Health literacy in the school setting
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-v18n32019-49602Keywords:
Literacy, Health, SchoolAbstract
The work regarding health, in the school requires an approach centered on integral attention and holistic conception, based on dialogue and collective construction so that through health education it is possible to enable children to access, understand, evaluate, manage and apply knowledge, through health-promoting behaviors, by raising the level of the health literacy. It is important to expand the debate about the document that guides the teaching performance in schools, Parâmetros Curriculares Nacionais sobre Ciências Naturais which, despite presenting a proposal on health issues, defines subjects around themes that focus on diseases and treatments.
Downloads
References
ALVES, M. R. Educação popular em saúde: um referencial de autonomia e transformação. 2017. 91 f. Dissertação (Mestrado em Ensino em Saúde) – Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Saúde. A promoção da saúde no contexto escolar: informes técnicos institucionais. Brasília: MS, 2002.
BRASIL. Ministério da Saúde. Cadernos de Atenção Básica 24: Programa Saúde na Escola (PSE). Brasília: MS, 2009.
BRASIL. Ministério da Saúde. Cadernos de Atenção Básica 33: Saúde da criança: crescimento e desenvolvimento. Brasília: MS, 2012.
BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde. 3. ed. Brasília: MS, 2010.
CARVALHO, G. S.; JOURDAN, D. Literacia em saúde na escola: a importância dos contextos sociais. In: JÚNIOR, C. A. O. M., JÚNIOR, Á. L., CORAZZA, M. J. (org.). Ensino de ciências: múltiplas perspectivas, diferentes olhares. Curitiba: CRV, 2014. p. 99-122.
MADEIRA, T. F. M. Literacia para a saúde: o perfil de um conceito em construção. 2016. 64 f. Dissertação (Medicina) – Universidade da Beira Interior, Covilhã, 2016.
MOREIRA, K. C. C. Intervenção mediacional e promoção da saúde: um estudo com crianças pré-escolares. 2016. 166 f. Dissertação (Psicologia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016.
RAN, M. et al. The association between quality of life (QOL) and health literacy among junior middle school students: a cross-sectional study. BMC Public Health, v. 1.183, n. 18, 2018. Doi: 10.1186/s12889-018-6082-5.
SABOGA-NUNES, L.; BITTLINGMAYER, U.; OKAN, O. Salutogenesis and health literacy: the health promotion simplex! In: OKAN, O. et al. (org.) International handbook of health literacy: research, practice and policy across the lifes-pan. Bristol: The Policy Press, University of Bristol, England, 2019.
SABOGA-NUNES, L. et al. Hermenêutica da literacia em saúde e sua avaliação em Portugal (HLS-U-PT). In: VIII CONGRESSO PORTUGUÊS DE SOCIOLOGIA, 2014, Portugal. Disponível em: http://historico.aps.pt/viii_congresso/VIII_ACTAS/VIII_COM0526.pdf.
SABOGA-NUNES, L. et al. Literacia para a saúde: origens e implicação do conceito. In: O papel da literacia para a saúde e educação para a saúde na promoção da saúde. Curitiba: CRV, 2019.
SILVA, T. L. Contribuições da Literacia em Saúde (Health Literacy) para o aprimoramento das ações de educação em saúde na Atenção Básica. 2017. 265 f. Tese (Doutorado em Ciências) – Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2017.
VARGAS, J. R.; PINTO, M.; MARINHO, S. Desafios da comunicação na prática da literacia em saúde. In: VI JORNADAS DOUTORAIS, COMUNICAÇÃO & ESTUDOS CULTURAIS, 2019, Braga: CECS. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/60251. Acesso em: 12 jun. 2019.
LBERG, A.;, SABOGA-NUNES, L.;, STOCK, C. Are we there yet? Use of the Ottawa charter action areas in the perspective of European health promotion professionals. Journal of Public Health: from theory to practice. Doi: 10.1007/s10389-019-01108-xl.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Kéllen Campos Castro Moreira, Rosane Aparecida de Sousa Martins, Luís Saboga-Nunes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.