The teacher training in the first Licentiate Course in Rural Education with qualification in Music of Brazil

reflections and ponderations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v18n12019-46628

Keywords:

Rural Education, Music, Pedagogical practices

Abstract

This paper aims to reflect on the music teaching in pedagogical experiences involving teacher training in the Licentiate course in Rural Education with Qualification in Arts and Music, of the Federal University of Tocantins (UFT), campus Tocantinópolis, State of Tocantins, Brazil. Therefore, we search in the literature for some studies that focus is the phenomenon of education in the perspective of Music Education in dialogue with Rural Education. The research is of bibliographic nature and qualitative-interpretative approach. The research results show that, as teachers, we need to know how to reflect in the search for the construction of a more humanized teaching practice that is sensitive to the relationships between people and music. For that, it is up to educators to promote not only the acquisition of knowledge, but especially awareness, sensitiveness and desire for transformation in the teaching-learning process. Musical Education in the perspective of the field, therefore, can be seen beyond the boundaries established by Eurocentrism, conceiving new educational possibilities and leading us to a musical formation that is beyond music, where we can inhabit the Brazilian countryside, without subjugating it by our knowledge’s.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson Fabrício Andrade Brasil, Federal University of Tocantins

PhD in Music Education, Federal University of Bahia, State of Bahia, Brazil; professor in the Federal University of Tocantins, State of Tocantins, Brazil; part of Research Group in Rural Education (Gepec).

Cícero da Silva, Federal University of Tocantins

PhD in Letters, Federal University of Tocantins, State of Tocantins, Brazil; professor in the same institution; leader of Research Group in Rural Education (Gepec).

References

ARROYO, M. Um olhar antropológico sobre práticas de ensino e aprendizagem musical. Revista da Abem, Pará, v. 8, n. 5, p. 13-20, 2000.

BEINEKE, V. Teoria e prática pedagógica: encontros e desencontros na formação de professores. Revista da ABEM, Porto Alegre, n. 6, p. 87-95, set. 2001.

BOURDIEU, P. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (org.). Escritos de educação. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. p. 71-79.

BOZON, M. Práticas musicais e classes sociais: estrutura de um campo local. Em Pauta, Porto Alegre, v. 11, n. 16/17, p. 142-174, 2000.

BRANDÃO, C. R. Casa de escola: cultura camponesa e educação rural. São Paulo: Papirus, 1983. 248 p.

BRANDÃO, C. R. Educação popular. São Paulo: Brasiliense, 1984. 86 p.

BRASIL, A. F. A. Instrumento suplementar violão poderia esse recurso auxiliar o licenciando em música na sua pratica docente? Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/ conferencias/index.php/xxiicongresso/xxiicongresso/paper/view/1120. Acesso em: 10 out. 2017.

CALDART, R. S. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: ARROYO, M.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. (org.). Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004. p. 147-158.

DEL-BEN, L. M. Múltiplos espaços, multidimensionalidade, conjunto de saberes: ideias para repensarmos a formação de professores de música. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 8, p. 29-32, 2003.

ELLIOTT, D. Music matters: a new philosophy of music education. Oxford: Oxford University Press, 1995. 568 p.

FANON, F. Os condenados da terra. Juiz de Fora: Editora da UFJF, 2002. 275 p.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2006. 158 p.

GADOTTI, M. Caminhos e significados da educação popular em diferentes contextos. São Paulo: IPF, 1999. (Cadernos de EJA, v. 6).

GIMONET, J.-C. A alternância na formação do método pedagógico ou novo sistema educativo? A experiência das casas familiares rurais: In: DEMOL, J. N; PILON, J. M. (Orgs.). Alternance, développement personnel et local. Paris: I’ Harmattan, 1998. p. 51-66.

GUISO, A. Práctica social popular referente y contenido de la educacion popular. Contexto e educação, Ijuí, ano 6, n. 23, jul./set. 1991.

HENTSCHKE, L.; OLIVEIRA, A. A educação musical no Brasil. In: HENTSCHKE, L. (org.). Educação musical em países de línguas neolatinas. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2000. p. 47-64.

JORGENSEN, E. In search of music education. Urbana: University of Illinois Press, 1997. 144 p.

KOELLREUTTER, H. J. Educação hoje e, quiçá, amanhã. In: LIMA, S. A. (org.). Educadores de São Paulo: encontro e reflexões. São Paulo: Nacional, 1998. p. 39-45.

KOLLING, E. J.; NERY, I.; MOLINA, M. C. Por uma educação básica do campo (memória). Brasília: Articulação Nacional por uma Educação do Campo, 1999.

KRAMER, R. D. Dimensões e funções do conhecimento pedagógico-musical. Em Pauta, Porto Alegre, v. 11, n. 16/17, p. 49-73, abr./nov. 2000.

LAZZARIN, L. F. A dimensão multicultural da nova filosofia da educação musical. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 14, p. 125-131, 2006.

LIMA, M. M. A.; SILVA, C. Educação do campo: o descompasso entre a legislação e a realidade educacional para as comunidades camponesas. Revista Lugares de Educação, Bananeiras, v. 5, n. 11, p. 241-254, 2015.

MAUSS, M. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003. 236 p.

NASCIMENTO, A. D.; CHAVES, R. M. R.; SODRÉ, M. D. B. (org.). Educação do campo e contemporaneidade. Salvador: EDUFBA, 2013.

PORTELLI, A. O momento da minha vida: as funções do tempo na história oral. In: FENELON, D. R. et al. (org.). Muitas memórias, outras histórias. São Paulo: Olho d’água, 2014. p. 296-313.

QUEIROZ, L. R. S. Educação musical e cultura: singularidade e pluralidade cultural no ensino e aprendizagem da música. Revista da Abem, Porto Alegre, v. 10, p. 99-107, 2004.

RIBEIRO, D. O Brasil como problema. São Paulo: Global, 1995. 272 p.

SANTOS, B. S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 6. ed. São Paulo: Cortez, 1999.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 152-165, 2007.

SILVA, C. Pedagogia da Alternância: práticas de letramentos em uma Escola Família Agrícola brasileira. 2018. 232f. Tese (Doutorado em Letras: Ensino de Língua e Literatura) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2018.

SOUZA, J. Educação musical e práticas sociais. Revista da Abem, Porto Alegre, v. 10, p. 7-11, 2004.

STRECK, D. R. A educação popular e a reconstrução do público: há fogo sobre as brasas? Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 272-284, 2006.

SWANWICK, K. Ensinando música musicalmente. Tradução de Alda Oliveira e Cristina Tourinho. São Paulo: Moderna, 2003. 128 p.

Published

2019-06-13

How to Cite

BRASIL, A. F. A.; SILVA, C. da. The teacher training in the first Licentiate Course in Rural Education with qualification in Music of Brazil: reflections and ponderations. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 18, n. 1, p. 182–195, 2019. DOI: 10.14393/rep-v18n12019-46628. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/46628. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)