From practice to praxis of the pedagogical coordinator in the freirean perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-62016

Keywords:

Praxis, Pedagogical coordinator, Transformation

Abstract

This article aims to reflect on the concept of praxis, analysing how the pedagogical coordinator might convert his/her practice into praxis based on the perspective of the educator Paulo Freire and correlating with the studies and reflections of Marx and Vázquez, among others. The methodology is qualitative and bibliographic. The results show that praxis might not be limited to practice neither to an empty theory, instead, it consists of the indissoluble and dialectical union of theory-practice aimed at transformation, as the praxis of the coordinator in the school environment goes far beyond the pedagogical, it also involves social and political issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Amorim Bispo dos Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana

Master degree student in Education, State University of Feira de Santana, Bahia, Brazil; member of the Center for Studies and Research on Teacher Education (NUFOP/UEFS); teacher/pedagogical coordinator of the Municipal Education Network of Feira de Santana, Bahia, Brazil.

Solange Mary Moreira Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana

PhD in Education (Curriculum), Pontifical Catholic University of São Paulo, Brazil; professor at the State University of Feira de Santana, Bahia, Brazil; leader of the Teacher Training Study and Research Nucleus (NUFOP/UEFS).

References

BENINCÁ, E. Práxis e investigação pedagógica. In: MÜHL, E. H.; SARTORI, J.; ESQUINSANI, V. A. (org.). Diálogo, ação comunicativa e práxis pedagógica. Passo Fundo, RS: Editora da Universidade de Passo Fundo, 2011. p. 45-67.

BOTTOMORE, T. Dicionário do pensamento marxista. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

CARVALHO, S. M. G.; PIO, P. M. A categoria da práxis em Pedagogia do Oprimido: sentidos e implicações para a educação libertadora. RBEP, Brasília, v. 98, n. 249, p. 428-445, maio/ago. 2017. Doi: 10.24109/2176-6681.rbep.98i249.2729. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/zpsDMKRZvTM3BwNSZLb8Cqp/?lang=pt. Acesso em: 15 jan. 2021.

FRANCO, M. A. S. A práxis pedagógica como instrumento de transformação da prática docente. 2005. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/praxis-pedagogica-como-instrumento-de-transformacao-da-pratica-docente. Acesso em: 15 jan. 2021.

FRANCO, M. A. S. Pedagogia como ciência da educação. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 26. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

GUTIÉRREZ, F. Educação como práxis política. São Paulo: Summus, 1988.

MARX, K. Para a crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural, 2000.

MARX, K. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

MENDONÇA, N. A. de. Pedagogia da humanização: a pedagogia humanista de Paulo Freire. São Paulo: Paulus, 2008.

ORSOLON, L. A. M. O coordenador/formador como um dos agentes de transformação da/na escola. In: ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S. (org.). O coordenador pedagógico e o espaço de mudança. São Paulo: Edições Loyola, 2001. p. 17-26.

POLI, S. M. A. Freire e Vigotski: um diálogo entre a pedagogia freireana e a psicologia histórico-cultural. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

RIBAS, J. F. M.; FERREIRA, L. S. Trabalho de professores na escola como práxis pedagógica. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 125-143, jan./mar. 2014. Doi: 10.22456/1982-8918.40235. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/40235. Acesso em: 15 ago. 2021.

SILVA, A. F. G. A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas, 2004. Tese (Doutorado em Educação) –

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

SOBREIRA, M. F. C. Práxis e construção do conhecimento nos estudos sobre pedagogia da alternância. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG, 2013.

VASCONCELLOS, C. S. Construção do conhecimento em sala de aula. São Paulo: Libertad Editora, 1993.

VASCONCELLOS, C. S. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. 6. ed. São Paulo: Libertad Editora, 2006.

VÁZQUEZ, S. A. Filosofia da práxis. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

Published

2021-09-29

How to Cite

SANTOS, P. A. B. dos .; SANTOS, S. M. M. From practice to praxis of the pedagogical coordinator in the freirean perspective. Revista de Educação Popular , Uberlândia, p. 114–131, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-62016. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/62016. Acesso em: 2 nov. 2024.