Health literacy in the school setting

Authors

  • Kéllen Campos Castro Moreira Federal University of Triângulo Mineiro
  • Rosane Aparecida de Sousa Martins Federal University of Triângulo Mineiro
  • Luís Saboga-Nunes New University of Lisbon

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-v18n32019-49602

Keywords:

Literacy, Health, School

Abstract

The work regarding health, in the school requires an approach centered on integral attention and holistic conception, based on dialogue and collective construction so that through health education it is possible to enable children to access, understand, evaluate, manage and apply knowledge, through health-promoting behaviors, by raising the level of the health literacy. It is important to expand the debate about the document that guides the teaching performance in schools, Parâmetros Curriculares Nacionais sobre Ciências Naturais which, despite presenting a proposal on health issues, defines subjects around themes that focus on diseases and treatments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kéllen Campos Castro Moreira, Federal University of Triângulo Mineiro

Master in Psychology, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; member of the Group of Studies and Research Promotion on Communication, Education and Literacy for Health in Brazil (ProLiSaBr) of the Federal University of Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil; clinical nurse in the Uberaba City Hall, State of Minas Gerais, Brazil.

Rosane Aparecida de Sousa Martins, Federal University of Triângulo Mineiro

PhD in Social Work, Paulista State University Júlio de Mesquita Filho, State of São Paulo, Brazil; full professor at the Federal University of Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil; coordinator of the Study Group and Research Promotion on Communication, Education and Literacy for Health in Brazil (ProLiSaBr/UFTM); member of the Research Group Life Cycles, Family and Health in the Social Context (FACS/UFTM); collaborator in the Multiprofessional Integrated Residency Program in Health (RIMS/UFTM).

Luís Saboga-Nunes, New University of Lisbon

PhD in Public Health, New University of Lisbon, Portugal; professor at the National School of Public Health, New University of Lisbon, Portugal; associate professor at the Freiburg University of Education, Germany.

References

ALVES, M. R. Educação popular em saúde: um referencial de autonomia e transformação. 2017. 91 f. Dissertação (Mestrado em Ensino em Saúde) – Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Saúde. A promoção da saúde no contexto escolar: informes técnicos institucionais. Brasília: MS, 2002.

BRASIL. Ministério da Saúde. Cadernos de Atenção Básica 24: Programa Saúde na Escola (PSE). Brasília: MS, 2009.

BRASIL. Ministério da Saúde. Cadernos de Atenção Básica 33: Saúde da criança: crescimento e desenvolvimento. Brasília: MS, 2012.

BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde. 3. ed. Brasília: MS, 2010.

CARVALHO, G. S.; JOURDAN, D. Literacia em saúde na escola: a importância dos contextos sociais. In: JÚNIOR, C. A. O. M., JÚNIOR, Á. L., CORAZZA, M. J. (org.). Ensino de ciências: múltiplas perspectivas, diferentes olhares. Curitiba: CRV, 2014. p. 99-122.

MADEIRA, T. F. M. Literacia para a saúde: o perfil de um conceito em construção. 2016. 64 f. Dissertação (Medicina) – Universidade da Beira Interior, Covilhã, 2016.

MOREIRA, K. C. C. Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares. 2016. 166 f. Dissertação (Psicologia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016.

RAN, M. et al. The association between quality of life (QOL) and health literacy among junior middle school students: a cross-sectional study. BMC Public Health, v. 1.183, n. 18, 2018. Doi: 10.1186/s12889-018-6082-5.

SABOGA-NUNES, L.; BITTLINGMAYER, U.; OKAN, O. Salutogenesis and health literacy: the health promotion simplex! In: OKAN, O. et al. (org.) International handbook of health literacy: research, practice and policy across the lifes-pan. Bristol: The Policy Press, University of Bristol, England, 2019.

SABOGA-NUNES, L. et al. Hermenêutica da literacia em saúde e sua avaliação em Portugal (HLS-U-PT). In: VIII CONGRESSO PORTUGUÊS DE SOCIOLOGIA, 2014, Portugal. Disponível em: http://historico.aps.pt/viii_congresso/VIII_ACTAS/VIII_COM0526.pdf.

SABOGA-NUNES, L. et al. Literacia para a saúde: origens e implicação do conceito. In: O papel da literacia para a saúde e educação para a saúde na promoção da saúde. Curitiba: CRV, 2019.

SILVA, T. L. Contribuições da Literacia em Saúde (Health Literacy) para o aprimoramento das ações de educação em saúde na Atenção Básica. 2017. 265 f. Tese (Doutorado em Ciências) – Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2017.

VARGAS, J. R.; PINTO, M.; MARINHO, S. Desafios da comunicação na prática da literacia em saúde. In: VI JORNADAS DOUTORAIS, COMUNICAÇÃO & ESTUDOS CULTURAIS, 2019, Braga: CECS. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/60251. Acesso em: 12 jun. 2019.

LBERG, A.;, SABOGA-NUNES, L.;, STOCK, C. Are we there yet? Use of the Ottawa charter action areas in the perspective of European health promotion professionals. Journal of Public Health: from theory to practice. Doi: 10.1007/s10389-019-01108-xl.

Published

2020-01-06

How to Cite

MOREIRA, K. C. C. .; MARTINS, R. A. de S. .; SABOGA-NUNES, L. Health literacy in the school setting. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 18, n. 3, p. 268–275, 2020. DOI: 10.14393/REP-v18n32019-49602. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/49602. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)