Public policies for education of youth and adults

in movement and dispute

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-51940

Keywords:

Youth and Adult Education, History YAE, Public policies

Abstract

This article provides a brief historical contextualization of the trajectory of youth and adult education (YAE) in Brazil, with the aim of reflecting on the conceptions that underpinned public policies and that still have implications for the educational scenario of this modality. For this, a bibliographic/documentary research was carried out, analyzed in the light of the theoretical assumptions that generate the research in this field of study. It is understood that throughout the history of education, public policies for YAE have been discontinuous and fragmented, not being a priority for governments, which has had profound marks on this modality and its students. YAE is part of a complex political field, with several peculiarities and which, despite having presented countless advances over the decades, has been threatened by regressive public policies that seriously compromise everyone's right to education. Public policies for YAE need to be built from a broad reflection, not only in terms of education, but in its social, economic and cultural context as a whole.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nakita Ani Guckert Marquez, Federal Institute of Santa Catarina

PhD student in Education, Santa Catarina State University, Brazil; associate professor at the Santa Catarina Federal Institute, Rio do Sul campus, State of Santa Catarina, Brazil.

Dalva Maria Alves Godoy, State University of Santa Catarina

PhD in Linguistics, Federal University of Santa Catarina, Brasil, with a sandwich period at the Universidad de Granada, Spain; post-doctoral internship at the Children's Institute of the University of Minho, Portugal, and at the Universidad de Granada, Spain; professor at the Department of Pedagogy at the State University of Santa Catarina, Brazil.

References

ARROYO, M. G. Educação de jovens e adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, L. J. G.; GIOVANETTI, M.; GOMES, N. L. Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

BEISIEGEL, C. R. Estado e educação popular. Brasília, DF: Líber Livro, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 8 abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 11/2000. Brasília, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja/legislacao/parecear_11_2000.pdf. Acesso em: 19 fev. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Educação para jovens e adultos: ensino fundamental: proposta curricular - 1º segmento. São Paulo: Ação Educativa; Brasília: MEC, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação 2001-2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/L10172.pdf. Acesso em: 15 fev. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação 2014-2024. Disponível em: http://bd.camara.gov.br/bd/bitstream/handle/bdcamara/20204/plano_nacional_educacao_2014-2024_2ed.pdf?sequence=8. Acesso em: 21 fev. 2020.

BRASIL. Presidência da República. Emenda Constitucional nº 95, de 15 de dezembro de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. Diário Oficial [da] União, Brasília, DF, 15 dez. 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/. Acesso em: 2 abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

CABRAL, P.; VIGANO, S. M. M. Políticas públicas em educação para formação de professores na educação de jovens e adultos. Revista Brasileira de Políticas Públicas e Internacionais, João Pessoa, v. 2, n. 1, p. 201-220, jul. 2017. Doi: 10.22478/ufpb.2525-5584.2017v2n1.31751.

CHAUÍ, M. Universidade em liquidação. Folha de S. Paulo, São Paulo, 11 jul. 1999.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FRIEDRICH, M. et al. Trajetória da escolarização de jovens e adultos no Brasil: de plataformas de governo a propostas pedagógicas esvaziadas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 18, n. 67, p. 389-410, abr./jun. 2010. Doi: 10.1590/S0104-40362010000200011.

GALVÃO, A. M. O.; DI PIERRO, M. C. Preconceito contra o analfabeto. São Paulo: Cortez, 2013.

GALVÊAS, E. C. Paulo Freire e o método de alfabetização de adultos. 1998. Disponível em: http://www.paulofreire.ufpb.br/paulofreire/Files/revista/Paulo_Freire_e_o_Metodo_de_Alfabetizacao_de_Adultos.pdf. Acesso em: 31 fev. 2020.

HADDAD, S. (coord.). Educação de jovens e adultos no Brasil (1986-1998). Brasília: MEC/INEP/Conped, 2002.

HADDAD, S.; DI PIERRO, M. C. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 14, p. 108-130, maio-ago. 2000. Doi: 10.1590/S0102-88392000000100005.

HADDAD, S.; SIQUEIRA, F. Analfabetismo entre jovens e adultos no Brasil. Revista Brasileira de Alfabetização, São Paulo, n. 2, p. 88-110, 2015.

JORNAL OPINIÃO. 1º de novembro de 1974, edição 104, p. 2. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/Hotpage/HotpageBN.aspx?bib=123307&pagfis=2314&pesq=&url=http://memoria.bn.br/docreader. Acesso em: 22 de março de 2019.

MENDONÇA, O. S. A eficiência do método sociolinguístico: uma nova proposta de alfabetização. 2011. Disponível em: http://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/39828. Acesso em: 31 jul. 2019.

SARTORI, A. Legislação, políticas públicas e concepções de educação de jovens e adultos. In: LAFIN, M. H. L. F. Educação de jovens e adultos e educação na diversidade. Florianópolis: Editora da UFSC, 2011.

SOUZA, M. A. Educação de jovens e adultos. Curitiba: Ibpex, 2007.

VIEGAS, A. C. C.; MORAES, M. C. S. Um convite ao retorno: relevâncias no histórico da EJA no Brasil. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 1, p.456-478, 2017. Doi: 10.21723/riaee.v12.n1.7927.

Published

2020-09-01

How to Cite

MARQUEZ, N. A. G.; GODOY, D. M. A. Public policies for education of youth and adults: in movement and dispute. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 19, n. 2, p. 25–42, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-51940. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/51940. Acesso em: 31 aug. 2024.