

QUARESMA, L. C. dos S. .; SANTOS, R. B. dos . The knowledge and mathematical sayings of EJA students: "the reading of the world precedes the reading of the word". Revista de Educação Popular , Uberlândia, p. 349–365, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-62198. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/62198. Acesso em: 23 nov. 2024.