The students of young and adult education

a look at their study and work conditions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-53349

Keywords:

Youth and Adult Education, Job, Formation, Public school

Abstract

To do a research, Ludke and André (1986) state that it is necessary to confront data, evidence, information collected on a given subject and the theoretical knowledge accumulated about it. The purpose that study was justified by the need to know and expand the understanding of who are the young and adult subjects who seek school education at night, as well as understanding the broader relations that influence the lives of these students regarding their return to the school context and the conditions that combine studies and work. We understand that this proposal tends to contribute significantly to schools by making it possible to identify who are the subjects of youth and adult education (EJA), contributing with data to feed the pedagogical proposals from the references developed in this academic work, in order to contribute with teachers to  rethink their pedagogical practices in meeting the demands of this specific public. In the direction of understanding education as a right, this study allies itself with the broader struggles of the working class in order to understand the objective conditions that the working student of EJA has to complete his studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisa Campos Teodoro, State University of Londrina

Specialist in Youth and Adult Education, State University of Londrina, State of Paraná, Brazil.

Silvia Alves dos Santos, State University of Londrina

PhD in Education, Federal University of São Carlos, State of São Paulo, Brazil; professor at the Education, Communication and Arts Center at the State University of Londrina, State of Paraná, Brazil; coordinator of the Research Group on Education and Marxism.

References

ANTUNES, R. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e negação do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2003.

BERNARDIM, M. L. Educação do trabalhador: da escolaridade tardia a educação necessária. Guarapuava: UNICENTRO, 2008.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1981.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

CABRAL NETO, A. Mudanças contextuais e as novas regulações: repercussões no campo da política educacional. Educação em Questão, Natal, v. 42, p. 7-40, 2012.

ENGELS, F. A origem da família, da propriedade privada e do Estado. Rio de Janeiro: Almedina, 1984. (Coleção Perspectivas do Homem, v. 99).

FERRARI, S. C.; AMARAL, S. O aluno de EJA: jovem ou adolescente? 2011. Disponível em: https://docplayer.com.br/15840709-O-aluno-de-eja-jovem-ou-adolescente.html. Acesso em: 4 nov. 2019.

FRIGOTTO, G. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e no ensino médio. In: FRIGOTTO, G; CIAVATTA, M; RAMOS, M. (org.). Ensino médio integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 57-82.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. Trabalho como princípio educativo. In: SALETE, R. et al. (org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica Joaquim Venâncio; São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 750-757.

GIMONET, J. C. Nascimento e desenvolvimento de um movimento educativo: as casas familiares rurais de educação e de orientação. In: SEMINÁRIO NACIONAL DA PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA: ALTERNÂNCIA E DESENVOLVIMENTO, 1., 1999, Salvador, Anais [...], Salvador: UNEFAB, 1999.

HELOANI, R. Organização do trabalho e administração: uma visão interdisciplinar. São Paulo: Cortez 1996.

KUENZER. A. Ensino de 2º grau: o trabalho como princípio educativo. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

KUENZER. A. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D.; SANFELICE, J. L. (org.). Capitalismo, trabalho e educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2002. p. 77-95.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica Universitária, 1986.

MARX, K. Trabalho assalariado e capital. São Paulo: Academia, 1987.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

NETTO, J. P.; BRAZ, M. Economia política: uma introdução crítica. São Paulo: Cortez, 2008.

PPP – PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. CEEBJA Herbert de Souza – Ensino Fundamental – Fase II e Ensino Médio. Londrina, 2012.

SAMPAIO, M. N. Diferenças e prática pedagógica na EJA. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO (ENDIPE), 15., 2010, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG/ENDIPE, 2010, p. 2-11.

SANTOS, S. A. Implicações da reforma do Estado para as políticas de formação de professores nos cursos de pedagogia. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL: O ESTADO E AS POLÍTICAS EDUCACIONAIS NO TEMPO PRESENTE, 4., 2008, Uberlândia. Anais [...] Uberlândia: EDUFU, 2008. p. 1-14. 1 CD-ROM.

SAVIANI D. Transformações do capitalismo, do mundo do trabalho e da educação. In: LOMBARDI, J.; SAVIANI, D.; SANFELICE, J. (org.). Capitalismo, trabalho e educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2002. p. 13-23.

SOARES, L. T. Os custos sociais do ajuste neoliberal na América Latina. São Paulo: Cortez, 2002.

VÓVIO, C. L. Formação de educadores de jovens e adultos: a apropriação de saberes e práticas conectadas à docência. In: DALBEN, A. et al. Coleção didática e prática de ensino. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 60-70.

Published

2020-11-23

How to Cite

TEODORO, E. C.; SANTOS, S. A. dos. The students of young and adult education: a look at their study and work conditions. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 19, n. 3, p. 16–33, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-53349. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53349. Acesso em: 27 sep. 2024.