Adolescents in social vulnerability

culture circle as a strategy for problematizing reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-54991

Keywords:

Adolescent, Health education, Social vulnerability, Life project

Abstract

The study aims to report the experience of implementing an educational action on the Life Project in a group of teenagers in socially vulnerable conditions based on Paulo Freire’s culture circle.  This is an experience report of a group intervention based in the method, with the participation of teenagers inserted in a context of social vulnerability, and which realization had two stages: Situational diagnosis and implementation of the culture circle. The action was accomplished in April and May of 2019, at the Social Assistance Reference Center, in a group formed by 20 participants. The theoretical framework adopted for this allowed a space for sharing knowledge, ideas, thoughts and visions, promoting a critical problematization about the matters identified by the group as defining teenagers' universe, besides being a strategy for transforming community realities. Therefore, the experience made it possible for teenagers to recognize and develop a leading role in individual and collective transformation, as well as a new confrontation of the context of vulnerabilities that surrounds them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Wellington Dourado Júnior, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Master degree student in Clinical Care in Nursing and Health, State University of Ceará, State of Ceará, Brazil; member of the Research and Study Group on Vulnerability and Health.

Jussara Alves Alcântara, Centro Educacional Ícone

Specialist in Social Security and Public Policies, Icone Educational Center, State of Ceará, Brazil.

Kellyanne Abreu Silva, Universidade Estadual do Ceará

PhD student in Public Health, State University of Ceará, State of Ceará, Brazil.

Paula Rivele Gomes Sousa Mendes, Secretaria Municipal de Saúde de Alcântaras

Master in Public Health, Federal University of Ceará, State of Ceará, Brazil; nurse at the Health Department of Alcântaras, State of Ceará, Brazil.

References

AMARAL, V. F. et al. Experiência com círculo de cultura na casa acolhedora do arco.

Rev enferm UFPE on line, Recife, v. 12, n. 4, p. 1.144-1.152, abr. 2018. Doi:

5205/1981-8963-v12i4a230602p1144-1152-2018. Disponível em: Acesso em: 12 maio 2020.

BRANDÃO NETO, W. et al . Violence in the eye of adolescents: education intervention with Culture Circles. Rev. Bras. Enferm., Brasília , v. 68, n. 4, p. 617-625, ago. 2015. Doi: 10.1590/0034-7167.2015680407i. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/hcvKZVCgxMS4NfMk99bgJcn/?lang=en .Acesso em: 20 maio 2020.

BRANDAO NETO, W. et al. Formação de adolescentes protagonistas para a prevenção do bullying no contexto escolar. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 73, supl. 1, e20190418, 2020. Doi: 10.1590/0034-7167-2019-0418. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/3KB3NhwwGkTtHN7z4XMbRqH/?lang=pt . Acesso em: 20 maio 2020.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Política Nacional de Assistência Social: Norma Operacional Básica. Brasília: MDS, 2005. Disponível em: https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/assistencia_social/Normativas/PNAS2004.pdf.

BRASIL. Ministério da Cidadania. Secretaria de Denvolvimento Social. Convivência e Fortalecimento de Vínculos. 2015. Disponível em: http://mds.gov.br/assistencia-social-suas/servicos-e-programas/servicos-de-convivencia-e-fortalecimento-de-vinculos. Acesso em: 22 maio 2020.

CARVALHO, M. A. A. S.; DA SILVA, A. A.; MELO, P. D. Projeto espaço jovem como exercício do protagonismo juvenil. Arq. bras. psicol., Rio de Janeiro, v. 69, n. 3, p. 224-229, 2017 . Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1809-52672017000300016&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 15 abr. 2020.

CAVALCANTE, V. O. M. et al. Abordagem grupal da estratégia saúde da família. ReTEP, Fortaleza, v. 8, n. 3, p. 174-179, 2016. Disponível em: http://www.coren-ce.org.br/wp-content/uploads/2019/03/ABORDAGEM-GRUPAL-NA-ESTRAT%C3%89GIA-SA%C3%9ADE-DA-FAM%C3%8DLIA.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.

DALMOLIN, I. S. et al. Dialogando com Freire no círculo de cultura: uma estratégia de promoção da saúde. Rev enferm UFPE on line, Recife, v. 10, n. 1, p. 185-190, jan. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/10937/12236. Acesso em: 15 maio 2020.

DELLAZZANA-ZANON, L. L.; FREITAS, L. B. L. Uma revisão de literatura sobre a definição de projeto de vida na adolescência. Interação em Psicologia, Curitiba, v. 19, n. 2, oct. 2016. Doi: 10.5380/psi.v19i2.35218. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/35218. Acesso em: 15 maio 2020.

FAIL, L. C. M. A escola como campo de promoção à saúde na adolescência: revisão literária. Revista Pró-univerSUS, Vassouras, p. 22-29, 16 jun. 2016. Disponível em: http://editora.universidadedevassouras.edu.br/index.php/RPU/article/view/344. Acesso em: 15 maio 2020.

FIORATI, R. C.; ARCÊNCIO, R. A.; SOUZA, L. B. As iniquidades sociais e o acesso à saúde: desafios para a sociedade, desafios para a enfermagem. Rev. Latino-Am. Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 24, p. e2687, 2016. Doi:10.1590/1518-8345.0945.2687. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/KCWZH8cYdXWxDCfJhVpGZKj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 maio 2020.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz & Terra, 2019.

GOMES, F. Z. et al. Adolescentes e construção do projeto de vida: um relato de experiência. Revista do Programa de Residência Multiprofissional em Atenção Básica, Criciúma, v. 3, p. 1-14, 2016. Disponível em: http://periodicos.unesc.net/prmultiprofissional/article/view/3035. Acesso em: 18 abr. 2020.

HEIDEMANN, I. T. S. B. et al . Reflexões sobre o itinerário de pesquisa de Paulo Freire: contribuições para a saúde. Texto contexto - enferm., Florianópolis, v. 26, n. 4, e0680017, 2017. Doi: 10.1590/0104-07072017000680017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/pdfHS9bS8fqwp5BTcPqL64L/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 maio 2020.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ce/alcantaras/panorama. Acesso em: 16 maio 2020.

MONTEIRO, E. M. et al. Culture circles in adolescent empowerment for the prevention of violence. International journal of adolescence and youth, v. 20, n. 2, p.167-184, 2015. Doi: 10.1080/02673843.2014.992028. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02673843.2014.992028. Acesso em: 18 maio 2020.

MORAIS, R. S. et al. Potentials and challenges in carrying out educational workshops with adolescents. REUFPI, Teresina, v. 6, n.2, p. 1-11, 2017. Doi: 10.26694/reufpi.v6i2.5752. Disponível em: https://ojs.ufpi.br/index.php/reufpi/article/view/5752. Acesso em: 18 maio 2020.

MOURÃO NETTO, J. J. et al. Círculo de cultura junto a agentes comunitários de saúde: uma vivência no programa mais médicos. Saúde em Redes, Porto Alegre, v. 2, n. 3, p. 301-307, 2016. Doi: 10.18310/2446-4813.2016v2n3p301-307. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/731. Acesso em: 15 maio 2020.

PACHECO, M. E. A. G. et al. Saúde Mental e inclusão social: um estudo de revisão sistemática da literatura. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental, Florianópolis, v. 8, n. 18, p. 43-54, abr. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/69282. Acesso em: 15 maio 2020.

PINTO, A. C. S. et al. Prática educativa com jovens usuários de crack visando a prevenção do HIV/AIDS. Esc. Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 20, n. 3, p. 1-7, jun. 2016. Doi: 10.5935/1414-8145.20160066. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/mk9vYx9KQYVSbQkJ5ST7h8B/abstract/?lang=pt Acesso em: 15 maio 2020.

POLIDORO, A. A.; ROS, M. A.; POLIDORO; J. A. P. Metodologia problematizadora na promoção à saúde: fichas e círculo de cultura. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 15, n. 1, p. 79-90, jan./jun. 2016. Doi: 10.14393/REP-v15n12016-art06. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/32942. Acesso em: 15 maio 2020.

QUEIROZ, M. V. O. et al . Grupo de gestantes adolescentes: contribuições para o cuidado no pré-natal. Rev. Gaúcha Enferm., Porto Alegre , v. 37, n. spe, e2016-0029, 2016 .

SABINO, J. S. et al. As ações da terapia ocupacional com adolescentes em situação de vulnerabilidade social: uma revisão de literatura. Cad. Bras. Ter. Ocup., São Carlos, v. 25, n. 3, p. 627-640, 2017. Doi: 10.4322/2526-8910.ctoAR1046. Disponível em: http://www.cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/1807. Acesso em: 10 maio 2020.

SEVALHO, G. O conceito de vulnerabilidade e a educação em saúde fundamentada em Paulo Freire. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 22, n. 64, p. 177-188, 2018. Doi: 10.1590/1807-57622016.0822. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/CCnBTxySpYqFqS93W5RN3Sv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 maio 2020.

SILVA, D. J. R. et al. Projeto de vida. Sinapse Múltipla, Betim, v. 8, n. 2, p. 203-208, 2019. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/sinapsemultipla/article/view/21919. Acesso em: 15 maio 2020.

SOUZA, L. B.; PANUNCIO-PINTO, M. P.; FIORATI, R. C. Crianças e adolescentes em vulnerabilidade social: bem-estar, saúde mental e participação em educação. Cad. Bras. Ter. Ocup., São Carlos, v. 27, n. 2, p. 251-269, jun. 2019. Dpoi: 10.4322/2526-8910.ctoAO1812. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cadbto/a/yLRT3x4JrDbH6T4djNw95DR/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 maio 2020.

WARPECHOWSKI, M. B.; CONTI, L. Adolescer em contextos de vulnerabilidade e exclusão social. Estilos clin., São Paulo, v. 23, n. 2, p. 322-343, maio/ago. 2018. Doi: 10.11606/issn.1981-1624.v23i2p322-343. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282018000200008. Acesso em: 15 maio 2020.

.

Published

2021-05-30

How to Cite

DOURADO JÚNIOR, F. W.; ALCÂNTARA, J. A.; SILVA, K. . A.; MENDES, P. R. G. S. Adolescents in social vulnerability : culture circle as a strategy for problematizing reality. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 288–303, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-54991. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/54991. Acesso em: 22 jul. 2024.