Popular education in health in the hospital environment
dialogue with caregivers/relatives of hospitalized children/adolescents
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v18n12019-45551Keywords:
Health Education, Caregivers., HospitalAbstract
This text aims to share the experience of the academics of an extension project in the process of popular education in health with caregivers/relatives of hospitalized children/adolescents. The work is an experience report based on the activities of the sheltering circle in health extension project. The project has an interdisciplinary character and promotes health education and humanization for caregivers/relatives of hospitalized children supported by the freire education conception. The subjects are brought by the caregivers/relative members and valued as themes that generate the debate. The addressed many relevant topics such as: the hospitalization process, the relationships in the family context, health in the school, food during the hospitalization process, cultural issues involving the city and food introduction. The activities promoted a dialogue with caregivers/relatives, the insertion of the student in extension activities, interdisciplinarity, the articulation of teaching with research and extension, the exchange of knowledge between caregiver/relatives, students and teachers and their humanized look at people. Positive results have been pointed out, both by the caregivers/relatives and by the project team, denoting the importance of popular education in hospitals.
Downloads
References
ALENCAR, L. S.; OLIVEIRA, G. F.; ALENCAR, J. S. Acompanhantes de pacientes idosos em ambiente hospitalar: o perfil, as funções e os desafios vivenciados no contexto do cuidar. In: ENCONTRO UNIVERSITÁRIO DA UFC NO CARIRI, 4., 2012, Juazeiro do Norte. Anais [...]. Disponível em: https://conferencias.ufca.edu.br/index.php/encontros-universitarios/eu-2012/paper/view/1208/667. Acesso em: 4 fev 2019.
ALVES, G. G.; AERTS, D. As práticas educativas em saúde e a estratégia saúde da família. Ciência & Saúde Coletiva, Manguinhos, v. 16, n. 1, p. 319-325, jan. 2011. Doi: 10.1590/S1413-81232011000100034.
BACKES, V. M. S.; MOYÁ, J. L. M.; PRADO, M. L. Processo de construção do conhecimento pedagógico do docente universitário de enfermagem. Revista Latino-americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 19, n. 2, p. 421-428, abr. 2011. Doi: 10.1590/S0104-11692011000200026.
BRASIL. Ministério da Saúde. Educação Popular em Saúde. 2017. Disponível em: http://portalms.saude.gov.br/participacao-e-controle-social/gestao-participativa-em-saude/educacao-popular-em-saude. Acesso em: 9 maio 2018.
CHERNICHARO, I. M.; FERREIRA, M. A. Meanings of care for the hospitalized elderly from the perspective of caregivers. Escola Anna Nery: Revista de Enfermagem, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p.80-85, 2015. Doi: 10.5935/1414-8145.20150011.
CHESANI, F. H. et al. A indissociabilidade entre a extensão, o ensino e a pesquisa: o tripé da universidade. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 13, n. 3, p. 452-461, 1º set. 2017. Doi: 10.5212/Rev.Conexao.v.13.i3.0008.
FONTES, R. S.; VASCONCELLOS, V. M. R. O papel da educação no hospital: uma reflexão com base nos estudos de Wallon e Vigotski. Cadernos Cedes, Campinas, v. 27, n. 73, p. 279-303, dez. 2007. Doi: 10.1590/S010132622007000300003.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. 107 p.
GADOTTI, M. Pensamento pedagógico brasileiro. 8. ed. São Paulo: Ática, 2004. 167 p. (Série Fundamentos).
MACIEL, K. F. O pensamento de Paulo Freire na trajetória da educação popular. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 2, n. 2, p. 326-344, jul. 2011.
MANDRÁ, P. P.; SILVEIRA, F. D. F. Satisfação de usuários com um programa de Roda de Conversa em sala de espera. AudiolCommun Res., Ribeirão Preto, v. 18, n. 3, p. 186-193, 2013. Doi: 10.1590/S2317-64312013000300008.
NEVES, E. T.; CABRAL, I. E. A fragilidade clínica e a vulnerabilidade social das crianças com necessidades especiais de saúde. Rev. Gaúcha Enferm., Porto Alegre, v. 2, n. 29, p. 182-190, jun. 2008.
OLIVEIRA, S. G.; RESSEL, L. B. Grupos de adolescentes na prática de enfermagem: um relato de experiência. Ciência, Cuidado e Saúde, Maringá, v. 9, n. 1, p. 144-148, 1º jul. 2010. Doi: 10.4025/cienccuidsaude.v9i1.10563.
PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2005. 304 p.
RIGON, A. G.; NEVES, E. T. Educação em saúde e a atuação de enfermagem no contexto de unidades de internação hospitalar: o que tem sido ou há para ser dito? Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 20, n. 4, p.812-817, dez. 2011. Doi: 10.1590/S0104-07072011000400022.
SILVA, M. A. M. et al. Promoção da saúde em ambientes hospitalares. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 64, n. 3, p.596-599, jun. 2011. Doi: 10.1590/S0034-71672011000300027.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Fabiola Hermes Chesani, Ana Carolina Araújo, Ana Carolina Araújo, Ana Carolina Abasto de Almeida, Ana Carolina Abasto de Almeida, Marcia Aparecida Miranda De Oliveira, Marcia Aparecida Miranda De Oliveira, Rafaela Regina Da Costa, Rafaela Regina Da Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.