Education and agricultural practices

a association of small rural producers of Pau Branco – APAB, Riacho de Santana, State of Bahia, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-58694

Keywords:

Associativism, Public policy, Agroecology production

Abstract

This experience report resulting from an academic master degree research carried out in the Post-Graduation in Education Program in the Southeastern Bahia State University. The locus of the research was the Association of Small Rural Producers of Pau Branco (APAB), located in the municipality of Riacho de Santana, State of Bahia, Brazil. The research objectives were based on analyzing non-formal educational practices; organizations and labor relations at APAB; to identify collective and training practices; and to observe the experiences of the subjects in the association. The method used was historical dialectical materialism and the data collection instruments were questionnaires and documentary analysis with the design partners and the families of that community. It was verified that the construction of theoretical/practical knowledge occurs from the perspective of collective/cooperative work and also the agroecological production in the system of agroecological gardens. The data collected showed that in the research period, from 2018 to 2019, associativism took place in the APAB spaces, as the actors included in the investigated context have been organizing themselves in the perspective of implementing public policies aimed at associativism as an alternative sustainable production with an agroecological bias and in solidarity.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antônio Domingos Moreira, State University of Southwest Bahia

Master degree student in Education, State University of Southwest Bahia, State of Bahia, Brazil; member of the Study Group and Research Social Movements, Cultural Diversity, Education in the Countryside and the City (GEPEMDECC), the Study Group and Research in Education in the Countryside (GEPEC) and the Latin American Research Network in Education in the Countryside, City and Social Movements (RedePECC-MS); teacher at the municipal education network in Riacho de Santana, State of Bahia, Brazil.

Arlete Ramos dos Santos, State University of Southwest Bahia

PhD in Education, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; postdoctoral internship at Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquista Filho", State of São Paulo, Brazil; professor at the State University of Southwest Bahia, State of Bahia, Brazil; coordinator of the Latin American Research Network on Education in the Countryside, the City and Social Movements (RedePECC-MS).

References

ANDRADE, M. M. Pesquisa científica: noções introdutórias. In: Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2003. p. 121-127.

APAB - Associação dos Pequenos Produtores Rurais de Pau Branco. Estatuto. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2020/03/ANT%C3%94NIO-DOMINGOS-MOREIRA.pdf. Acesso em: 15 jan. 2020.

ARRUDA, J. Agricultura urbana e peri-urbana em Campinas/SP: análise do programa de hortas comunitárias como subsídio para políticas públicas. 2006. 147 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Agrícola) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.

BERTOLDO, J. Associativismo. Santa Maria: Editora da UFSM, 2015. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/513/2020/08/CARTILHA-ASSOCIATIVISMO.pdf. Acesso em: 2 mar. 2020.

CAPORAL, F. R.; COSTABEBER, J. A.; PAULUS, G. Agroecologia: matriz disciplinar ou novo paradigma para o desenvolvimento rural sustentável. In: CONTIN, I. L.; PIES, N.; CECCONELLO, R. (org.). Agricultura familiar: caminhos e transições. Passo Fundo: IFIBE, 2006. p. 45-80.

COSTA, M. S. C.; OLIVEIRA, A. C. S.; FIGUEIREDO, R. J. L. Associativismo. Fortaleza: Fundação Demócrito Rocha: Instituto Centro de Ensino Tecnológico, 2013.

CRÚZIO, H. O. Como organizar e administrar uma cooperativa: uma alternativa para o desemprego. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

GIL A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

SANTOS, B. de S. Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro: Graal, 1989.

SOUZA, J. R. M. A política de aquisição de alimentos na mira do golpe. Okara: Geografia em Debate, João Pessoa, v. 12, n. 2, p. 664-677, 2018. Disponível em: http://www.okara.ufpb.br. Acesso em: 26 nov. 2020.

UESB – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Programa de Pós-graduação em Educação. Apresentação. 2020. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppged/apresentacao/. Acesso em: 10 set. 2020.

VEIGA, S. M.; RECH, D. Associações: como constituir sociedades sem fins lucrativos. Rio de Janeiro: DP&A: Fase, 2001.

VELOSO, F. Políticas públicas no município de Junqueirópolis (SP): o PRONAF e o PAA. 2011. 249 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2011.

Published

2021-08-31

How to Cite

MOREIRA, A. D.; SANTOS, A. R. dos. Education and agricultural practices : a association of small rural producers of Pau Branco – APAB, Riacho de Santana, State of Bahia, Brazil. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 20, n. 2, p. 320–332, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-58694. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/58694. Acesso em: 22 nov. 2024.