Dialogical education
Paulo Freire’s perspective for the world of education
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2020-52847Keywords:
Education, Paulo Freire, Dialogue, CultureAbstract
Paulo Freire’s pedagogical perspective was based on the critical awareness of students, starting from the contextualization of the programmatic contents, considering the students’ life experiences. For Freire, the raison for being of education is in the interaction between educator and student, based on a dialogical relationship in which the student’s knowledge must be considered in the implementation of the pedagogical act. The article makes use of the technique of historical documentary research. His innovative teaching method dialogues with contemporary issues, serving as a basis, even today, for heated debates around his teaching methodology, which often has his ideas reproduced in a decontextualized way, distorting the essence of his thinking. In this sense, the present study focused on the Freirean method of teaching, carrying out a theoretical reflection in order to demystify the mistakes that revolve around his thinking.
Downloads
References
BRANDÃO, C. R. A educação como cultura: memórias dos anos sessenta. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 23, n. 49, p. 377-407, set. 2017. Doi: 10.1590/s0104-71832017000300014.
CORTESÃO, L. O valor da prática em Paulo Freire. Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 26, n. 1, p. 165-178, jan./abr. 2018. Doi: 10.17058/rea.v26i1.12014.
FÁVERO, O. Paulo Freire: importância e atualidade de sua obra. E-curriculum, São Paulo, v. 7, n. 3, nov. 2011. Edição especial de aniversário de Paulo Freire. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/7589/5541. Acesso em: 16 fev. 2020.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GHIRALDELLI JUNIOR, P. As lições de Paulo Freire. São Paulo: Manole, 2012.
GONÇALVES, P. M. Paulo Freire e a Pedagogia do Oprimido no Brasil: 50 anos de pertinência. Le monde diplomatique. Acervo Online Brasil. 20 dez. 2018. Disponível em: https://diplomatique.org.br/a-pedagogia-do-oprimido-no-brasil-50-anos-de-pertinencia/?fb_comment_id=2220023184697348_2225563880809945. Acesso em: 20 jan. 2020.
KOHAN, W. O. Paulo Freire e o valor da igualdade em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 8. abr. 2019. Doi: 10.1590/s1678-4634201945201600.
MAFRA, J. F. Paulo Freire, um menino conectivo: conhecimento, valores e práxis do educador. Estudos freirianos São Paulo: UNINOVE, 2017. [Estudos freirianos]. Disponível em: https://s3.uninove.br/app/uploads/2016/06/17153939/1531863579-1531863579-menino-conectivo.pdf. Acessado em: 18 jan. 2020.
SOUZA, K. R.; MENDONCA, A. L. O. A atualidade da “pedagogia do oprimido” nos seus 50 anos: a pedagogia da revolução de Paulo Freire. Trabalho, educação e saúde, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, 17 jan. 2019. Doi: 10.1590/1981-7746-sol00188.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.