Popular Health Education
building knowledge and care practices through EDPOPSUS
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v19n12020-49315Keywords:
Popular Education in Health, Community Health Agents, Endemic Combat AgentsAbstract
This is an experience report by one of the classes of the first edition of EDPOPSUS, training offered by Joaquim Venâncio Polytechnic School of Health, Fundação Osvaldo Cruz / Fiocruz and Secretariat of Strategic and Participatory Management / Ministry of Health in the period of May to September of 2017, in Belém, State of Pará, Brazil. The objective was to present the experience of the class during the formative process, its practices, experiences and transformations from the course proposal. Field activities were developed with the Belém and Ananindeua Family Health Strategy affiliated communities, on a larger scale, but also with participation in the communities included in the Marajó Family Health Strategy. The work developed showed the richness and huge diversity of cultures and realities of our State, through Popular Education in Health. Throughout the EDPOPSUS formation, changes in the conceptions and practices of the students and in the relations with the other workers were observed through the presentation of the fieldwork, in a systematic construction of knowledge, empowerment and critical reflections.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Secretários de Saúde. Política Nacional de Educação Popular em Saúde. Nota Técnica 16. 2013. Disponível em: https://www.conass.org.br/wp-content/uploads/2013/07/NT-16-2013-Educa%C3%A7%C3%A3o-Popular-em-Sa%C3%BAde.pdf. Acesso em: 14 jun. de 2019.
BRASIL. Ministério da Saúde. Educação Popular em Saúde. 2017. Disponível em: http://www.saude.gov.br/participacao-e-controle-social/gestao-participativa-em-saude/educacao-popular-em-saude acesso em: 14 de junho de 2019.
BRASIL. Ministério da Saúde. Práticas Integrativas e Complementares (PICS): quais são e para que servem. 2019. Disponível em: http://www.saude.gov.br/saude-de-a-z/praticas-integrativas-e-complementares. Acesso em: 14 jun. 2019.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Caderno de Educação Popular e Saúde. Textos Básicos de Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2007.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa Departamento de Apoio à Gestão Participativa. II Caderno de Educação Popular e Saúde. Textos Básicos de Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2014.
BRIGHENTE, M. F.; MESQUIDA, P. Paulo Freire: da denúncia da educação bancária ao anúncio de uma pedagogia libertadora. Pro-Posições, São Paulo, v. 27, n. 1, jan./abr. 2016. Doi: 10.1590/0103-7307201607909.
CENDALES, L., MARIÑO, G. Educação não-formal e educação popular. São Paulo: Edições Loyola, 2006.
FORD, J. V. O serviço social e o debate sobre tempo, história e memória. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 134, jan./abr. 2019. Doi: 10.1590/0101-6628.165.
GOMES, L. B.; MERHY, E. E. Compreendendo a educação popular em saúde: um estudo na literatura brasileira. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 27, n. 1, jan. 2011. Doi: 10.1590/S0102-311X2011000100002.
KREUTZ, I.; GAIVA, M. A. M.; AZEVEDO, R. C. S. Determinantes socioculturais e históricos das práticas populares de prevenção e cura de doenças de um grupo cultural. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, v. 15, n. 1, p. 89-97, fev. 2006. Doi: 10.1590/S0104-07072006000100011.
NERY, V. A. S.; NERY, I. G.; NERY, W. G. Educação popular em saúde: um instrumento para a construção da cidadania. C&D-Revista Eletrônica da Fainor, Bahia, v. 5, n. 1, jan./dez. 2012.
OLIVEIRA, I. A. (org.). Caderno de atividades pedagógicas em educação popular: relatos de pesquisas e de experiências dos grupos de estudos e trabalhos. Belém: EDUEPA, 2009.
OLIVEIRA, I. A.; SANTOS, T. R. L. Caderno de atividades pedagógicas em educação popular. Belém: EDUEPA, 2015.
PINHEIRO, B. C.; BITTAR, C. M. L. Práticas de educação popular em saúde na atenção primária: uma revisão integrativa. CINERGIS, Santa Cruz do Sul, v. 18, n. 1, jan./mar. 2016.
Doi: 10.17058/cinergis.v18i1.8049.
QUEIROZ, D. M.; SILVA, M. R. F.; OLIVEIRA, L. C. Educação permanente com agentes comunitários de saúde: potencialidades de uma formação norteada pelo referencial da educação popular e saúde. Interface, Botucatu, v. 18, n. 2, p. 1.200-1.201, 2014. Doi: 10.1590/1807-57622013.0303.
SANTOS, B. P.; NOVAIS, G. S.; SILVA, L. C. Educação Popular em tempos de inclusão: pesquisa e intervenção. Uberlândia: EDUFU, 2011. Doi: 10.14393/EDUFU-978-85-7078-299-1.
STRECK, D. R.; ESTEBAN, M. T. Educação popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013.
VASCONCELOS, E. M.; CRUZ, P. J. S. C.; PRADO, E. V. A contribuição da educação popular para a formação profissional em saúde. Interface, Botucatu, v. 20, n. 59, out./dez. 2016. Doi: 10.1590/1807-57622016.0767.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Rosiane Pinheiro Rodrigues, Georgia Helena de Oliveira Sotirakis, Juliana de Fátima Almeida da Penha, Juciane Sousa Dias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.