Popular Health Education

building knowledge and care practices through EDPOPSUS

Authors

  • Rosiane Pinheiro Rodrigues State University of Pará
  • Georgia Helena de Oliveira Sotirakis State University of Pará
  • Juliana de Fátima Almeida da Penha Universidade do Estado do Pará
  • Juciane Sousa Dias State University of Pará

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v19n12020-49315

Keywords:

Popular Education in Health, Community Health Agents, Endemic Combat Agents

Abstract

This is an experience report by one of the classes of the first edition of EDPOPSUS, training offered by Joaquim Venâncio Polytechnic School of Health, Fundação Osvaldo Cruz / Fiocruz and Secretariat of Strategic and Participatory Management / Ministry of Health in the period of May to September of 2017, in Belém, State of Pará, Brazil. The objective was to present the experience of the class during the formative process, its practices, experiences and transformations from the course proposal. Field activities were developed with the Belém and Ananindeua Family Health Strategy affiliated communities, on a larger scale, but also with participation in the communities included in the Marajó Family Health Strategy. The work developed showed the richness and huge diversity of cultures and realities of our State, through Popular Education in Health. Throughout the EDPOPSUS formation, changes in the conceptions and practices of the students and in the relations with the other workers were observed through the presentation of the fieldwork, in a systematic construction of knowledge, empowerment and critical reflections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosiane Pinheiro Rodrigues, State University of Pará

Master in Health, Environment and Society in the Amazon, Federal University of Pará, State of Pará, Brazil; substitute professor at the State University of Pará, Brazil; distance education tutor at the Federal University of Pará, State of Pará, Brazil

Georgia Helena de Oliveira Sotirakis, State University of Pará

Undergraduate student in Nursing, State University of Pará, State of Pará, Brazil; fellow of the Institutional Program for Scientific Initiation Scholarships (PIBIC).

Juliana de Fátima Almeida da Penha, Universidade do Estado do Pará

Undergraduate student in Nursing, State University of Pará, State of Pará, Brazil.

Juciane Sousa Dias, State University of Pará

Undergraduate student in Nursing, State University of Pará, State of Pará, Brazil.

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Secretários de Saúde. Política Nacional de Educação Popular em Saúde. Nota Técnica 16. 2013. Disponível em: https://www.conass.org.br/wp-content/uploads/2013/07/NT-16-2013-Educa%C3%A7%C3%A3o-Popular-em-Sa%C3%BAde.pdf. Acesso em: 14 jun. de 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Educação Popular em Saúde. 2017. Disponível em: http://www.saude.gov.br/participacao-e-controle-social/gestao-participativa-em-saude/educacao-popular-em-saude acesso em: 14 de junho de 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Práticas Integrativas e Complementares (PICS): quais são e para que servem. 2019. Disponível em: http://www.saude.gov.br/saude-de-a-z/praticas-integrativas-e-complementares. Acesso em: 14 jun. 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Caderno de Educação Popular e Saúde. Textos Básicos de Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2007.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa Departamento de Apoio à Gestão Participativa. II Caderno de Educação Popular e Saúde. Textos Básicos de Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2014.

BRIGHENTE, M. F.; MESQUIDA, P. Paulo Freire: da denúncia da educação bancária ao anúncio de uma pedagogia libertadora. Pro-Posições, São Paulo, v. 27, n. 1, jan./abr. 2016. Doi: 10.1590/0103-7307201607909.

CENDALES, L., MARIÑO, G. Educação não-formal e educação popular. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

FORD, J. V. O serviço social e o debate sobre tempo, história e memória. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 134, jan./abr. 2019. Doi: 10.1590/0101-6628.165.

GOMES, L. B.; MERHY, E. E. Compreendendo a educação popular em saúde: um estudo na literatura brasileira. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 27, n. 1, jan. 2011. Doi: 10.1590/S0102-311X2011000100002.

KREUTZ, I.; GAIVA, M. A. M.; AZEVEDO, R. C. S. Determinantes socioculturais e históricos das práticas populares de prevenção e cura de doenças de um grupo cultural. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, v. 15, n. 1, p. 89-97, fev. 2006. Doi: 10.1590/S0104-07072006000100011.

NERY, V. A. S.; NERY, I. G.; NERY, W. G. Educação popular em saúde: um instrumento para a construção da cidadania. C&D-Revista Eletrônica da Fainor, Bahia, v. 5, n. 1, jan./dez. 2012.

OLIVEIRA, I. A. (org.). Caderno de atividades pedagógicas em educação popular: relatos de pesquisas e de experiências dos grupos de estudos e trabalhos. Belém: EDUEPA, 2009.

OLIVEIRA, I. A.; SANTOS, T. R. L. Caderno de atividades pedagógicas em educação popular. Belém: EDUEPA, 2015.

PINHEIRO, B. C.; BITTAR, C. M. L. Práticas de educação popular em saúde na atenção primária: uma revisão integrativa. CINERGIS, Santa Cruz do Sul, v. 18, n. 1, jan./mar. 2016.

Doi: 10.17058/cinergis.v18i1.8049.

QUEIROZ, D. M.; SILVA, M. R. F.; OLIVEIRA, L. C. Educação permanente com agentes comunitários de saúde: potencialidades de uma formação norteada pelo referencial da educação popular e saúde. Interface, Botucatu, v. 18, n. 2, p. 1.200-1.201, 2014. Doi: 10.1590/1807-57622013.0303.

SANTOS, B. P.; NOVAIS, G. S.; SILVA, L. C. Educação Popular em tempos de inclusão: pesquisa e intervenção. Uberlândia: EDUFU, 2011. Doi: 10.14393/EDUFU-978-85-7078-299-1.

STRECK, D. R.; ESTEBAN, M. T. Educação popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013.

VASCONCELOS, E. M.; CRUZ, P. J. S. C.; PRADO, E. V. A contribuição da educação popular para a formação profissional em saúde. Interface, Botucatu, v. 20, n. 59, out./dez. 2016. Doi: 10.1590/1807-57622016.0767.

Published

2020-03-13

How to Cite

RODRIGUES, R. P.; SOTIRAKIS, G. H. de O. .; PENHA, J. de F. A. da; DIAS, J. S. . Popular Health Education: building knowledge and care practices through EDPOPSUS. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 19, n. 1, p. 219–229, 2020. DOI: 10.14393/rep-v19n12020-49315. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/49315. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)