Practical activities in school gardens in the process of teaching geography learning for students with intellectual disabilities
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2020-51753Keywords:
Geography, Teaching, Learning, School garden, Intellectual disabilityAbstract
This text corresponds to the partial results of a master dissertation research which objective was to investigate the possibilities and challenges in the teaching and learning process of Geography with practical activities in a school garden. The research was fostered by the observation of the difficulties of Geography teachers in working with students with intellectual disabilities (ID), due to the lack of adequate teaching materials and insufficient teacher training. The study subjects are students with ID, enrolled in the final grades of elementary school in Gama-DF, Brazil. For the respective study we used qualitative research as a methodology. The use of the school garden as a pedagogical teaching resource enabled the promotion of a more meaningful learning, which also contemplated other human skills, interesting for students with ID, by associating the geographical contents applied during the development of practical activities in the school garden, in geography classes. Throughout the research it was noticeable how effective the practical activities in the physical space of the school garden in teaching Geography to students with ID were effective, gave meaning to understanding and reflection of geographical knowledge, and strengthened actions of inclusion in the school space.
Downloads
References
ANACHE, A. A. Reflexões sobre o diagnóstico psicológico da deficiência mental utilizado em educação especial. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24., 2001, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: Anped, 2001. Disponível em: http://24reuniao.anped.org.br/tp1.htm#gt15. Acesso em: 20 fev. 2020.
ANACHE, A. A. Aprendizagem de pessoas com deficiência intelectual: desafios para o professor. In: MITJÁNS MARTÍNEZ, A.; TACCA, M. C. V. R. (org.). Possibilidades de aprendizagem: ações pedagógicas para alunos com dificuldade e deficiência. Campinas, SP: Alínea, 2011. p. 109-138.
AZEVEDO, R. M.; STEINKE, V. A.; LEITE, C. M. C. A Fotografia como recurso lúdico para o ensino de geografia. In: STEINKE, V. A.; REIS JÚNIOR, D. F.; COSTA, E. B. (org.). Geografia e fotografia: apontamentos teóricos e metodológicos. Brasília: Editora UnB, 2014. p. 159.
BEYER, H. O. Educação inclusiva ou integração escolar?: implicações pedagógicas dos conceitos como rupturas paradigmáticas. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE FORMAÇÃO DE GESTORES E EDUCADORES, 3., 2006, Brasília. Ensaios pedagógicos. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Especial, 2006. p. 277-280. Tema: Educação inclusiva: direito à diversidade. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/ensaiospedagogicos2006.pdf. Acesso em: 16 maio 2019.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição [da] República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União. Brasília, 7 jul. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 2, de 11 de setembro de 2001. Estabelece diretrizes nacionais para educação especial na educação especial na educação básica. Diário Oficial do Distrito Federal. Brasília, DF, 11 set. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf. Acesso em: 21 dez. 2019
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CASTELLAR, S. M. Educação geográfica: a psicogenética e o conhecimento escolar. Cad. Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p. 209-225, maio-ago. 2005. Doi: 10.1590/S0101-32622005000200005.
CAVALCANTI, L. Cotidiano, mediação pedagógica e formação de conceitos: uma contribuição de Vygotsky ao ensino de Geografia. Cad. Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p. 185-207, 2005. Doi: 10.1590/S0101-32622005000200004.
DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Currículo em Movimento da Educação Básica: Educação Especial. Brasília: SEEDF, 2014.
FERNANDES, M. C. A. Orientações para implantação e implementação da horta escolar. Brasília: MEC, 2007. (Caderno 2).
JAPIASSÚ, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de Filosofia. 4. ed. atual. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2006.
GADOTTI, M. Pedagogia da terra. 5. ed. São Paulo: Fundação Peirópolis, 2000.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
MANTOAN, M. T. E. Igualdade e diferenças na escola: como andar no fio da navalha. In: MANTOAN, M. T. E.; PRIETO, R. G.A.; ARANTES, V. A. (org.). Inclusão escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus Editorial, 2006. p. 104.
MORGADO, F. S. A horta escolar na educação ambiental e alimentar: experiência do projeto Horta Viva nas escolas municipais de Florianópolis. 2006. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Engenharia Agrônoma) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.
STAINBACK, S; STAINBACK, W. Inclusão: um guia para educadores. Tradução de Magda França Lopes. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
VYGOTSKY, L. S. Fundamentos de defectologia. Obras Escogidas. Madri: Visor, 1997. v. 5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.