Health education at school

interdisciplinary project-based teaching and learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-53255

Keywords:

Health education, Project-based learning, Intedisciplinarity

Abstract

The objective of this study is to analyze a project-based teaching and learning proposal and to investigate the contributions of this proposal to health education in elementary education. With methodological support guided by action research, it includes a set of actions developed by researchers in collaboration with an interior school in Rio Grande do Sul. After a formative process that included aspects of health at school, chronic non-communicable diseases, healthy eating and socio-emotional aspects of teaching practice, four teachers planned an interdisciplinary teaching-learning project developed with 6th and 7th grade students, during the school year. For monitoring the actions, semi-structured questionnaires, interviews, field diary, photographic records and participant observation were used. The results demonstrate that the project was developed from collective discussions, considering the reality and specificity of the school context. The actions were idealized and developed in an interdisciplinary way and provided pedagogical health practices planned and articulated to the curriculum, also emphasizing the need for family support in the process for construction of healthier attitudes and environments. In addition, the potential of school-university collaborative work in promoting improvements in the teaching-learning process was highlighted.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karla Mendonça Menezes, Universidade Federal de Santa Maria

PhD student in Science Education, Federal University of Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brazil; member of the Study Group on Nutrition, Health and Quality of Life (GENSQ-UFSM) and the Study and Research Group on Health Promotion and Education (GEPPES-UNIPAMPA).

Carolina Braz Carlan Rodrigues, Universidade Federal de Santa Maria

PhD in Science Education at the Federal University of Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brazil.

Vanessa Candito, Federal University of Rio Grande do Sul

Master degree student in Science Education, Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil; member of the Transdisciplinary Study Group (GET-UFSM) and of the Study Group on Nutrition, Health and Quality of Life (GENSQ-UFSM).

Félix Alexandre Antunes Soares, Universidade Federal de Santa Maria

PhD in Biological Sciences (Biochemistry), Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil; postdoctoral internship in Molecular Biology at the University of Leon, Spain; adjunct professor at the Federal University of Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brazil.

References

ANASTASIOU, L. D. G. C.; ALVES, L. P. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias em aula. 10. ed. Joinville: UNIVILLE, 2012.

ANDRADE, J. P.; SARTORI, J. O professor autor e experiências significativas na educação do século XXI: estratégias ativas baseadas na metodologia de contextualização da aprendizagem. In: BACICH, L. e MORAN, J. (ed.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

ARAÚJO, U. F. Temas transversais, pedagogia de projetos e as mudanças na educação. São Paulo: Summus, 2014..

BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

BRAIDA, F. Da “Aprendizagem Baseada em Problemas” à “Aprendizagem Baseada em Projetos”: estratégias metodológicas para o ensino de projeto nos cursos de Design à luz dos paradigmas contemporâneos. In: ENCUENTRO LATINOAMERICANO DE DISEÑO “DISEÑO EN PALERMO”, 10., CONGRESO LATINOAMERICANO DE ENSEÑANZA DEL DISEÑO COMUNICACIONES, 5. Actas de Diseño, Año IX, v. 17, p. 142-146, julio 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Indicador de nível socioeconômico das escolas de Educação Básica (Inse) – 2015. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/indicadores-educacionais. Acesso em: 22 dez. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 21 dez. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais.. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira Taxas de Rendimento. 2018. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/indicadores-educacionais. Acesso em: 22 dez. 2019.

CANDEIAS, N. M. F. Conceitos de educação e de promoção em saúde: mudanças individuais e mudanças organizacionais. Rev. Saúde Pública, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 209-13, 1997. Doi: 10.1590/S0034-89101997000200016.

CARDOSO, V.; REIS, A. P. D.; IERVOLINO, S. A. Escolas promotoras de saúde. Journal of Human Growth and Development, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 107-115, 2008. Doi: 10.7322/jhgd.19872 .

CARLAN, C. B. Influência de projetos pedagógicos interdisciplinares na atividade física habitual e no estado nutricional de escolares do ensino fundamental. 2016. 50 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências, Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

CHOW, K. C. K. et al. Teachers as researchers: a discovery of their emerging role and impact through a school-university collaborative research. Brock Education Journal, Ontário, v. 24, n. 2, p. 20-39, 2015. Doi: 10.26522/brocked.v24i2.374.

FARIAS, P. A. M. D.; MARTIN, A. L. D. A. R.; CRISTO, C. S. Aprendizagem ativa na educação em saúde: percurso histórico e aplicações. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 39, n. 1, p. 143-158, 2015. Doi: 10.1590/1981-52712015v39n1e00602014.

ILHA, P. V. Contribuições da pesquisa colaborativa na prática pedagógica docente, utilizando a aprendizagem de projetos como estratégia de ensino. 2014. 142 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências, Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.

ILHA, P. V. et al. Promoção da saúde a partir da aprendizagem por projetos. Atos da Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 10, n. 1, p. 280-303, 2015. Doi: 10.7867/1809-0354.2015v1n10p280-303.

LIMA, A. P. S. Ensino multidisciplinar na melhoria do conhecimento nutricional no ensino fundamental. 2014. 54 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências, Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.

LIMA, A. P. S. et al. Aprendizagem por projetos no ensino fundamental: estratégia para entendimento da pirâmide alimentar. Research, Society and Development, Itabira, v. 8, n. 1, p. e4781636, 2019. Doi: 10.33448/rsd-v8i1.636.

MARINHO, J. C. B.; SILVA, J. A. D. Conceituação da educação em saúde e suas implicações nas práticas escolares Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, v. 6, n. 3, p. 21-38, 2013. Doi: 10.22409/resa2013.v6i3.a21140.

MOHR, A. A natureza da educação em saúde no ensino fundamental e os professores de ciências. 2002. 410 f. (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2002.

MOHR, A.; VENTURI, T. Fundamentos e objetivos da educação em saúde na escola: contribuições do conceito de alfabetização científica. In: CONGRESO INTERNACIONAL SOBRE INVESTIGACIÓN EN DIDÁCTICA DE LAS CIENCIAS, 9., 2013, Girona. Disponível em: https://core.ac.uk/reader/38988588. Acesso em: 15 jan. 2020.

PEREIRA, M. M.; LANG, R. M. F. Influência do ambiente familiar no desenvolvimento do comportamento alimentar. Uningá, Maringá, v. 41, n. 1, p. 86-89, 2014.

PIASETZKI, C. T. D. R.; BOFF, E. T. D. O. Educação alimentar e nutricional e a formação de hábitos alimentares na infância. Contexto & Educação, Ijuí, Ano 33, n. 106, p. 318-338, 2018. Doi: 10.21527/2179-1309.2018.106.318-338.

PINHEIRO, L. M. Pedagogia de projetos. Rio de Janeiro: Clube de Autores, 2016.

RODRIGUES, C. B. C. et al. Influência de projetos pedagógicos interdisciplinares na atividade física habitual e no estado nutricional. Educação e Linguagem, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 25-41, 2019. Doi: 10.15603/2176-1043/el.v22n2p25-41.

ROSSI, A.; MOREIRA, E. A. M.; RAUEN, M. S. Determinantes do comportamento alimentar: uma revisão com enfoque na família. Revista de Nutrição, Campinas, v. 21, n. 6, p. 739-748, 2008. Doi: 10.1590/S1415-52732008000600012.

ROSSI, C. E. et al. Fatores associados ao consumo alimentar na escola e ao sobrepeso/obesidade de escolares de 7-10 anos de Santa Catarina, Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 24, n. 2, p. 443-454, 2019. Doi: 10.1590/1413-81232018242.34942016.

ROSSI, D. S. Imagem corporal, aspectos nutricionais e atividade física em estudantes. 2014. 54 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências, Química da Vida e Saúde) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.

SOARES, B. R. et al. Atitudes relativas ao consumo alimentar de escolares da zona de sul de São Paulo. Disciplinarum Scientia, Santa Maria, v. 18, n. 2, p. 323-337, 2017.

VENTURI, T.; PEDROSO, I.; MOHR, A. Educação em saúde na escola a partir de uma perspectiva pedagógica: discussões acerca da formação de professores. ENCONTRO REGIONAL SUL DE ENSINO DE BIOLOGIA (EREBIO-SUL). 6., 2013, Santo Ângelo. Anais [...]. Santo Ângelo: URI, 2013.

VILLA, J. K. D. et al. Padrões alimentares de crianças e determinantes socioeconômicos, comportamentais e maternos. Revista Paulista de Pediatria, São Paulo, v. 33, n. 3, p. 302-309, 2015. Doi: 10.1016/j.rpped.2015.05.001 0103-0582.

VISINTAINER, D. S. R. Oficinas pedagógicas como estratégia para a promoção da saúde na formação docente continuada. 2018. 159 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências, Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018.

VISINTAINER, D. S. R.; SOARES, F. A. A. O desenvolvimento de estratégias de ensino para a promoção da saúde na formação docente continuada. Contexto & Educação, Ijuí, v. 34, n. 109, p. 57073, 2019. Doi: 10.21527/2179-1309.2019.109.52-73.

Published

2020-07-13

How to Cite

MENEZES, K. M.; RODRIGUES, C. B. C. .; CANDITO, V.; SOARES, F. A. A. Health education at school: interdisciplinary project-based teaching and learning. Revista de Educação Popular , Uberlândia, p. 48–66, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-53255. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53255. Acesso em: 21 nov. 2024.