Paulo Freire on Youth and Adult Education

an emancipatory pedagogy for the ragamuffins around the world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-59727

Keywords:

Youth and Adult Education, Paulo Freire, Emancipation, Oppressed

Abstract

This article sought to analyze the reality of Youth and Adult Education (EJA) and its relationship with Freirean assumptions. As a method for the development of this study, it has been used a documentary and bibliographic research based on legislation and open data expressed by the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE). As a theoretical reference, it was anchored in Paulo Freire himself and in authors who are dedicated to the studies of EJA and to the critique of capitalism. It was found that the EJA modality and Paulo Freire's formulations are historically involved with each other. It was concluded that in this year that we celebrate Freire's centenary is a moment in which all the subjects involved with EJA must “hope” in a tireless movement to “be more” in favor of human emancipation and against the oppressive current installed in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Vinícius Reis Fernandes, State University of Rio de Janeiro

Master degree student in Education, State University of Rio de Janeiro, Brazil; member of the Group of Studies and Research Education of Youth and Adults: contexts, subjects and practices (CNPq) and of the Group of Studies and Research Public Policies and Education of Youth and Adult Workers (CNPq).

Marcia Soares de Alvarenga, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

PhD in Education, Federal University of Rio de Janeiro, Brazil; associate professor at the State University of Rio de Janeiro, Brazil; coordinator of the Research and Extension Group on Public Policies and Education for Young and Adult Workers (CNPq) and of the Voices of Education Research Group (CNPq).

References

ALVARENGA, M. S. de. A educação de jovens e adultos no PNE 2014-2024: entre os ajustes econômicos e os direitos sociais na atual conjuntura de crises no Brasil. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 13, n. 33, p. 121-138, dez., 2016. Doi: 10.5935/2238-1279.20160064. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/2434. Acesso em: 9 mar. 2021.

ALVARENGA, M. S. de. Produzir sentidos no currículo ou sobre currículo que produz sentidos para jovens e adultos trabalhadores. Jornal Redes Educativas e Currículos Locais. Rio de Janeiro, v. 21, n. 5, p. 1-2, jun., 2015. Disponível em: http://lab-eduimagem.pro.br/jornais/redes_cvs/anteriores/ano5_ed21/politicas_curriculares.html. Acesso em: 9 mar. 2021.

BRASIL. [Constituição (1934)]. Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro, 1934.

BRASIL. [Constituição (1988)]. República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: DF, 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/51281622. Acesso em: 15 maio 2021.

BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: DF, 1961. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l4024.htm. Acesso em: 15 maio 2021.

BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, DF, 1971. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 15 maio 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 maio de 2021.

CUNHA, L. A. Educação e desenvolvimento social no Brasil. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

DI PIERRO, M. C. Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 1115-1139, out. 2005. Doi: 10.1590/S0101-73302005000300018 . Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mbngdHjkWrYGVX96G7BWNRg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 16 abr. 2021.

FERNANDES, F. Capitalismo dependente e classes sociais na América Latina. 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1975.

FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora da UNESP, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 4. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1977.

HADDAD, S. Ensino Supletivo no Brasil: o estado da arte. Brasília: INEP, 1987.

IBGE. Pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua 2019. Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/media/com_mediaibge/arquivos/8ff41004968ad36306430c82eece3173.pdf . Acesso em: 18 abr. 2021.

MORAES, R. C. C. de. Estado, desenvolvimento e globalização. São Paulo: Editora da UNESP, 2006.

PAIVA, V. P. Educação popular e educação de adultos. São Paulo: Edições Loyola, 1973.

REGO, N. R. P. Subalternizadxs-mambembes-insurgentes: práticas-investigativas-transformadoras e a educação popular como perspectivas de trans-form-AÇÃO. 2019. 305 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: http://www.unirio.br/ppgedu/TesePPGEduNoeliaRodrigues.pdf. Acesso em: 11 abr. 2021.

REIS, P. J. F. M. Paulo Freire: análise de uma história de vida. 2012. 198 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de São João Del Rei, São João del Rei, 2012. Disponível em: https://ufsj.edu.br/portal-repositorio/File/mestletras/PRINCIPAL/Pollyanna.pdf. Acesso em: 23 abr. 2021.

Published

2021-09-29

How to Cite

FERNANDES, M. V. R.; ALVARENGA, M. S. de . Paulo Freire on Youth and Adult Education: an emancipatory pedagogy for the ragamuffins around the world. Revista de Educação Popular, Uberlândia, p. 332–348, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-59727. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/59727. Acesso em: 28 sep. 2024.