Brazilian missionaries in Angola

popular education, memory and experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-61016

Keywords:

Popular Education, Paulo Freire, Experience, Memory

Abstract

This article presents reflections about intercultural practices in Angola (Africa), narrated in 2008 by thirty religious women from the Congregation of Franciscan Catechist Sisters in the year that the Congregation celebrated 25 years of missionary presence among several people of the Angolan country: Bantu, Kikongo, Umbunto, Ibinda, among others. There are eighty narratives altogether, published in a notebook entitled Cores da vida: 25 anos de presença em Angola. In Walter Benjamin’s perspective, these religious women are reportedly narrators, and their narratives were permeated by the learner’s memory, built up into experiences. The substance of each narrative is the experience that was being constructed by elements of life experiences, of what happened, of what was seen and heard, as well as what was narrated subjectivity, which is rooted in objectivity. It is concluded that the remembrance of intercultural practices, enlightened by the principles of Theology of Freedom and of the Franciscans, became the face of popular education. In this sense, in the scope of understanding the experience of the narrators, this article aims to relate such experience to the popular education in general and, especially, in connection to Paulo Freire’s thinking, which gained strength in the 1960s decades.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claricia Otto, Universidade Federal de Santa Catarina

PhD in History, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; professor at the Department of Teaching Methodology at the same institution; member of the Heritage, Memory and Education Research Group.

References

AGOSTINHO, F. P. A guerra em Angola: as heranças da luta de libertação e a guerra civil. 2011. Dissertação (Mestrado em Ciências Militares) – Academia Militar, Lisboa, 2011.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. (Obras escolhidas, v. 1).

BOFF, L. Prefácio. In: FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008. p. 9-11.

BRANDÃO, C. R. A educação popular na escola cidadã. São Paulo: Vozes, 2002.

BRANDÃO, C. R. O que é educação popular. São Paulo: Brasiliense, 2006.

CICAF – CONGREGAÇÃO DAS IRMÃS CATEQUISTAS FRANCISCANAS. Cores da vida: 25 anos de presença em Angola. Curitiba: Gráfica Popular, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 32. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P. Política e educação. 8. ed. São Paulo: Villa das Letras, 2007.

FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE,P. Conscientização: teoria e prática da libertação - uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

GADOTTI, M. Pensamento pedagógico brasileiro. São Paulo: Ática, 1994.

GASCHO, M. L. Catequistas franciscanas: uma antecipação do “aggiornamento” em Santa Catarina, (1915-1965). 1998. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1998.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

JARDILINO, J. R. L. Educação e religião: leitura teológica da pedagogia de Paulo Freire na América Latina. Nures, São Paulo, v. 3, n. 5, p. 1-11, jan./abr. 2007. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/nures/article/view/7203. Acesso em: 15 jul. 2021.

LIBÂNEO, J. C. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2005.

TORRES, A. La educación popular: trayectoria y actualidad. Bogota: El Buho, 2011.

WALSH, C. Interculturalidade e decolonialidade do poder: um pensamento e posicionamento “outro” a partir da diferença colonial. Revista Eletrônica da Faculdade de Direito da UFPel, Pelotas, v. 5, n. 1, p. 6-39, jan./jul. 2019. Doi: 10.15210/rfdp.v5i1.15002. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/revistadireito/article/view/15002. Acesso em: 15 jul. 2021.

Published

2021-09-29

How to Cite

OTTO, C. Brazilian missionaries in Angola: popular education, memory and experience . Revista de Educação Popular, Uberlândia, p. 294–307, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-61016. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/61016. Acesso em: 6 sep. 2024.