Self-trans-formation

popular education in the construction of knowledge about health for the trans population

Authors

  • Arthur Fernandes Sampaio State University of Rio Grande do Norte
  • Karlla Christine Araújo Souza State University of Rio Grande do Norte
  • Amélia Carolina Lopes Fernandes State University of Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v18n22019-47100

Keywords:

Transsexuality, Culture Circle, Health

Abstract

The articulations of trans people are given through guidelines, dealing basically with human rights. On these rights, the health field is one of the fields that makes it possible to follow this path. This article is an intervention research with the objective of knowing/intervening on the health of trans people from an intervention in education with resident health professionals. For this, the Circle of Culture Freirean methodology was used with the health professionals, the following subjects were produced: Education, Respect for differences, Their ears have walls and (De)Construction. It was possible to perceive the difficulty of handling the residents in relation to the demands of trans people. It can also be noticed that the methodology used managed to promote problematizations and a training space for these residents signaling a transformation in the current health scenario. Thus, it is noted that a democratic education can be a generator of change, because it affects, implies and can generate empathy. And this, with respect to the understanding of the health-disease process of trans people, seems to be fundamental in the change of realities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arthur Fernandes Sampaio, State University of Rio Grande do Norte

Specialist in Multiprofessional Residency in Primary Care/Family and Community Health, State University of Rio Grande do Norte, Brazil.

Karlla Christine Araújo Souza, State University of Rio Grande do Norte

Post-doctorate in Sociology, Federal University of Rio Grande do Norte, Brazil; assistant professor IV, State University of Rio Grande do Norte, Brazil.

Amélia Carolina Lopes Fernandes, State University of Rio Grande do Norte

Master in Health and Society, State University of Rio Grande do Norte, Brazil; Associate Professor I, State University of Rio Grande do Norte, Brazil.

References

ARAUJO, D.; MIRANDA, M. C. G.; BRASIL, S. Formação de profissionais de saúde na perspectiva da integralidade. Revista Baiana de Saúde Pública, Salvador, v. 31, Supl.1, jun, 2007, p. 20-31.

BRASIL. Ministério da Saúde. Política de educação e desenvolvimento para o SUS: caminhos para a educação permanente em saúde: polos de educação permanente em saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2004. 68 p.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Relatório Final da 13ª Conferência Nacional de Saúde: saúde e qualidade de vida: políticas de Estado e desenvolvimento. Brasília: MS, 2008. 246 p. (Série C. Projetos, Programas e Relatórios).

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 1.820, de 13 de agosto de 2009. Dispõe sobre os direitos e deveres dos usuários da saúde. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/MatrizesConsolidacao/comum/5724.html. Acesso em: 15 fev. 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Saúde Integral de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais. Brasília: MS, 2012.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.803, de 19 de novembro de 2013. Redefine e amplia o Processo Transexualizador no Sistema Único de Saúde (SUS). Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt2803_19_11_2013.html.

BRASIL. Ministério da Saúde. Cuidar bem da saúde de cada um faz bem para todos, faz bem para o Brasil. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cuidar_bem_saude_populacao_trans.pdf. Acesso em: 10 fev. 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.436, de 21 de setembro de 2017. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes para a organização da Atenção Básica, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/prt2436_22_09_2017.html. Acesso em: 10 jan. 2019.

BENTO, B. O que é transexualidade? São Paulo: Brasiliense, 2008.

CARVALHO, M.; CARRARA, S. Em direção a um futuro trans?: contribuições para a história do movimento de travestis e transexuais no Brasil. Revista LatinoAmericana Sexualidad, Salud y Sociedad, Rio de Janeiro, n. 14, p. 319-351, ago. 2013. Doi:10.1590/S1984-64872013000200015.

CECCIM, R. B. Educação permanente em saúde: desafio ambicioso e necessário. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, v. 9, n. 16, p.161-177, set. 2004-fev.2005. Doi: 10.1590/S1414-32832005000100013.

CECCIM, R. B.; FERLA, A. A. Residência integrada em saúde. In: PINHEIRO, R..; MATTOS, R. A. (org.). Construção da integralidade: cotidiano, saberes e práticas em saúde. Rio de Janeiro: Abrasco, 2003, p. 211-224.

DANTAS, V. L.; LINHARES, A. M. B. Círculos de cultura: problematização da realidade e protagonismo popular. In: Caderno de Educação Popular em Saúde. v. 2. Brasília: MS, 2014. p. 73-76.

DALMOLIN, I. et al. Dialogando com Freire no círculo de cultura: uma estratégia de promoção da saúde. Revista Enfermagem UFPE, Recife, jan. 2016, p. 185-190. Doi: 10.5205/reuol.8423-73529-1-RV1001201624.

FRANCO, J. B.; LOUREIRO, C. F. B. Aspectos teóricos e metodológicos do círculo de cultura: uma possibilidade pedagógica e dialógica em educação ambiental. Ambiente & Educação Revista de Educação Ambiental, Rio Grande, v. 17, n.1, 2012. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/2422. Acesso em: 10 fev. 2019.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 20. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcu de Oliveira. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 20 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001a

FREIRE, P. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo, Cortez, 2001b. (Coleção Questões de Nossa Época, v. 23.).

HALL, S. Quem precisa da identidade? In: SILVA, T. T.; HALL, S.; WOODWARD, K. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p. 103-133.

JESUS, J. G. Orientações sobre a população transgênero: conceitos e termos. Brasília, 2012.

MACHADO, M. F. A. S. et al. Integralidade, formação de saúde, educação em saúde e as propostas do SUS: uma revisão conceitual. Revista Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, p. 335-342, mar.-abr. 2007. Doi: 10.1590/S1413-81232007000200009.

MARTINELLI, A. Após 28 anos, OMS deixa de classificar transexualidade como doença mental. LGBT. 2018. Disponível em: https://www.huffpostbrasil.com/2018/06/18/apos-28-anos-transexualidade-deixa-de-ser-classificada-como-doenca-pela-oms_a_23462157/. Acesso em: 17 dez. 2018.

PAHO. OMS divulga nova Classificação Internacional de Doenças (CID 11), 2018. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5702:oms-divulga-nova-classificacao-internacional-de-doencas-cid-11&Itemid=875. Acesso em: 17 dez. 2018.

RAMMINGER, T. Entre a normatividade e a normalidade: contribuições de G. Canguilhem e M. Foucault para as práticas de saúde. Mnemosine, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 68-97, 2008. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/mnemosine/article/view/41448/pdf_143. Acesso em: 10 jan. 2019.

SODRÉ, M. Por um conceito de minoria. In: PAIVA, R.; BARBALHO, A. (org.). Comunicação e cultura das minorias. São Paulo: Paulus, 2005. p. 11-24.

SOUZA, I. O que são Direitos Humanos? 2017. Disponível em: http://www.politize.com.br/direitos-humanos-o-que-sao/. Acesso em: 21 jan. 2019.

VASCONCELOS, E. M. Educação popular, um jeito de conduzir o processo educativo. In: VASCONCELOS, E. M.; CRUZ, P. J. S. C. (org.). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2013. p. 28-39.

Published

2019-10-15

How to Cite

SAMPAIO, A. F.; SOUZA, K. C. A.; FERNANDES, A. C. L. Self-trans-formation: popular education in the construction of knowledge about health for the trans population. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 18, n. 2, p. 229–251, 2019. DOI: 10.14393/rep-v18n22019-47100. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/47100. Acesso em: 27 jul. 2024.