Paulo Freire, his legacy with dialectics, popular education and politics
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v18n12019-45689Keywords:
Freire, Dialectic, Popular Education, Politics, EmancipationAbstract
This article deals with the production of Paulo Freire, renowned Brazilian educator, known internationally, whose the great highlight was his political actions concerning the human liberation. To him, education, in a primordial way, is the capacity to become human, i.e., to be involved in the process of humanization. In this article, through a theoretical reflection we realize a rescue of the conceptions formulated by him on the concepts of dialectics, popular education and politics. Didactically, three points lead to this reflection: the theoretical contributions that grounded dialectics in Freire; the concept of popular education developed by Freire; and finally, Freire’s understanding and the articulation between education and politics. In general, Freire believes in education as a tool of social transformation, in dialogue as a way of building freedom and emancipation.
Downloads
References
COSTA, D. Política. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Lima: CEAAL, 2015. p. 402-404. Doi: 10.5007/2175-7984.2015v14n30p56.
DOURADO, L. F. Plano Nacional de Educação: avaliações e retomada do protagonismo da sociedade civil organizada na luta pela educação. In: FERREIRA, N. S. P. (org.). Políticas públicas e gestão da educação: polêmicas, fundamentos e análises. Brasília: Liber Livro Editora, 2011. p. 21-48.
FERREIRA, N. S. C. (org.). Políticas públicas e gestão da educação: polêmicas, fundamentos e análises. Brasília: Liber Livro Editora, 2011. 192 p.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011. 104 p.
FREIRE, P. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. 2. ed. São Paulo: UNESP, 2003b. 416 p.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002. 150 p.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 35. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003a. 256 p.
FREITAS, A. L. S. et al. Leituras de Paulo Freire na partilha de experiências. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2011. 112 p.
FONSECA, N. J S. Freire: reflexões e singularidades sobre a formação humana. In: GHIGGI, G. et al. Leituras de Paulo Freire: política, cultura e formação humana. São Leopoldo: Oikos, 2016. p. 30-43.
LÜCK, H. Gestão educacional: uma questão paradigmática. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. 120 p.
PALUDO, C. Educação popular em busca de alternativas: uma leitura desde o campo democrático popular. Porto Alegre: Tomo Editorial: 2001. 268 p.
PALUDO, C. Educação Popular. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Lima: CEAAL, 2015. p. 176-178.
STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.) Dicionário Paulo Freire. Lima: CEAAL. 2015. 448 p.
STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. Esperança. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Lima: CEAAL, 2015. p. 202-203.
ZITKOSKI, J. Dialética. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Lima: CEAAL, 2015. p. 150-152.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Deloíze Lorenzet, Felipe Andreolla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.