Digital inclusion of youth and adults and popular education
analytical fragments of experiences in the Circle of Digital Culture
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v19n12020-49586Keywords:
Youth and Adult Education, Popular Education, Circle of Digital Culture, Digital inclusion, Appropriation/objectification of ICTAbstract
he article analyzes the development of the Digital Culture Circle, experience of popular education with youth and adults which intends to promote the digital inclusion of these subjects. The project titled “Digital Inclusion in Popular Education of young/adults and Teachers Training”, constructed in the partnership established between educators from the State University of Santa Catarina and the Canto da Ilha School of Tourism and Hotel Management. This proposal intends to (re)think the meanings of digital inclusion to work towards a critical-problematic appropriation of Information and Communication Technologies. The methodology adopted in the Digital Culture Circle is anchored in the foundations of Freire-based popular education, constituting itself as a formative space-time, of a virtual-presential nature, in which the socialization of experiences and collective construction of knowledge occurs by authorship and collaboration in the digital culture. Results indicate that the education developed in the Circle can constitute an experience of critical and creative appropriation/objectification of ICTs by working class’ young and adults. In synthesis, a formative potential is identified to advance beyond the instrumental perspectives of digital inclusion, which are based on the neutral and a-historical learning of the operational dimensions of these technologies, used mainly from fetishized and individualistic goals.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília/DF: MEC, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 5 set. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 1, de 5 de julho de 2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos EJA. Brasília: MEC, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB012000.pdf. Acesso em: 9 set. 2016.
CAZELOTO, E. Inclusão digital: uma visão crítica. São Paulo: Senac, 2008.
DUARTE, N. A individualidade para-si: contribuição a uma teoria histórico-social da formação do indivíduo. Campinas: Autores Associados, 2013.
DUARTE, N. Educação escolar, teoria do cotidiano e a Escola de Vigotski. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 41. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.
FREIRE, P. A máquina está a serviço de quem? Revista BITS, São Paulo, v. 1, n. 7, p. 6, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora da UNESP, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 50 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P.; NOGUEIRA, A. Que fazer: teoria e práticas em educação popular. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.
MALAGGI, V.; MARTINS, S. A.; FÉLIX, P. Círculo de cultura digital: relato de uma experiência freiriana de inclusão digital. In: FÓRUM DE ESTUDOS: LEITURAS DE PAULO FREIRE, 19., 2017, Rio Grande, RS. Anais [...]. Rio Grande, RS: Editora da FURG, 2017.
MALAGGI, V.; TEIXEIRA, A. C. Autoria colaborativa: conceito-chave para uma epistemologia freiriana dos processos de ensino-aprendizagem online. In: MALAGGI, V.; TEIXEIRA, A. C. Comunicação, tecnologias interativas e educação: (re)pensar o ensinar-aprender na cultura digital. Curitiba: Appris, 2019. p. 215-234.
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. 4. Reimpr. São Paulo: Boitempo, 2010.
SILVA, M. Sala de aula interativa: educação, comunicação, mídia clássica... 5. ed. São Paulo: Loyola, 2010.
TAKAHASHI, T. (org.). Sociedade da informação no Brasil: livro verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000.
ZUIN, A.; PESCE, L. Razão instrumental, emancipação e formação online de educadores. In: SILVA, M.; PESCE, L.; ZUIN, A. (org.). Educação online: cenário, formação e questões didático-metodológicas. Rio de Janeiro: Wak, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Vitor Malaggi, Rosana Miyashiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.