Student assistance and human rights promotion
integral formation and student permanence
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v19n12020-50133Keywords:
Permanence, Human Rights, Formation, EducationAbstract
The objective of this paper is to present the experience of the implementation of a Student Assistance Notice in an Institution of the Federal Network of Professional and Technological Education, which aims to stimulate the promotion of human rights, diversity, fight against oppression, and confrontation of discrimination experienced by the students. This is a descriptive study of experience, critically and qualitatively examining the importance of the integral formation for student permanence. Thus, this essay begins with the principles of the National Policy of Student Assistance (2010) and dialogues with reflections of the author Paulo Freire (1987). These reflections are very appropriate for the contemporary historical moment and for the development of the Student Assistance work, which includes student permanence and the promotion and expansion of the ethical values of freedom, equality, and democracy, demonstrated by the educational processes fostered by the proposed Notice.
Downloads
References
BRASIL. Decreto n.º 6.096 de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais (Reuni). 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.html. Acesso em: 22 jun. 2019.
BRASIL. Decreto nº 7.234, de 10 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil (PNAES). 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br. Acesso em: 22 jun. 2019.
BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais nas instituições federais de ensino técnico e de nível médio e dá ouras providências. 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 15 jul. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Entenda as Cotas para quem estudou o Ensino Médio em Escolas Públicas. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cotas/sobre-sistema.html.2012. Acesso em: 22 jul. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Expansão da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. 2008. Disponível em: http://redefederal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=79. Acesso em: 22 jun. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Expansão da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. 2016. Disponível em: http://redefederal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal. Acesso em: 22 jun. 2019.
CHAVES, L. G. M. Minorias e seu estudo no Brasil. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 149-168, 1970.
FONAPRACE - Fórum Nacional de Pró-reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis Revista comemorativa: 25 anos: histórias, memórias e múltiplos olhares. Uberlândia: UFU; PROEX, 2012.
FONAPRACE/ANDIFES. V Pesquisa nacional de perfil socioeconômico e cultural dos graduandos da IFES. 2018. Disponível em: https://ufla.br/images/arquivos/2019/05-maio/pesquisa-socioeconomica2018.pdf. Acesso em: 22 jun. 2019.
FACCHINI, R. “Sopa de letrinhas?”: movimento homossexual e produção de identidades coletivas nos anos 90 – um estudo a partir da cidade de São Paulo. 2002. 245 f. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GREEN, J. N. Mais amor e mais tesão: a construção de um movimento brasileiro de gays, lésbicas e travestis. Cadernos Pagu, Campinas, v. 15, p. 271-295, 2000. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8635596/3367. Acesso em: 15 jul. 2019.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Características étnico-raciais da população: um estudo das categorias de classificação classificações e identidades 2013. Rio de Janeiro: Coordenação de População e Indicadores Sociais, 2013.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010. Rio de Janeiro: Coordenação de População e Indicadores Sociais, 2010.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Tabelas do Censo da Educação Superior. Brasília: INEP, 2018.
NUNAN, A. Homossexualidade: do preconceito aos padrões de consumo. Rio de Janeiro: Caravansarai, 2003.
SIMÕES, J. A.; FACCHINI, R. Na trilha do arco-íris: do homossexual ao movimento LGBT. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Mariana Coelho da Silveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.