A pedagogia libertadora e a práxis educativa freireanas na Educação Profissional e Tecnológica: o caso do Curso Técnico em Vigilância em Saúde Integrado ao Ensino Médio
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2021-62070Keywords:
Paulo Freire, Freirean pedagogical praxis, Liberating pedagogy, Integrated High School Education, Professional EducationAbstract
This article brings the experience of Freire's liberating practice in the design of the project for the technical course in Health Surveillance integrated to High School Education at the Federal Institute of Education, Science and Technology from the Northern Minas Gerais, Advanced Campus Janaúba. It aims to report how the pedagogical practice in Paulo Freire is also an educational praxis, since, mediated by history, it seeks the unity between the human being and the world of which he is part. To rescue the idea of Freire's pedagogical practice related to the concept of praxis and, as a result, to Professional Education integrated to High School Education, is imperative, especially in this context, where the denial of the human condition, or humanity, is increasingly evident. The discussion about the concept of praxis was anchored in Marx (2002), Losurdo (2015), Vásquez (2011), Manacorda (1996), Semeraro (2005) and, mainly, in Gramsci (1975) and Freire (1987). In a second moment, it was presented the Freirean Pedagogical Liberating experience in the technical course in Health Surveillance at Institute. Finally, the methodological and organizational principles of the course were discussed, emphasizing its curricular structure based on the Generating Themes methodology.
Downloads
References
BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25 nov. 2019.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
CALAZANS, M. Conflitos socioambientais e resistências: construindo territórios de utopia. In: BARROS, J. ; GUTERRES, A.; SILVA, E. B. (org.). Caderno de Debates 6: Territórios de Utopia: resistências aos impactos dos projetos de desenvolvimento no Brasil. Rio de Janeiro, 2015, p. 85-90. Disponível em: https://fase.org.br/wp-content/uploads/2015/11/caderno6_web.pdf. Acesso em: 11 ago. 2021.
COLASANTI, M. A moça tecelã. 13. ed. São Paulo: Global, 2004.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREITAS, L.; MORIN, E.; NICOLESCU, B. Carta da transdisciplinaridade. Convento da Arrábida, Portugal, 6 nov. 1994. Disponível em:
http://cetrans.com.br/assets/docs/CARTA-DA-TRANSDISCIPLINARIDADE1.pdf. Acesso em: 18 ago. 2021.
GRAMSCI, A. Quaderni del carcere. Edizione critica dell'Istituto Gramsci. A cura de Valentino Gerratana. Torino: Giulio Einaudi, 1975.
KONDER, L. O futuro da filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
KUENZER, A. Z. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: SAVIANI, D.; SANFELICE, J. L.; LOMBARDI, J. C. (org.). Capitalismo, trabalho e educação. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 77-96.
LOSURDO, D. Hegel, Marx e a ontologia do ser social. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 24, n. 1, p. 117-130, jan./abr. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9415. Acesso em: 6 jun. 2021.
MANACORDA, M. A. Marx e a pedagogia moderna. São Paulo: Cortez, 1996.
MAPA DE CONFLITOS. Envolvendo injustiça ambiental e saúde no Brasil. Disponível em: http://mapadeconflitos.ensp.fiocruz.br/. Acesso em: 1 maio 2021.
MARX, K. O capital. São Paulo: Civilização Brasileira, 2002.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. Tradução de Luís Cláudio de Castro e Costa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
MESQUIDA, P. Paulo Freire e Antonio Gramsci: a filosofia da práxis na ação pedagógica e na educação de educadores. Revista HISTEDBR, Campinas, n. 43, p. 32-41, set. 2011. Doi: 10.20396/rho.v11i43.8639926. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639926. Acesso em: 2 maio 2021.
NOCE, M. A.; FERREIRA NETO, J. A. A população rural do território da Serra Geral Minas Gerais. Camponeses ou agricultores familiares? IDeAS, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, 2015. Disponível em: https://revistaideas.ufrrj.br/ojs/index.php/ideas/article/view/147. Acesso em: 10 jun. 2021.
PACHECO, E. Os institutos federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Natal: IFRN, 2010. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/bitstream/handle/1044/1013/Os%20institutos%20federais%20-%20Ebook.pdf?sequence=1. Acesso em: 27 jun. 2018.
PINHEIRO, R.; MATTOS, R. A. de. Construção da integralidade: cotidiano, saberes, práticas em saúde. 3. ed. Rio de Janeiro: Cepesc: IMS: Uerj: Abrasco, 2004.
PREFEITURA DE JANAÚBA. Disponível em: https://janauba.mg.gov.br/cidade/historia. Acesso em: 1 maio 2021.
RAMOS, M. N. Concepção do ensino médio integrado à educação profissional. In: RAMOS, M. N. O ensino médio integrado à educação profissional: concepções e construções a partir da implantação na Rede Pública Estadual do Paraná. Curitiba: SEED, 2007.
RAMOS, M. N. Concepção do ensino médio integrado. Curitiba: SEED, 2008. Disponível em: https://tecnicadmiwj.files.wordpress.com/2008/09/texto-concepcao-do-ensino-medio-integradomarise-ramos1.pdf. Acesso em: 27 jun. 2018.
RAMOS, M. N.; CIAVATTA, M. Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.
SAVIANI, D. Pedagogia: o espaço da educação na universidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 130, p. 99-134, abr. 2007. Doi: 10.1590/S0100-15742007000100006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742007000100006&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 22 nov. 2019.
SEMERARO, G. Filosofia da práxis e (neo)pragmatismo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 29, p. 28-40, maio/jun./jul./ago. 2005. Doi: 10.1590/S1413-24782005000200003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Cjxrnd9QzJRJdLjrwfMyThk/?lang=pt. Acesso em: 2maio 2021.
VÁSQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. Buenos Aires: CLACSO. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.