Reflections on National Curriculum Guidelines for youth and adult education
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2020-52202Keywords:
Youth and adult education, National Curriculum Guidelines, Education of the working classAbstract
This article aims to develop reflections on the National Curriculum Guidelines (DCN) for Youth and Adult Education (EJA) based on the analysis of this document and the dialogue with bibliographies that discuss contemporary education within the scope of EJA, seeking to think education for the working class in the Brazilian context. The promulgation of the National Education Guidelines and Bases Laws (LDBEN), as well as the DCNs are part of a neoliberal Educational Reform movement, initiated in the 1990s under the influence of multilateral organizations. The results of the analysis of the aforementioned document indicate a discourse built from the perspective of globalized capitalism that seeks to cover up social reality and sustain individualistic, competitive and meritocratic thinking. The EJA appears in educational policies as a space of qualification of subjects for insertion in the labor market, and the conquest of citizenship, which has been demanding new skills of workers and training of consumers in the logic of the market.
Downloads
References
ALMEIDA, A. EJA: uma educação para o trabalho ou para a classe trabalhadora? Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, Salvador, v. 4, n. 8, 2016. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/3095. Acesso em: 20 dez. 2019.
ALTMANN, H. Influências do Banco Mundial no projeto educacional brasileiro. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 77-89, jan./jun. 2002. Doi: 10.1590/S1517-97022002000100005.
APPLE, M. Ideologia e currículo. São Paulo: Brasiliense, 1982.
ARROYO, M. G. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerário pelo direito a uma vida justa. Petrópolis: Vozes, 2017.
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Parecer nº 11/2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Disponível em: http://confinteabrasilmais6.mec.gov.br/images/documentos/parecer_CNE_CEB_11_2000.pdf. Acesso em: 15 dez. 2019.
CHILANTE, E. F. N. UNESCO e educação de adultos no Brasil. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 5, p. 33-53, 2010.
CHILANTE, E. F. N.; NOMA, A. K. Reparação da dívida social da exclusão: uma função da educação de jovens e adultos no Brasil? Revista HISTEDBR, Campinas, n. Especial, p. 225-237, maio 2009. Doi: 10.20396/rho.v9i33e.8639537.
FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
MARRACH, S. Neoliberalismo e educação. In: GUIRALDELLI JUNIOR, P. Infância, educação e neoliberalismo. São Paulo: Cortez, 1996.
MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do Partido Comunista. Porto Alegre: L&PM, 2019,
MÉSZÀROS, I. A educação para além do capital, 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
RUMMERT, S. M. Educar e qualificar: caminhos e descaminhos da educação de jovens e adultos trabalhadores. Perspectiva, Florianópolis, v. 31, n. 2, p. 405-423, maio/ago. 2013. doi. 0.5007/2175-795X.2013v31n2p405.
RUMMERT, S. M.; ALGEBAILE, E. B.; VENTURA, J. Educação da classe trabalhadora brasileira: expressão do desenvolvimento desigual e combinado. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 54, p. 717-738, 2013. Doi: 10.1590/S1413-24782013000300011.
SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único a consciência universal. 16. ed. Rio de Janeiro: Record, 2008.
TONET, I. Método científico: uma abordagem ontológica. São Paulo: Instituto Lukács, 2013.
VENTURA, J. A EJA e os desafios da formação docente nas licenciaturas. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v. 21, p. 71-82, jan./jun. 2012. Doi: 10.21879/faeeba2358-0194.v21.n37.458.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.