Narratives of the past and the power of communication

an account of experience on podcast production and teacher training in History

Authors

  • João Manuel Casquinha Malaia Santos University of São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-v18n32019-48861

Keywords:

Teaching history, Teacher training, Information and Communication Technology, Podcast

Abstract

This text reports the experienceof podcasts produced by a professor and students of a History course who are part of the Stadium: Sport History and Leisure History Study Group. The goal is to provide future teachers with the possibility of creating and disseminating content within technology of information and communication about the research carried out by members of the group or other researchers in the same area. It is intended to help in the process of constructing past narratives anchored in methodological procedures and critical analysis of sources in content with simplified language and disclosed in a simple, cheap and accessible way. The platform chosen was the podcast, recorded and edited in the university radio studios and allocated in sites that make available the audio in the most diverse players connected to the internet. The results obtained were the increase of the students' involvement with the activities of the study group, the increase of the number of participants, the invitation of the radio to enter regular programming and the possibility of putting the future students in contact with the production of content coming of historical research in accessible language with the intention of making it available on digital platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Manuel Casquinha Malaia Santos, University of São Paulo

PhD in Economic History from the University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; assistant professor, Federal University of Santa Maria, State of Rio Grande do Sul, Brazil; researcher at the Interdisciplinary Center for Studies on Football and Play Modalities (LUDENS/USP).

References

BALADELI, A. P.; BARROS, M.; ALTOÉ, A. Desafios para o professor na sociedade da informação. Educar em Revista, Curitiba, v. 28, n. 45, p. 155-165. 2012. Doi: 10.1590/S0104-40602012000300011.

BAUER, C.; NICOLAZZI, F. O historiador e o falsário: usos públicos do passado e alguns marcos da cultura histórica contemporânea. Varia História, Belo Horizonte, v. 31, n. 60, p. 807-835, 2016. Doi: 10.1590/0104-87752016000300009.

CASTELLS, M. Communication power. Nova Iorque: Oxford University Press, 2009.

FREIRE, E. Conceito educativo de podcast: um olhar para além do foco técnico. Educação, formação e tecnologias, Monte da Caparipa, v. 6, n. 1, p. 35-51, 2013.

JESUS, W. B. de. Podcast e educação: um estudo de caso. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2014.

KIDD, W. Utilising podcasts for learning and teaching: a review and ways forward for e-Learning cultures. Management in Education, v. 2, n. 26, p. 52-57, 2012. Doi: 10.1177/0892020612438031.

LAVILLE, C. A guerra das narrativas: debates e ilusões em torno do ensino de História. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 19, n. 38, p. 125-138, 1999. Doi: 10.1590/S0102-01881999000200006.

MORIGI, V. et al. O reencantamento do mundo e acesso à informação: as potencialidades das Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) na construção e reforço da democracia Mídia, cidadania e utopia no Brasil. In: SOUSA, C. M. (org.). Um convite à utopia, v 1. Campina Grande: EDUEPB, 2016. p. 303-339.

PEREIRA, D. C. Espaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de história. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de História da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo-RJ, 2016.

RILEY, C. Beyond the crtl+c, crtl+v: teaching and learning history in the digital age. In: WELLER, T. (ed.). History in the Digital Age. Nova York: Routledge, 2013. p. 149-170.

SANCHO, J. M.; HERNÁNDEZ, F. Tecnologias para transformar a educação. Porto Alegre: Artmed, 2006.

SILVA, M.; FONSECA, S. Ensino de História hoje: errâncias, conquistas e perdas. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 30, n. 60, p. 13-33, 2010. Doi: 10.1590/S0102-01882010000200002.

SOUZA, R. Usos e possibilidades do podcast no ensino de História. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de História da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

WHITE, H. Trópicos do discurso: ensaios sobre a crítica da cultura. São Paulo: EDUSP, 1994.

Published

2020-01-06

How to Cite

SANTOS, J. M. C. M. Narratives of the past and the power of communication: an account of experience on podcast production and teacher training in History. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 18, n. 3, p. 127–137, 2020. DOI: 10.14393/REP-v18n32019-48861. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/48861. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Relatos de experiência