Brief approach on the evolutionary trajectory of arts teaching

the need for teacher training and use of new technologies of the current scenario

Authors

  • Fátima Agrizzi Ceccon Universidade Vila Velha
  • Giselle Sequim Souza Faculdade Vale do Cricaré
  • Sabrina Rosa de Oliveira Faculdade Vale do Cricaré
  • Tatiane Keila de Moura Sant'Anna Faculdade Vale do Cricaré

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-52353

Keywords:

Teacher training, Publica policies and legislation, Teaching of arts

Abstract

Analyzing the chronological paths of the arts teaching conception as a compulsory curricular component in the school context, from the beginning of the study of art to the present era, implies understanding that all educational policies and the faculty needed to adjust themselves, until it was possible to use new technologies as tools to facilitate art teaching and its many manifestations as an expression of the artistic, social and economic culture of a given people. Many are the topics that should be considered in the course of educational policy proposals involved in the supply process in the compulsory curriculum of arts education, including because at the beginning of the process Art was somewhat elitist and then came to be conceived as a cultural manifestation which presents or develops itself under various productions and should be taught.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fátima Agrizzi Ceccon, Universidade Vila Velha

Doutora em Educação pela Universidade Vila Velha - UVV - ES.

Giselle Sequim Souza, Faculdade Vale do Cricaré

Mestranda do Programa de Pós Graduação - Stricto Sensu - Mestrado Profissional em Ciência, Tecnologia e Educação.

Sabrina Rosa de Oliveira, Faculdade Vale do Cricaré

Mestranda do Programa de Pós Graduação - Stricto Sensu - Mestrado Profissional em Ciência, Tecnologia e Educação.

Tatiane Keila de Moura Sant'Anna, Faculdade Vale do Cricaré

Mestranda do Programa de Pós Graduação - Stricto Sensu - Mestrado Profissional em Ciência, Tecnologia e Educação.

References

ALMEIDA, C. Z. As relações arte/tecnologia no ensino da arte. In: PILLAR, A. D. (org.). A educação do olhar no ensino das artes. Porto Alegre: Mediação, 2003. p. 73-75.

AZEVEDO, F. A. G. de. A arte possibilita ao ser humano repensar suas certezas e reinventar seu cotidiano. In: BARBOSA, A. M; COUTINHO, R. G. (org.). Arte/educação como mediação cultural e social. São Paulo: Editora UNESP, 2009. p. 335-346

BARBOSA, A. M. As escuelas de pintura al aire libre do México: liberdade, forma e cultura. In: PILLAR, A. D. (org.). A educação do olhar no ensino das artes. Porto Alegre: Mediação, 2003. p. 113-120.

BARBOSA, A. M.; COUTINHO, R. G. (org.). Arte/educação como mediação cultural e social. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A. A motivação do aluno: contribuição da psicologia contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2001

BRASIL. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 10 mar. 2020.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais (ensino de primeira a quarta séries). Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Lei nº. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 27 dez. 1961 e retificado em 28 dez. 1961.

BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa diretrizes e bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm. Acesso em: 10 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.

Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 10 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano de Desenvolvimento da Educação: razões, princípios e programas. Brasília, DF, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/livro/livro.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.

BUARQUE DE HOLANDA, H.; RESENDE, B. (org.). Artelatina: cultura, globalização e identidades. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

CHALMERS, F. G. Arte, educación y diversidad cultural. Barcelona: Paidós, 2003.

FUSARI, M. F. R.; FERRAZ, M. H. C. T. Arte na educação escolar. São Paulo: Cortez, 2001.

GARCIA CANCLINI, N. Notícias recientes sobre la hibridación. In: BUARQUE DE HOLANDA, H.; RESENDE, B. (Org.). Artelatina: cultura, globalização e identidades. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000. p. 60-82.

GOMES, K. B.; NOGUEIRA, S. M. de A. Ensino da arte na escola pública e aspectos da política educacional: contexto e perspectivas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 16, n. 61, p. 583-596, out./dez. 2008. Doi: 10.1590/S0104-40362008000400006.

HERNÁNDEZ, F. Catadores da cultural visual. Porto Alegre: Mediação, 2007.

HERNÁNDEZ, F. Cultura visual, mudança educativa e projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000.

JESUS, D. M. Educação inclusiva: uma proposta construída na/pela prática. Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, v. 8, n. 15, p. 111, 2002.

MAGALHÃES, A. D. T. V. Ensino de arte: perspectivas com base na prática de ensino. In: BARBOSA, A. M. (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002. p. 164-165.

MEIRA, M. R. Educação estética, arte e cultura do cotidiano. In: PILLAR, A. D. (org.). A educação do olhar no ensino das artes. Porto Alegre: Mediação, 2003. p. 119-140.

PIRES, M. C. M. Criação e cultura de massa: uma relação possível? In: SOUZA, S. J. (org.). Educação @ pós-modernidade. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2003. p. 63.

REIS, R. R.; RODRIGUES, J. A universidade vai ao shopping center. Trabalho Necessário, Niterói-RJ, ano 3, n. 3, 2005. Doi: 10.22409/tn.3i3.p4572.

RUMMERT, S. M. Entidades representativas dos interesses do trabalho: expressão da hegemonia do capital? Trabalho Necessário, Niterói-RJ, ano 3, n. 3, 2005. Doi: 10.22409/tn.3i3.p4573.

SCATOLINI, R. Educação para a arte/arte para a educação. In: CAMNITZER, L.; PÉREZ-BARREIRO, G. (org.). Educação para a arte/arte para a educação. Porto Alegre: Fundação Bienal do Mercosul, 2009. p. 64-73.

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

SELBACH, S. Arte e didática. Petrópolis: Vozes, 2010.

SHIROMA, E. O.; MORAES, M. C. M.; EVANGELISTA, O. Política educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

SOUZA, J. (org.). Aprender e ensinar música no cotidiano. Porto Alegre: Sulina, 2008.

SOUZA, S. J. Educação na pós-modernidade. Educar para quê? In: SOUZA, S. J. (org.). Educação @ pós-modernidade. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2003.

TELLES, N. As oficinas de teatro e a prática do artista-docente. In: TELLES, N.; FLORENTINO, A. (org.). Cartografias do ensino do teatro. Uberlândia: Edufu, 2009. p. 223-237. Doi: 10.7476/9788570785183.0024.

VALDEMARIN, V. T. Método Intuitivo: os sentidos como janelas e portas que se abrem para um mundo interpretado. In: SAVIANI, Dermeval [et. al.] (orgs.). In: SAVIANI, D. et al. (org.). O legado educacional do século XX. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2006. p. 85-132.

VALDEMARIN, V. T. Os sentidos e a experiência alunos e métodos de ensino. In: SAVIANI, D. et al. (org.). O legado educacional do século XX. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2006. p. 163-204.

WILSON, B. Mudando conceitos da criação artística: 500 anos de Arte/Educação para crianças. In: BARBOSA, A. M. (org.). Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005. p. 81-98.

Published

2020-11-23

How to Cite

CECCON, F. A.; SOUZA, G. S.; OLIVEIRA, S. R. de; SANT’ANNA, T. K. de M. Brief approach on the evolutionary trajectory of arts teaching: the need for teacher training and use of new technologies of the current scenario. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 19, n. 3, p. 210–227, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-52353. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/52353. Acesso em: 28 nov. 2024.