Care and education of babies and young children

a look inside the daycare center

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-53182

Keywords:

Child Education, Pedagogical Management, Pedagogical Political Project, Historical-Cultural Theory, Care and Education at the daycare center

Abstract

The objective of this article is to present an analysis of how the realization of the pedagogical political project with theoretical basis contributes to the care and education of babies and children up to three years oldto be conceptualized as a unit for the teaching practice and professionals of Early Childhood Education. The focus is on the contributions of pedagogical management – coordination and direction – to the daily challenge of carrying out continuing education actions, based on the guiding document of the Early Childhood Education Institutions. As from the precepts of Historical-Cultural Theory, the study makes a dialectical analysis of the pedagogical actions in the daycare center, considering the movement between theory and practice. Results of analysis points possibilities of implementing the political-pedagogical project as a condition for the potentially humanizing educational practice in Early Childhood Education Institutions. Only an understanding of the value of education in the humanization process, through theoretical and scientific knowledge about how babies and young children learn, considering the essential role of the inseparable actions of care and education in this process can guide the thinking, feeling and acting of teachers and of other educators in their daily work at the daycare center.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Guimarães Marcelino Akuri, Paulista State University “Júlio de Mesquita Filho”

PhD student in Education, Paulista State University “Júlio de Mesquita Filho”, Marília, State of São Paulo, Brazil; member of the Study and Research Group on Teaching Specificities in Early Childhood Education (GEPEDEI) and the Research Group on Pedagogical Implications of Historical-Cultural Theory; director of a municipal school for early childhood education, Marília, State of São Paulo, Brazil.

Érika Christina Kohle, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

PhD student in Education, Paulista State University “Júlio de Mesquita Filho”, Marília, State of São Paulo, Brazil; member of the Research Group Reading and Writing Processes: appropriation and objectification, the Research Group Pedagogical Implications of Historical-Cultural Theory and the Study and Research Group on the Specificities of Teaching in Early Childhood Education (GEPEDEI); director of a municipal school for early childhood education, Marília, State of São Paulo, Brazil

Marcelo Campos Pereira, Paulista State University “Júlio de Mesquita Filho"

PhD student in Education, Paulista State University “Júlio de Mesquita Filho”, Marília, State of São Paulo, Brazil; member of the Study and Research Group on Teaching Specificities in Early Childhood Education (GEPEDEI) and the Research Group on Pedagogical Implications of Historical-Cultural Theory; coordinating teacher of a municipal early childhood school, Marília, State of São Paulo, Brazil.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução no 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF, 2009b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=3749-resolucao-dcnei-dez-2009&category_slug=fevereiro-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 8 fev. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 22 abr. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. 6. ed. Brasília: MEC/SEB, 2009a.

EMEI NOSSA SENHORA DA GLÓRIA. Projeto Político Pedagógico 2017-2020. Marília, 2017.

FALK, J. Educar os três primeiros anos: a experiência de Lóczy. Araraquara: Junqueira & Marin, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOMES, C. A. V. O afetivo para a psicologia histórico-cultural: considerações sobre o papel da educação escolar. 2008. 170 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Marília-SP, 2008.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

LEONTIEV, A. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, L.S; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2014. p. 59-83.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. Goiânia: Alternativa, 2004.

MELLO, S. A. Atualização da proposta curricular da educação infantil: uma visão geral e um roteiro. Pompeia: Mimeo, 2012.

MELLO, S. A. Infância e humanização: algumas considerações na perspectiva histórico-cultural. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 83-104, jan./jun. 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/1630. Acesso em: 9 fev. 2020.

MELLO, S. A. O lugar da criança na pesquisa sobre a infância: alguns posicionamentos na perspectiva da teoria histórico-cultural. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 18, n. 2, p. 183-197, jul./dez. 2010. Doi: 10.17058/rea.v18i2.1525.

MELLO, S. A. Os bebês como sujeitos no cuidado e na educação na escola infantil. Magistério, São Paulo, n. 3, p. 46-53, set./dez. 2014. Disponível em: http://portal.sme.prefeitura.sp.gov.br/Revista-Magisterio-1. Acesso em: 29 fev. 2020.

MELLO, S. A.; BARBOSA, M. C. S.; FARIA, A. L. G. de. Documentação pedagógica: outro modo de escutar as crianças e a prática pedagógica refletindo sobre a formação continuada de professores e professoras. In: MELLO, S. A.; BARBOSA, M. C. S.; FARIA, A. L. G. de. (org.). Documentação pedagógica: teoria e prática. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018. p. 7-24.

MUKHINA, V. Psicologia da idade pré-escolar: um manual completo para compreender e ensinar a criança desde o nascimento até os sete anos. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

PEDERIVA, A.; COSTA, S. A. da; MELLO, S. A. Uma teoria para orientar nosso pensar e agir docente na educação infantil. In: COSTA, S. A. da; MELLO, S. A. (org.). Teoria histórico-cultural na educação infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017. p.11- 24.

RUSO, R. C. Historia de la psicología. Havana: Editorial Félix Varela, 2006.

TEIXEIRA, S. R.; BARCA, A. P. A. Teoria histórico-cultural e educação infantil: concepções para orientar o pensar e o agir docentes. In: COSTA, S. A. da; MELLO, S. A. (org.). Teoria histórico-cultural na educação infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017. p. 29-39.

VASCONCELLOS. C. dos S. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico. 17. ed. São Paulo: Libertad, 2007.

VIGOTSKI, L. S. 7 aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da Pedologia. Tradução e organização de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. Rio de Janeiro: E-papers, 2018.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas IV. Madrid: Visor Distribuiciones, 1996.

ZAPOROZHETS, A. Importancia de los períodos iniciales de vida em laformacion de la personalidade infantil. In: DAVIDOV, V.; SHUARE, M. La psicologia evolutiva e pedagógica em la URSS. URSS: Editorial Progresso, 1987. p. 228-249.

Published

2020-11-23

How to Cite

AKURI, J. G. M.; KOHLE, Érika C.; PEREIRA, M. C. Care and education of babies and young children: a look inside the daycare center. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 19, n. 3, p. 171–192, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-53182. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53182. Acesso em: 22 nov. 2024.