“I used to go just for distraction”

what and to whom is a literacy movement for?

Authors

  • Patricia Claudia Costa Federal University of Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v18n12019-46755

Keywords:

Youth and Adult Education, Aged people, Alphabetization, Literacy

Abstract

This article presents the results of a longitudinal study on the situation of literacy of elderly women who attended a literacy class in the Literacy Movement of Young and Adults (MOVA), in Guarulhos, State of São Paulo, during periods that varied between 7 and 13 years. This study was conducted in two stages by means of the methodology of educational autobiography and tests in reading and writing, having as a primary goal to unveil the advances and setbacks in literacy and in the achievements of orality. Based on that unveiling, the secondary objective is to problematize the social function and the effectiveness of the Movement frequented by the subjects. The main hypothesis, partially confirmed, was that there was no continuity of schooling and that the situation of current literacy would be more precarious than the one verified in the first stage of this study. Thus, it was concluded that the reasons for the existence of the MOVA-Guarulhos and the permanence of the students were ambiguous: on the one hand, promotion of literacy; on the other hand, the need of socialization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia Claudia Costa, Federal University of Viçosa

PhD in Education, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal University of Viçosa, Campus Florestal, State of Minas Gerais, Brazil.

References

BIARNÈS, J. O ser e as letras: da voz à letra, um caminho que construímos todos. Revista da Faculdade de Educação. São Paulo, v. 24, n. 2, p. 137-161, jul./dez. 1998. Doi: 10.1590/S0102-25551998000200009

BRANDÃO, C. R. (org.) A questão política da educação popular. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1980. 198 p.

CARVALHO, J. G. Hino MOVA-Guarulhos. In: FERNANDES, T. R. Almanaque MOVA-Guarulhos. 2012. Disponível em: https://www.guarulhos.sp.gov.br/sites/default/files/almanaque_mova_subsite.pdf. Acesso em: 18 jan. 2019.

COSTA, P. C. Sem medo de ser falante: conquistas da oralidade por educandas idosas do MOVA-Guarulhos. 2008. 197 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

COSTA, P. C. Níveis de construção da escrita: como identificar e intervir. In: PARANÁ. SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO. (org.). Cadernos temáticos da diversidade: concepções e experiências na alfabetização de jovens, adultos e idosos. Curitiba: SEED/PR, 2010. p. 47-54.

COSTA, P. C. O que se aprende alem das letras: um estudo sobre a alfabetização de pessoas idosas. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, Rio de Janeiro, v. 14, p. 721-730, 2011.

DELORY-MOMBERGUER, C. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 359-371, maio/ago 2006. Doi: 10.1590/S1517-97022006000200011.

DIAS, C. E. S. B.; COSTA, P. C. MOVA-Guarulhos: um espaço de militância e o perfil do seu educador. Revista Olh@res, São Paulo, v. 1, p. 477-499, 2013. Disponível em: http://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/42 Acesso em: 15 jan. 2019.

DIAS, C. E. S. B. Formação de educadores de EJA: um relato a partir da experiência com os educadores populares do MOVA-Guarulhos. Revista EJA em Debate, Florianópolis, Ano 6, n. 10, 2017. Disponível em: http://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/2146. Acesso em: 15 jan. 2019.

EVANS-PRITCHARD, E. E. Bruxaria, oráculos e magia entre os Azande. Rio de Janeiro: Zahar, 1978. 316 p.

GALVÃO, A. M. O.; DI PIERRO, M. C. Preconceito contra o analfabeto. São Paulo: Cortez, 2007. 128 p.

GUARULHOS. Decreto 21.544, de 14 de março de 2002. Dispõe sobre a instituição do programa denominado Movimento de Alfabetização de Jovens e Adultos de Guarulhos – MOVA-GUARULHOS e dá outras providências. Diário Oficial do Município, Guarulhos, SP, 15 mar. 2002, p. 2.

JOSSO, M. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004. 285 p.

LIMA, A.; RIBEIRO, V. M.; CATELLI JUNIOR, R. Indicador de Alfabetismo Funcional: estudo especial sobre alfabetismo e mundo do trabalho. São Paulo, 2016. Disponível em: <http://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2016/09/INAFEstudosEspeciais_2016_Letramento_e_Mundo_do_Trabalho.pdf>. Acesso em: 16 jan. 2019.

PELANDRÉ, N. L. Ensinar e aprender com Paulo Freire: 40 horas, 40 anos depois. 3. ed. rev. Florianópolis: Editora da UFSC, 2009. 237 p.

TORRES, R. M. Educação popular: um encontro com Paulo Freire. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2002. 120 p.

Published

2019-06-13

How to Cite

COSTA, P. C. “I used to go just for distraction”: what and to whom is a literacy movement for?. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 18, n. 1, p. 105–121, 2019. DOI: 10.14393/rep-v18n12019-46755. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/46755. Acesso em: 20 nov. 2024.