Aesthetics of everyday life and interculturality
an experience in post-graduate studies
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v18n22019-48416Keywords:
Interculturality, Aesthetics of everyday life, Multiculturality, UniversityAbstract
This study aims to share an experience report that related the themes Aesthetics of Everyday Life and Interculturality. This proposal was carried out in the elective discipline Art and Aesthetics in Education, in a post-graduate program in education, from a university in the state of Santa Catarina, Brazil. The proposal elaborated as part of the activities of the curricular component was organized by the academics of the course. It was proposed as a theoretical contribution the discussion about the Aesthetics of Everyday Life in Education related to the concept of Interculturality. The aim was to combine theory and practice in proposals involving art and aesthetics. The experience led the participants to have a dialogue and to a reflection. It was observed the relevance of the theme in school curriculum, in the university, and the social responsibility of recognizing and aggregating every form of cultural expression in the lives of the university students in the area of Education.
Downloads
References
ANDRADE, M. Tolerar é pouco?: pluralismo, mínimos éticos e práticas pedagógicas. Petrópolis: De Petrus et Alii, 2009. 216 p.
CAMARGO, G. G. A. (org.) Antropologia da dança I. Florianópolis: Insular, 2013.
CANDAU, V. M. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 45-56, jan./abr. 2008. Doi: 10.1590/S1413-24782008000100005.
DUARTE JR., J. F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Curitiba: Criar edições, 2001.
GOMES, N. L. Corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. 2012. Disponível em: http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wp-content/uploads/2012/10/Corpo-e-cabelo-como-s%C3%ADmbolos-da-identidade-negra.pdf. Acesso em: 10 jul. 2018.
LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
NEITZEL, A. de A.; CARVALHO, C. Estética e arte na formação do professor da educação básica. In: NEITZEL, A. de A.; CARVALHO, C. (org.). Mediação cultural, formação de leitores & educação estética. Curitiba: CRV, 2016. p. 231-251.
RICHTER, I. M. Multiculturalidade: uma policromia dinâmica. In: RICHTER, I. M. (org.). Interculturalidade e estética do cotidiano no ensino das artes visuais. Campinas: Mercado das Letras, 2003. p. 13-36.
SOLIGO, R. Venho por meio desta... In: PRADO, G. do V. T.; SOLIGO, R. (org.). Porque escrever é fazer história: revelações, subversões e superações. Campinas: Alínea, 2007. p. 323-361.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Mariana Lopes Junqueira, Jesse da Cruz, Joanna Oliari Macoppi, Carla Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.