Freedom in the digital age

reflections in the light of Youth and Adults Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-60431

Keywords:

Freedom, Education of Youth and Adults , Digital

Abstract

This text intends to reflect about Youth and Adult Education in the context of freedom, according to some contemporary philosophers and thinkers. Initially, an analysis was performed presenting some concepts about freedom in the vision of different authors, such as: Sartre, Kant, Marx, Guy Debord (2003), Hannah Arendt (1983) and Paulo Freire (1979; 1981; 1986; 1997). Then it was argued that, in the contemporary world, the internet is the force that has most revolutionized the media, bringing many benefits in a general scope, as well as the considerable increase in the possibilities of distorting its use. In this way, it is sought to be based on laws that regulate this use and which guarantee freedom and privacy to the individual. In a third moment, it was discussed the realization of the right to education of young people and adults deprived of their liberty, including those in the digital age, valuing them before society and the world of work, allowing for educational and social inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adeline Cerqueira Souza, Universidade do Estado da Bahia

Master degree student in Education, State University of Bahia, Brazil; member of the Interdisciplinary Research Group on Representations, Education and Sustainability (GIPRES/UNEB).

Danielle Sobral Porto Costa, Prefeitura Municipal de Salvador

Master degree student in Youth and Adult Education, State University of Bahia, State of Bahia, Brazil
deputy director at the Municipal Secretary of Education of Salvador, Bahia, Brazil.

References

ARENDT, H. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1983.

ALMEIDA, V. S. de. Educação e liberdade em Hannah Arendt. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 3, p. 465-479, set./dez. 2008. Doi: 10.1590/S1517-97022008000300004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/f7RpmmqqLWYqLHZBg4v6XNB/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 mar. 2021.

BECKENKAMP, J. O lugar sistemático do conceito de liberdade na filosofia crítica kantiana. Kant e-prints, Campinas, Série 2, v. 1, n. 1, p. 31-56, jan./jun. 2006. Disponível em: https://www.cle.unicamp.br/eprints/index.php/kant-e-prints/article/view/331. Acesso em: 5 mar. 2021.

CARVALHO, J. S. A liberdade educa ou a educação liberta? Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 839-851, set./dez. 2010. Doi: 10.1590/S1517-97022010000300013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/VpxPTCxrknSKPwFVgPKVknx/?lang=pt. Acesso em: 5 mar. 2021.

DEBORD, G. A Sociedade do Espetáculo. E-book digitalizado por Coletivo Periferia e e-Books Brasil. Rio de Janeiro: Editora Contrapontos, 2003.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1999.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. 5. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra. 1981.

FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1979.

FREIRE, P. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1986.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

MACKEIVICZ, O. O problema da liberdade na história da filosofia. 2017. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/FILOSOFIA/Artigos/o_problema_da_liberdade.pdf. Acesso em: 5 mar. 2021.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações, Dom Quixote, 1992.

OLIVEIRA, A. da R. O problema da liberdade no pensamento de Karl Marx. Perspectiva, Florianópolis, v. 16, n. 29, p. 175-195, jan./jun. 1998. Doi: 10.5007/%25x. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10638. Acesso em: 12 fev. 2021.

SANTOS, M.; SILVEIRA, M. L. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: Record, 2001.

SILVA, A. M. V. B. da A concepção de liberdade em Sartre. Filogenese, Marília, v. 6, n. 1, 2013. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/RevistasEletronicas/FILOGENESE/alinesilva.pdf. Acesso em: 5 mar. 2021.

Published

2021-12-30

How to Cite

SOUZA, A. C. .; COSTA, D. S. P. Freedom in the digital age: reflections in the light of Youth and Adults Education . Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 20, n. 3, p. 376–383, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-60431. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/60431. Acesso em: 25 nov. 2024.