The knowledge and mathematical sayings of EJA students
"the reading of the world precedes the reading of the word"
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2021-62198Keywords:
Youth and Adult Education, Mathematical knowledge and saying, DailyAbstract
This article discusses the knowledge and mathematical sayings of students in Youth and Adult Education (EJA), highlighting the importance of their reading of the world. We take as a methodology a qualitative approach with an interpretive basis. Thus, the focus of this work is discussing Popular Education in the form of EJA under the Freirean perspective and analyze what EJA students know and say about Mathematics, considering the practice of reading the world performed by them in their daily lives, aiming to establish the relationship between the context in which the subjects who are part of the research are inserted. We substantiate with the authors: Freire (1988, 1987), D’Ambrósio (2008), Arroyo (2017), among others. From the investigations, it was possible to notice that EJA students experience a journey of displacement between work and school on a daily basis. They develop mathematical skills in their daily lives and practice readings of the world that can find meaning and value for students when articulated with school mathematics. Therefore, they are practitioners of mathematical operations in life, of the “reading of the world”, and wish to appropriate the school's mathematical knowledge to add to their own, which, above all, are utilitarian and need to be valued in the school curriculum.
Downloads
References
ANTUNES, A.; PADILHA, P. R. Educação cidadã: educação integral: fundamentos e práticas. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2010.
ARROYO, M. G. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
BRANDÃO, C. R.; ASSUMPÇÃO, R. (org.). Cultura rebelde: escritos sobre a educação popular ontem e agora. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional da Saúde. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2006. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html. Acesso em: 8 ago. 2020.
CASARIN, H. C.; CASARIN, S. J. (org.). Pesquisa científica: da teoria à prática. Curitiba: Intersaberes, 2012.
DAMASCENO, A. A. et al. A Contextualização no ensino de matemática na educação de jovens e adultos. In: OLIVEIRA, G. S. de (org.). Metodologia do ensino de matemática na educação de jovens e adultos. Uberlândia, MG: FUCAMP, 2019. E-book. Disponível em: https://www.unifucamp.edu.br/wp-content/uploads/2020/01/metodologia-do-ensino-de-matematica-eja.pdf. Acesso em: 27 ago. 2020.
D’AMBRÓSIO, U. Educação matemática: da teoria à prática. 7. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
D’AMBRÓSIO, U. O Programa da etnomatemática: uma síntese. Acta Scientiae, Canoas, v. 10, n. 1, p. 7-16, jan./jun. 2008. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/74/65. Acesso em: 15 ago. 2021.
FONSECA, M. C. Educação matemática de jovens e adultos: especificidades, desafios e contribuições. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 22. ed. São Paulo: Cortez, 1988.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FERRAÇO, C. E. Pesquisa com o cotidiano. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 98, p. 73-95, jan./abr. 2007. Doi: 10.1590/S0101-73302007000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/syPBCCTQ76zF6yTDmPxd4sG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 ago. 2021.
LIU, E. P.; PINI, F. R.; GOES, W. (org.). Educação popular. In: GADOTTI, M. (org.). MOVA-Brasil 10 anos: Movimento de Alfabetização de Jovens e Adultos. São Paulo: Instituto Paulo Freire, São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2013.
LUZ, V. S. da; MACHADO, C. C. Sentidos produzidos ao processo educativo a partir de uma prática pedagógica com base na etnomatemática. Hipátia, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 153-164, jun. 2019. Disponível em: https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/hipatia/article/view/1096. Acesso em : 13 ago. 2021.
MORAIS, R.; GALIAZZI, C. M. Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, Bauru, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Doi: 10.1590/S1516-73132006000100009. Disponivel em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/abstract/?lang=pt . Acesso em: 15 maio 2021.
MOREIRA, A. F.; SILVA, T. T. (org.). Currículo, cultura e sociedade. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
QUEIROZ, et al. Relatos orais: do “indizível” ao “dizível”. In: SIMSON, O. M. Experimentos com histórias de vida: Itália-Brasil. São Paulo: Vértice, 1988. p. 14-41.
SANTANA, E.; TAXA-AMARO, F.; LUNA, A.V. Alfabetização matemática: uma proposta de intervenção no Estado de Bahia. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 4., 2012, Petrópolis. Anais [...]. Petrópolis, 2012. Disponível em: https://docplayer.com.br/16950175-Alfabetizacao-matematica-uma-proposta-de-intervencao-no-estado-da-bahia.html Acesso em: 5 maio 2020.
SANTOS, B. Se Deus fosse um ativista dos Direitos Humanos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.