Community library “Gerando Vida”

a space for thinking of other possible worlds

Authors

  • Danielle Ferreira Medeiro da Silva de Araújo Universidade Federal do Sul da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-v18n32019-47384

Keywords:

Community library, World reading, Word reading

Abstract

The text intends to present how the process of constructing the Community Library of the NGO Gerando Vida in the cities of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, and Eunápolis, State of Bahia, in the years between 2008 and 2016 was set up. Its objectives are to describe the ways of creating a participatory, democratic and critical reading space for the local reality, which is composed of reading the world and reading the word as an important instrument of personal growth, and also as a path to social transformation. The methodology of the research is based on the founded theory, which consists in uniting theories to experiences and data with the purpose of widening the comprehension of concepts and provide a significant guide to action, with the use of the bibliographic method, performed via the available registers in printed and digital sources about the given theme, national legislations, and also institutional reports by the NGO Gerando Vida in the years between 2008 and 2016. The conclusions of the study are to highlight the changes that have occurred by the insertion of a reading space in a context of social inequality, marginalization and non-appreciation of word reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Danielle Ferreira Medeiro da Silva de Araújo, Universidade Federal do Sul da Bahia

PhD student in State and Society, Federal University of Southern Bahia, Brazil; professor at Nossa Senhora de Lourdes College, Porto Seguro, State of Bahia, Brazil.

References

ARAÚJO, D. Educação de pares como estratégia para promoção, proteção, defesa e reparação dos direitos humanos. Revista Acadêmica Gueto, Amargosa, p. 13-32, mar./maio 2017. BICCHIERI, C. Norms, conventions, and the power of expectations. In: CARTWRIGHT, N.; MONTUSCHI, E. (ed.). Philosophy of social science: a new introduction Oxford: Oxford University Press, 2014. p. 208-229.

BONDÍA. J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, jan./abr. 2002. Doi: 10.1590/S1413-24782002000100003.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. 12. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal 1988.

BRASIL. Decreto nº 7.559, de 1º de setembro de 2011. Dispõe sobre o Plano Nacional do Livro e Leitura – PNLL e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 5 set. 2011.

BRASIL. Lei nº 10.753, de 30 de outubro de 2003. Institui a Política Nacional do Livro. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 31 out. 2003.

CONFERÊNCIA IBERO-AMERICANA DE CULTURA. Carta de Cochabamba. Disponível em: https://segib.org/wp-content/uploads/VIIConferenciaIberoamericanadeCultura.pdf. Acesso em: 10 maio 2019.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, P Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIANNELLA, V. O nexo pesquisa-ação: qual conhecimento para que políticas? In: Gestión local del desarrollo y lucha contra la pobreza: aportes para el fortalecimiento de la investigación y las políticas en América Latina. Montevidéo: Manoel Carbalha Edición, 2007.

NEUBERN, M. S. As emoções como caminho para uma epistemologia complexa da Psicologia. Psicologia: Teoria e Pesquisa [online], Brasília, v. 16, n. 2, p. 153-164, maio-ago 2000. Doi: 10.1590/S0102-37722000000200008.

PNLL: textos e história 2006-2010. In: MARQUES NETO, J. C. (org.). São Paulo: CulturaAcadêmica, 2010. 340 p.

SANTOS, B. S. Por uma concepção multicultural de direitos humanos. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 48, jun. 1997. Disponível em: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/Concepcao_multicultural_direitos_humanos_RCCS48.PDF. Acesso em: 10 maio 2019.

SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 79, nov. 2007. Doi: 10.1590/S0101-33002007000300004.

STRAUSS, A.; CORBIN, J. Bases de la investigación cualitativa: técnicas e procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia, 2002

Published

2020-01-06

How to Cite

ARAÚJO, D. F. M. da S. de. Community library “Gerando Vida”: a space for thinking of other possible worlds. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 18, n. 3, p. 138–157, 2020. DOI: 10.14393/REP-v18n32019-47384. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/47384. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de experiência