Tenda Saúde, Arte e Cultura

uma experiência de educação popular e promoção da saúde

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-53286

Keywords:

Health education, Health promotion, Medicine traditional, Primary Health Care

Abstract

The objective of this work is to describe an experience of popular education and health promotion in a FHU in the city of Catalão, Goiás, Brazil. This is an activity linked to the Health Promotion discipline of the 2nd semester of the Nursing Course at the Federal University of Goiás - Regional Catalão (now the Federal University of Catalão), held between October 2017 and February 2018. The theoretical framework of health promotion and popular education in the Unified Health System (SUS) was used. The experience has shown that there is still difficulty understanding the concept of health promotion; that popular knowledge in the community and interprofessional, collaborative and intersectoral actions are fundamental for the consolidation of the National Policy of Popular Education in Health (PNEPS) and the National Health Promotion Policy (PNPS) in SUS.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Viana da Silva, Federal University of Catalão

Undergraduated student in Nursing, Federal University of Catalão, State of Goiás, Brazil; member and advisor of the Academic League of Integrative and Complementary Practices (LAPIC-UFCAT); scholarship holder of the Education through Work for Health Program (PET-Saúde/Interprofessional)

Pollyana Sousa Almeida , Federal University of Catalão

Undergraduated student in Nursing, Federal University of Catalão, State of Goiás, Brasil; member and advisor of the League of Integrative and Complementary Practices (LAPIC-UFCAT); scholarship holder of the Education through Work for Health Program (PET-Saúde/Interprofessional); member of the Center for the Study of Integrative and Complementary Practices (NEPPICs).

Fabiana Ribeiro Santana, Federal University of Goiás

PhD in double degree between the School of Nursing of Ribeirão Preto, University of São Paulo (PhD in Sciences) and the Université de Cergy-Pontoise, France (PhD in Educational Sciences); adjunct professor at the Institute of Tropical Pathology and Public Health at the Federal University of Goiás, Brazil; researcher and leader of the Center for Studies and Research in Agroecology and Health (NEPEAS-UFG); member of the Center for Studies and Research in Collective Health (NUPESCO-EERP/USP).

References

ARAÚJO, A. P. Implantação do grupo de educação popular em saúde da mulher na equipe de saúde da família Américo dos Reis Lopes, em Raposos - Minas Gerais. 2016. 32 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

BALDOINO, A. S.; VERAS, R. M. Análise das atividades de integração ensino-serviço desenvolvidas nos cursos de saúde da Universidade Federal da Bahia. Rev. Esc. Enferm., São Paulo, v. 50, n. spe, p. 17-24, 2016. Doi: 10.1590/S0080-623420160000300003.

BERBEL, N. A. N. A metodologia da problematização em três versões no contexto da didática e da formação de professores. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 12, n. 35, p. 103-120, 2012. Doi: 10.7213/dialogo.educ.5904.

BEZERRA, I. M. O.; SORPRESO, I. C. E. Conceitos de saúde e movimentos de promoção da saúde em busca da reorientação de práticas. J Hum Growth Dev., São Paulo, v. 26, n. 1, p. 11-16, 2016. Doi: 10.7322/jhgd.113709.

BRASIL. Ministério da Saúde. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Memento Fitoterápico: Farmacopeia Brasileira. Brasília: Ministério da Saúde, 2016.

BRASIL. Ministério da Saúde. Educação Popular em Saúde. 2017a. Disponível em: https://www.saude.gov.br/participacao-e-controle-social/gestao-participativa-em-saude/educacao-popular-em-saude. Acesso em: 11 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.436, de 21 de setembro de 2017. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes para a organização da Atenção Básica, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Diário Oficial da União. Brasília, DF. 21 set. 2017b.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.446, de 11 de novembro de 2014. Redefine a Política Nacional de Promoção da Saúde (PNPS). Diário Oficial da União. Brasília, DF. 11 nov. 2014.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde (PNEPS-SUS). Diário Oficial da União. Brasília, DF. 19 nov. 2013.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 849, de 27 de março de 2017. Inclui a Arteterapia, Ayurveda, Biodança, Dança Circular, Meditação, Musicoterapia, Naturopatia, Osteopatia, Quiropraxia, Reflexoterapia, Reiki, Shantala, Terapia Comunitária Integrativa e Yoga à Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares. Diário Oficial da União. Brasília, 27 mar. 2017c.

MARCOS, L. S. Resgate e valorização do conhecimento popular das benzedeiras: um guia fotográfico de plantas medicinais. 2018. 98 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2018.

NASCIMENTO, M. A. N. et al. O mapeamento de saberes populares sobre plantas medicinais em um grupo de convivência em Rondonópolis-MT, por meio da proposta de educação em saúde. Boletim Flovet, Cuiabá, v. 1, n. 10, p. 61-74, 2018.

PINHEIRO, B. C.; BITTAR, C. M. L. Práticas de educação popular em saúde na atenção primária: uma revisão integrativa. Cinergis, Santa Cruz do Sul, v. 18, n. 1, p. 77-82, 2016. Doi: 10.17058/cinergis.v18i1.8049.

PRADO, N. M. B. L.; SANTOS, A. M. Promoção da saúde na Atenção Primária à Saúde: sistematização de desafios e estratégias intersetoriais. Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 42, n. 1, 2018. Doi: 10.1590/0103-11042018s126.

SANTANA, F. R.; FORTUNA, C. M.; MONCEAU, G. Promotion de la santé et prévention des maladies dans la formation professionnelle en soins infirmiers au Brésil et en France. Revue Éducation, Santé, Sociétés, Saint-Etienne, v. 3, p. 115-135, 2017.

SANTOS, S. K. Z.; ROS, M. A. Ressignificando promoção de saúde em grupos para profissionais da saúde. Rev. bras. educ. med., Brasília, v. 40, n. 2, p. 189-196, 2016. Doi: 10.1590/1981-52712015v40n2e02272014.

SASAKI, A. K.; RIBEIRO, M. P. D. S. Percepção e prática da promoção da saúde na estratégia saúde da família em um centro de saúde em São Paulo, Brasil. Rev Bras Med Fam Comunidade, Rio de Janeiro, v. 8, n. 28, 2013. Doi: 10.5712/rbmfc8(28)664.

SILVA, K. L. et al. Desafios da política, da gestão e da assistência para a promoção da saúde no cotidiano dos serviços. Rev. Min. Enferm., Belo Horizonte, v. 16, n. 2, 2012.

SONAGLIO, R. G. et al. Promoção da saúde: revisão integrativa sobre conceitos e experiências no Brasil. J. nurs. health., Pelotas, v. 9, n. 3, p. 1-15, 2019. Doi: 10.15210/JONAH.V9I3.11122.

VIEIRA, A. S. Conhecimento popular do uso de plantas medicinais por idosos. 2019. 64 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

Published

2020-07-13 — Updated on 2022-01-19

Versions

How to Cite

SILVA, E. V. da; ALMEIDA , P. S.; SANTANA, F. R. Tenda Saúde, Arte e Cultura: uma experiência de educação popular e promoção da saúde. Revista de Educação Popular , Uberlândia, p. 192–203, 2022. DOI: 10.14393/REP-2020-53286. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53286. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Experience reports