Programa ComCultura
construindo uma gestão pública de cultura na Universidade Federal do Triângulo Mineiro
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v0n02019-45122Keywords:
Culture Management, University Extension, Cultural PolicyAbstract
The National Policy of University Extension (2012) points to the need to prioritize actions aimed at the development, production and cultural and artistic valorization as important for the affirmation of national identities and their regional manifestations. Based on this premise, the present analysis aims to present the process of implementing a public management of culture at the Cultural Center of the Federal University of the Triângulo Mineiro (UFTM),State of Minas Gerais, Brazil, and, based on the experience, carry out reflections of a practical and theoretical nature pointing out ways for the narrowing of the relations between popular art and culture and the aspects of formation proper to the activity of higher education institutions in Brazil. From a qualitative research, constructed from an online questionnaire with open and closed questions, we present a “cultural mapping” carried out in two moments, in a period of twelve months, with technical administrative servers, teachers, and students. Thus, we discuss the data of this consultation as an empirical basis to evaluate the structuring projects and propose unfolding of the cultural actions, in extension context, aiming at a more open university to the production, fruition and formation from a point of view of a culture policy that values the diversity and the intercultural dialogues.
Downloads
References
BOGDAN, R. C.; BLIKEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Tradução de Maria João Alvarez e colaboradores. Porto: Porto, 1994. 336 p.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 18 set. 2018.
BOURDIEU, P.; BOLTANSKI,L.; SAINT-MARTIN, M. As estratégias de reconversão: as classes sociais e o sistema de ensino. In: DURAND, J. C. (Org.). Educação e hegemonia de classe. Tradução de Maria Alice Machado de Gouveia. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1979. p. 105-176.
FORPROEX – Fórum de Pró-reitores de Extensão das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. 2012. Disponível em: http://www.uftm.edu.br/proext/legislacao-e-normas-da-extensao. Acesso em: 24 set. 2018.
GEERTZ, C. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Tradução de Vera Joscelyne. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1997. 366 p.
LARAIA, R. de B. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2001. 117 p.
McLAREN, P. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez, 1997. 239 p.
NOGUEIRA, M. A.; NOGUEIRA, C. M. Bourdieu e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. 128 p.
RUBIM, A. A. C.; BARBALHO, A. (Org.). Políticas culturais no Brasil. Salvador: EDUFBA, 2007. 184 p.
SANTOS, J. L. dos. O que é cultura. São Paulo: Brasiliense, 1996. 90 p.
SILVA, T. T. da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000. 133 p.
UFTM – Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Política Cultural da UFTM. 2018. Disponível em: http://www.uftm.edu.br/proext/centro-cultural/legislacao. Acesso em: 24 set. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Danilo Seithi Kato, Nilva Lúcia Lombardi Sales, Fernanda Coutinho Sabino Scoralick
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.