Projects for teaching with interventive perspective

a possibility of a didactic-pedagogical performance with undergraduate students in Field Education

Authors

  • Josete Bitencourt Cardoso Federal Institute of Education Science and Technology Farroupilha

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-51698

Keywords:

Interventive Project, Learning, Alternation, Field Education

Abstract

This work aims at socializing the activities developed in the teaching project “Didactic-pedagogical mediation in the construction of the TCs of the Technical Course in Agroindustry” developed in Federal Farroupilha Institute, Jaguari Campus, State of Rio Grande do Sul, Brazil. The project materialized from an interventionist attitude, where students of Field Education developed didactic-pedagogical activities based on Freirean epistemological perspective, aiming at attending the specificities of knowledge construction, under the alternation modality, in the Field Education context. The methodological organization was committed with the construction/ re framing of the knowledge of practical application and/or aimed at overcoming specific educational problems of the school and academic community. The intervention made it possible, specially, to develop an educative process based on theoretical reference, which it is critical of traditional theories of education. It is believed that a critical practice raises awareness for the reality of the relationship between the human being and the world, besides collaborating with a dialogical and meaningful teaching-learning process. In this sense, socializing the constructions carried out in this context, has a unique significance in the construction of another possibility of educating.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josete Bitencourt Cardoso, Federal Institute of Education Science and Technology Farroupilha

Master in Sociocultural Practices and Social Development, University of Cruz Alta, State of Rio Grande do Sul, Brazil; professor at the Federal Institute of Education Science and Technology Farroupilha, Jaguari Campus, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

References

ANASTASIOU, L. G. C. Ensinar, aprender, apreender e processos de ensinagem. In: ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Processos de ensinagem na universidade. Joinville: Editora Univille, 2003. p. 15-43.

CALDART, R. S. et al. Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 1989.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 28. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

GIMONET, J. Praticar e compreender a pedagogia da alternância dos CEFFAS. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

HERNÁNDEZ, F. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Tradução de Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 1998.

MOÇO, A. Tudo o que você sempre quis saber sobre projetos. Revista Nova Escola, São Paulo, n. 241, p. 50-57, 2011.

NÓVOA, A. (coord.). Formação de professores e profissão docente. In: Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote/IIE, 1992. p. 13-33.

PACHECO, E. M. (org.). Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. São Paulo: Moderna, 2011.

PACHECO, J. A. Políticas curriculares descentralizadas: autonomia ou recentralização? Educação e Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, dez. 2000, p. 139-161. Doi: 10.1590/S0101-73302000000400010.

VEIGA, I. P. A.; VIANA, C. M. Q. Q. Formação de professores: um campo de possibilidades inovadoras. In: SILVA, E. F. (org.). A escola mudou: que mude a formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2010. p. 13-34.

Published

2020-09-01

How to Cite

CARDOSO, J. B. Projects for teaching with interventive perspective: a possibility of a didactic-pedagogical performance with undergraduate students in Field Education. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 19, n. 2, p. 228–239, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-51698. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/51698. Acesso em: 21 nov. 2024.