The pedagogue’s work at the Social Assistance Reference Center (CRAS) in the municipality of Irati, State of Paraná, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2021-58153Keywords:
Pedagogue, Social pedagogy, Social Assistance Reference CenterAbstract
The article aims to analyze the professional practice of educators working in Centro de Referência de Assistência Social (CRAS) in the municipality of Irati, State of Paraná, Brazil, emphasizing their training process for professional development within the scope of Social Pedagogy. Therefore, it indicates some notes about the importance of Social Pedagogy in Brazil in the context of CRAS. Emphasizes the training of teaching professionals, valuing the importance of adequate training for the work offered at CRAS. In the end, it questions the reality of the pedagogue’s work in the municipality, indicating its economic and social panorama in order to understand the importance of his/her work in this context. The research started from a perspective by Freire of document analysis and online questionnaire. The results obtained show that the training of the pedagogue is adequate for working with CRAS. However, it emphasizes the importance of this training to include, in its curriculum, disciplines that provide the opportunity for discussion in Social Education area. It reflects that currently, the initial training goes through a setback, due to Resolution nº 2 of the National Council of Education which establishes the National Curricular Guidelines for the Initial Training of Teachers for Basic Education.
Downloads
References
ANFOPE - ASSOCIAÇÃO NACIONAL PELA FORMAÇÃO DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO. SEMINÁRIO NACIONAL DE FORMAÇÃO DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO, 12., 2019. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2019. Disponível em: http://www.anfope.org.br/wp-content/uploads/2019/12/XII-Semin%C3%A1rio-Nacional-de-Forma%C3%A7%C3%A3o-dos-Profissionais-da-Educa%C3%A7%C3%A3o-book.pdf. Acesso em: 19 jan. 2021.
ARAUJO, N. F. M. et al. Pedagogia social: a atuação do pedagogo em ambiente não escolar. Piauí: UFPI, 2014.
BAZZO, V.; SCHEIBE, L. De volta para o futuro... retrocessos na atual política de formação docente. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 27, p. 669-684, set./dez. 2019. Doi: 10.22420/rde.v13i27.1038. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde. Acesso em: 7 nov. 2020.
BRASIL. Decreto-lei nº 1.190, de 4 de abril de 1939. Dá organização à Faculdade Nacional de Filosofia. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1930-1939/decreto-lei-1190-4-abril-1939-349241-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 15 fev. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 1/2006, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília, DF, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 15 fev. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 2/2019, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 15 fev. 2020.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Concepção de Convivência e Fortalecimento de Vínculos (SCFV). Brasília, 2017. Disponível em: http://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/assistencia_social/Cadernos/concepcao_fortalecimento_vinculos.pdf. Acesso em: 15 fev. 2020.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Norma Operacional Básica – Sistema Único de Assistência Social (SUAS). Brasília, 2012. Disponível em: https://www.mds.gov.br/webarquivos/public/NOBSUAS_2012.pdf. Acesso em: 14 fev. 2020.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Orientações Técnicas: Centro de Referência de Assistência Social – CRAS. Brasília, 2009. Disponível em: http://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/assistencia_social/Cadernos/orientacoes_Cras.pdf. Acesso em: 15 fev. 2020.
CALIMAN, G. Pedagogia social: seu potencial crítico e transformador. Revista de Ciências da Educação, Americana, Ano 22, n. 23, p. 341-368, 2010. Doi: 10.19091/reced.v0i23.73. Disponível em: https://www.revista.unisal.br/ojs/index.php/educacao/article/view/73. Acesso em: 15 fev. 2021.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
FREIRE. P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FURLAM, C. M. A. História do curso de Pedagogia no Brasil: 1939-2005. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCERE, 15., 2008. Anais [...]. Londrina: UEL, 2008.
IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/irati/panorama. Acesso em: 3 fev. 2021.
IPARDES - INSTITUTO PARANAENSE DE DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO E SOCIAL. Caderno Estatístico do Município de Irati. Curitiba: IPARDES, 2021. Disponível em: http://www.ipardes.gov.br/cadernos/MontaCadPdf1.php?Municipio=84500&btOk=ok. Acesso em: 3 fev. 2021.
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? 12. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
MACHADO, E. R. A pedagogia no contexto brasileiro: análises de possíveis aproximações ou distanciamento das áreas da educação popular e dos movimentos populares. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 3., 2010. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=00000000920100001&script=sci_issuetoc. Acesso em: 15 fev. 2021.
MACHADO, E. R.; OLIVEIRA, A. A. O educador social no Brasil: perspectivas históricas e discussões atuais. In: CONGRESSO NACIONAL DA EDUCAÇÃO – EDUCERE, 11., 2013. Anais [...]. Curitiba: PUC do Paraná, Curitiba. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2013/pdf/7864_4336.pdf. Acesso em: 15 fev. 2020.
MOREIRA, H.;. CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
SEVERINO, A. J. Como ler um texto de filosofia. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2009.
SEVERO, J. L. R. L.; POSSEBON, E. G. (org.). Fundamentos e temas em pedagogia social e educação não escolar. João Pessoa: Editora da UFPB, 2019.
UEL - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Matriz Curricular Pedagogia. Disponível em: http://www.uel.br/prograd/catalogo-cursos/catalogo_2018/organizacao_curricular/pedagogia_noturno.pdf. Acesso em: 13 jul. 2020.
UEM - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ. Matriz Curricular Pedagogia. Disponível em: http://www.pen.uem.br/cursos-de-graduacao/campus-sede-maringa-pr-x/documentos/pedagogia.pdf. Acesso em: 13 jul. 2020.
UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Matriz Curricular Pedagogia. Disponível em: https://c5a20d98-2019-4339-9b8f-0fb6258882f8.filesusr.com/ugd/ed9642_b95950be98474de2a4876ecbf3bdf292.pdf. Acesso em: 13 jul. 2020.
UFPR - UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ. Matriz Curricular Pedagogia. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1RBAlUYAJS6VJSyUq27ino5V063fYngCh/view. Acesso em: 13 jul. 2020.
UNESPAR - UNIVERSIDADE ESTADUAL DO PARANÁ. Matriz Curricular Pedagogia. Disponível em: http://paranavai.unespar.edu.br/graduacao/graduacao/pedagogia-1/pedagogia. Acesso em: 13 jul. 2020.
UNICENTRO - UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CENTRO-OESTE. Matriz Curricular Pedagogia. Disponível em: https://www3.unicentro.br/proen/wp-content/uploads/sites/41/2020/04/Pedagogia-I.pdf. Acesso em: 13 jul. 2020.
UNIOSTE - UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Matriz Curricular Pedagogia. Disponível em: https://www5.unioeste.br/portalunioeste/prograd-outros/cursos-campus-todos/fozcampus?campi=0&curso=FOZ0032. Acesso em: 13 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.