Personal and professional orientation and development

a psychological support project for the community in the Professional and Technological Education Sector at the Federal University of Parana

Authors

  • Daniele Cristine Nickel Federal University of Paraná
  • João Felipe Capioto Seelent Federal University of Paraná

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-52516

Keywords:

Psychological care of university students, Guidance, Personal and professional development, Biopsychosocial aspects

Abstract

The Professional and Personal Guidance and Development Project aims to guide and support students of the Technology and Professional Education Sector at the Federal University of Parana, and the general public in what concern professional, personal and relationship issues that interfere in the biopsychosocial well-being. The project aims to assist the work developed by the Academic and Guidance Center in order to expand the area of activity, since the AGC focus in educational issues related to teaching and learning. The methodology adopted involved carrying out individual guidance and support activities. The instruments and techniques used involved the application of psychological tests for diagnosis, clinical interviews, experiences and awareness activities. The actions in this project imply in the biopsychosocial well-being of the students and the general public, in order to reflect in the improvement of interpersonal relationship in both professional and personal extents, reducing absence, flunking, and college dropouts.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniele Cristine Nickel, Federal University of Paraná

PhD in Production and Systems Engineering, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; professor at the Federal University of Paraná, State of Paraná, Brazil.

João Felipe Capioto Seelent, Federal University of Paraná

Undergraduate student in Technology in Quality Management, Federal University of Paraná, State of Paraná, Brazil.

References

AZEVEDO, S. L. A eficácia do Programa de Assistência Estudantil (PROAES) na Universidade Federal do Espírito Santo para redução dos índices de evasão para alunos de graduação. Revista Guará, Vitória, n. 6, p. 7-20, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/index.php/guara/article/view/15113. Acesso em: 15 jan. 2020. Doi: 10.30712/guara.v1i6.15113.

BAYRAM, N.; BILGEL, N. The prevalence and socio-demographic correlations of depression, anxiety and stress among a group of university students. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, v. 43, n. 8, p. 667-672, 2008. Disponível em: Acesso em dezembro de 2019. Doi: 10.1007/s00127-008-0345-x.

CERCHIARI, E. A. N. Saúde mental e qualidade de vida em estudantes universitários. 2004. 243 f. Tese (Doutorado em Ciências Médicas) – Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis: Vozes, 2004.

FELDMAN, L. et al. Relaciones entre estrés académico, apoyo social, salud mental y rendimiento académico en estudiantes universitarios venezolanos. Universitas Psychologica, Colombia, v.7, n. 3, p. 739-751, 2008. Disponível em: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/406. Acesso em: 19 jan. 2020.

JORGE, M. S.; RODRIGUES, A. R. F. Serviços de apoio ao estudante oferecidos pela Escola de Enfermagem no Brasil. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 3, n.2, p. 59-68, 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-11691995000200005&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 18 dez. 2019. Doi: 10.1590/S0104-11691995000200005.

LORETO, G. Contribuição do aconselhamento psicológico para a saúde mental dos universitários. Revista de Neurobiologia, Recife, v. 28, p. 283-296, 1965.

MOSCOVICI, F. Desenvolvimento interpessoal: treinamento em grupo. 12. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2002.

OLIVEIRA, L. M. A. C. et al. Grupo de suporte como estratégia para acolhimento de familiares de pacientes em Unidade de Terapia Intensiva. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 44, n. 2, p. 429-436, jun. 2010.

OSSE, C. M. C.; COSTA, I. I. Saúde mental e qualidade de vida na morada estudantil da Universidade de Brasília. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 28, n. 1, p. 115-122, jan./mar. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-166X2011000100012&script=sci_abstract&tlng=pt . Acesso em 18 dez. 2019. Doi: 10.1590/S0103-166X2011000100012.

PADOVANI, R. C. et al. Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 2-10, jun. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1808-56872014000100002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 dez. 2019. Doi: 10.5935/1808-5687.20140002.

RAMOS, F. P. et al. Desafios na trajetória acadêmica e apoio psicológico ao estudante universitário: contribuições de dois projetos de extensão. Revista Guará, Vitória, v. 6, n. 9, p. 57-67, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/guara/article/view/15783. Acesso em: 15 jan. 2020. Doi: 10.30712/guara.v6i9.15783.

SALES JUNIOR, J. S. Uma análise estatística dos fatores de evasão e permanência de estudantes de graduação presencial da UFES. 2013. 113 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.

SOUSA, T. F.; JOSÉ, H. P. M.; BARBOSA, A. R. Condutas negativas à saúde em estudantes universitários brasileiros. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 18, n. 12, p. 3563-3575, dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232013001200013. Acesso em: 18 jan. 2020. Doi: 10.1590/S1413-81232013001200013.

Published

2021-05-30

How to Cite

NICKEL, D. C.; SEELENT, J. F. C. . Personal and professional orientation and development: a psychological support project for the community in the Professional and Technological Education Sector at the Federal University of Parana. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 201–213, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-52516. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/52516. Acesso em: 22 jul. 2024.